Evaluation shared between training teachers and students of the licensee courses
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11194Keywords:
Shared evaluation experience, Initial formation, Evaluation processes, Self-evaluation, Evaluation as learningAbstract
In the present work we discuss the importance of the shared evaluation between teacher trainer and students in the initial formation and in the development of the knowledge of the future teachers, in view of the perspectives and answers that the teacher will feed back their formative practices. We start from the following research question: How is the conception of evaluation effective as learning in shared processes of development of the evaluation knowledge in the licenciandos? In this way, we have as a general objective: to analyze the shared experiences of evaluation between teacher trainer and licenciandos in the curricular components of History of Education; Educational and Curricular Theories and Practices and Educational Processes I, taught in the undergraduate courses in Pedagogy and Mathematics of IFC Campus Camboriú. We are based on authors such as: Esteban (2006); Hoffmann (2001, 2003); Libâneo (2012); Lukesi (2006), among others. This qualitative research, based on the ethnographic case study, used the techniques and instruments of research to participant observation and questionnaire. We perceive that shared assessment is an important process of training future teachers through the educational and pedagogical practices of teacher educators who develop evaluation processes as a learning process and emancipation of subjects.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed. 2001.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, PT: 70, 2009.
CURADO SILVA, Kátia Augusta Pinheiro Cordeiro. A Formação de Professores na Perspectiva Crítico-emancipadora. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 32. p. 13-31, 2011.
ESTEBAN, Maria Tereza. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 2.ed. Coleção O sentido da Escola: Ed. DP&A. Rio de Janeiro, 2000.
ESTEBAN, Maria Tereza. Avaliação numa perspectiva emancipatória: desafio cotidiano às práticas escolares. In: GARCIA, Regina Leite.; ZACCUR, Edwiges. Cotidiano e diferentes saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Possíveis Tessituras entre currículo e didática: sobre conhecimentos, experiências e problematizações. In: LIBÂNEO, José Carlos.; ALVES, Nilda (Org.). Temas da Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012, p. 98-123.
FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2012.
HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2001.
HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 32.ed. Porto Alegre: Mediação, 2003.
LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (Org.). Temas da Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 18.ed. São Paulo: Cortez, 2006.
PIMENTA, Sema Garrido. Epistemologia da prática e ressignificando a Didática. In: PIMENTA, Sema Garrido; FRANCO, Maria Amélia Santoro (Org.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010, p. 15-41.
PIMENTA, Sema Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Sema Garrido; GUEDIN, Evandro. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SANT’ANNA, Ilza Martins. Porque avaliar? como avaliar? critérios e instrumentos. 13 ed. Petróplis, RJ: Vozes, 2009.
SANTOS, Francesca Danielle G. dos.; CIASCA, Maria Isabel F. Lima. Avaliando o projeto “primeiro, aprender”: origem, implementação e percepção. In: VIANA, Tânia Vicente.; CIASCA, Maria Isabel Figueiras Lima.; SOBRAL, Adriana Eeufrásio Braga (Orgs.). Múltiplas dimensões em avaliação educacional. 1 ed. Fortaleza: Imprece editorial, 2010.