Evaluation shared between training teachers and students of the licensee courses

Authors

  • Andressa Graziele Brandt Universidade Federal de Santa Catarina - Doutoranda Pedagoga Supervisora Educacional e Professora da área de Pedagogia do Instituto Federal Catarinense( IFC) Campus Camboriú - SC
  • Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento UEMA
  • Nadja Regina Sousa Magalhães Universidade Federal de Pelotas (UFPel),

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11194

Keywords:

Shared evaluation experience, Initial formation, Evaluation processes, Self-evaluation, Evaluation as learning

Abstract

In the present work we discuss the importance of the shared evaluation between teacher trainer and students in the initial formation and in the development of the knowledge of the future teachers, in view of the perspectives and answers that the teacher will feed back their formative practices. We start from the following research question: How is the conception of evaluation effective as learning in shared processes of development of the evaluation knowledge in the licenciandos? In this way, we have as a general objective: to analyze the shared experiences of evaluation between teacher trainer and licenciandos in the curricular components of History of Education; Educational and Curricular Theories and Practices and Educational Processes I, taught in the undergraduate courses in Pedagogy and Mathematics of IFC Campus Camboriú. We are based on authors such as: Esteban (2006); Hoffmann (2001, 2003); Libâneo (2012); Lukesi (2006), among others. This qualitative research, based on the ethnographic case study, used the techniques and instruments of research to participant observation and questionnaire. We perceive that shared assessment is an important process of training future teachers through the educational and pedagogical practices of teacher educators who develop evaluation processes as a learning process and emancipation of subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Graziele Brandt, Universidade Federal de Santa Catarina - Doutoranda Pedagoga Supervisora Educacional e Professora da área de Pedagogia do Instituto Federal Catarinense( IFC) Campus Camboriú - SC

Doutoranda do PPGE da Universidade Federal de Santa Catarina na Linha de Pesquisa: Ensino e Formação de Professores. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC. Integrante do grupo de estudos e Pesquisas: Formação de Professores e Práticas de Ensino - FOPPE (UFSC/CNPq) e Integrante do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade (UEMA/CNPq). Pedagoga- Supervisora Educacional e Professora da área de Pedagogia do Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú – IFC. E-mail: andressabrandt@hotmail.com; andressa.brandt@ifc.edu.br

Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento, UEMA

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Líder do GRUPO DE PESQUISAS INTERDISCIPLINARES: Educação, Saúde e Sociedade (CNPq/UEMA). Participou de um Estágio do Doutorado em Educação no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa - UL. Especialista em Coordenação Pedagógica pela UEMA e Avaliação Educacional pela UFPI, Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Professora Adjunto I do Departamento de Educação da UEMA do Centro de Estudos Superiores de Caxias - CESC. Trabalha como Coordenadora Pedagógica e Formadora na Secretaria Municipal de Educação, Ciências e Tecnologia de Caxias - SEMECT. É também Avaliadora de Avaliação Externa do MEC/INEP/SINAES, para autorização de cursos de graduação, passando a integrar o Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior ? BASis, Portaria nº 487, de 7 de junho de 2018. Pesquisas concluídas, em andamento, apresentadas e publicadas em eventos nacionais e internacionais. Experiências nas áreas de formação, desenvolvimento profissional, profissionalização docente, Pedagogia, saberes docentes, autismo e avaliação da aprendizagem. 

Nadja Regina Sousa Magalhães, Universidade Federal de Pelotas (UFPel),

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Pelotas na Linha de Pesquisa Currículo, Profissionalização e Trabalho Docente. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC na linha de Pesquisa: Ensino e Formação de Educadores. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA, com especialização em Supervisão Escolar pela Universidade Cândido Mendes-RJ e especialização em Gestão Educacional pela Faculdade de Teologia Integrada - PE. É participante do grupo de Pesquisa ?INTERDISCIPLINAR: Educação, Saúde e Sociedade? da Universidade Estadual do Maranhão. Realiza estudos referentes à Educação Integral em Tempo Integral. Possui experiência na área de coordenação pedagógica e formação de professores e Educação a Distância.

References

ALARCÃO, Isabel. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed. 2001.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, PT: 70, 2009.

CURADO SILVA, Kátia Augusta Pinheiro Cordeiro. A Formação de Professores na Perspectiva Crítico-emancipadora. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 32. p. 13-31, 2011.

ESTEBAN, Maria Tereza. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 2.ed. Coleção O sentido da Escola: Ed. DP&A. Rio de Janeiro, 2000.

ESTEBAN, Maria Tereza. Avaliação numa perspectiva emancipatória: desafio cotidiano às práticas escolares. In: GARCIA, Regina Leite.; ZACCUR, Edwiges. Cotidiano e diferentes saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Possíveis Tessituras entre currículo e didática: sobre conhecimentos, experiências e problematizações. In: LIBÂNEO, José Carlos.; ALVES, Nilda (Org.). Temas da Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, p. 98-123.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2001.

HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 32.ed. Porto Alegre: Mediação, 2003.

LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (Org.). Temas da Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 18.ed. São Paulo: Cortez, 2006.

PIMENTA, Sema Garrido. Epistemologia da prática e ressignificando a Didática. In: PIMENTA, Sema Garrido; FRANCO, Maria Amélia Santoro (Org.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010, p. 15-41.

PIMENTA, Sema Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Sema Garrido; GUEDIN, Evandro. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SANT’ANNA, Ilza Martins. Porque avaliar? como avaliar? critérios e instrumentos. 13 ed. Petróplis, RJ: Vozes, 2009.

SANTOS, Francesca Danielle G. dos.; CIASCA, Maria Isabel F. Lima. Avaliando o projeto “primeiro, aprender”: origem, implementação e percepção. In: VIANA, Tânia Vicente.; CIASCA, Maria Isabel Figueiras Lima.; SOBRAL, Adriana Eeufrásio Braga (Orgs.). Múltiplas dimensões em avaliação educacional. 1 ed. Fortaleza: Imprece editorial, 2010.

Published

02/05/2018

How to Cite

BRANDT, A. G.; NASCIMENTO, F.-L. S. C. do; MAGALHÃES, N. R. S. Evaluation shared between training teachers and students of the licensee courses. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 507–523, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11194. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11194. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)