Competence-based curriculum in the in-service teacher vocational education: contributions from finnish programs

Authors

  • Azenaide Abreu Soares Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso do Sul (IFMS), Campus Nova Andradina, Nova Andradina-MS – Brasil. Professora EBTT https://orcid.org/0000-0003-4175-6317
  • Sheylla Chediak Instituto Federal de Rondônia - IFRO - Campus Porto Velho Calama Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP - Campus Araraquara https://orcid.org/0000-0002-0624-2516

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11429

Keywords:

Competence-based education, In-service teacher education, Curriculum

Abstract

This paper aims at presenting the curricular structure of the Finnish Continuing Education Program for Brazilian trainers, named “FiTT - Finnish Training the Trainers” as well as a course created on the same basis, entitled RE-MAES: Network of Trainers of Active Learning Methodologies centered on the 21st Century student. In addition to discussing the programs, the objective is to investigate how RE-MAES course, designed and developed by Brazilian educators and based on the knowledge constructed throughout FiTT course in Finland, approaches or distances from FiTT program to meet local reality. This research may contribute to the creation of the Brazilian "way" to provide teacher continuing education, which is relevant since there is a need to rethink and reconstruct teacher development courses in Brazil in order to align them with the emerging paradigm of active learning. This research is characterized as qualitative, descriptive and explanatory. Data have emerged from the pedagogical projects of the programs, materials built by the trainers and the researchers’ observations, who have been performing as active participants, certified by the FiTT program and accredited as RE-MAES trainers. The study theoretical framework considers some Finnish education cornerstones, which advocate the alignment of teaching and assessment methods with learning objectives, based on competence-based education concepts, as well as student-centered and active learning paradigms. The study shows that in the dynamics of thinking about the experience and knowledge distribution strategies, the context reality is decisive in the course design, constituting a resignified model of teacher education that responds to the participants’ peculiarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Azenaide Abreu Soares Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso do Sul (IFMS), Campus Nova Andradina, Nova Andradina-MS – Brasil. Professora EBTT

Possui graduação em Letras (FIFASUL, 1998); Mestrado em Educação (UCDB, 2007); Doutorado em Estudos Linguísticos (UNESP, 2012); doutorado Sanduíche (University of Bedfordshire, Inglaterra, 2012); Pós-doutorado (UFMG, 2014); Programa VET III - Professores para o Futuro (HAMK, 2016) Programa Finnish Training the Trainers FiTT (2017) Atua como docente no ensino Básico, Técnico, Tecnológico (EBTT) e na pós-graduação (lato e stricto sensu) do Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS), Campus Nova Andradina e no Mestrado ProfEPT da Rede Federal. Tem experiência na área de Educação e Linguística Aplicada. Como pesquisadora, atua principalmente nas seguintes linhas: Formação de Professores para Educação Profissional, Tecnologias Educacionais e Linguagens e Currículo. Atualmente, é coordenadora do Programa pós-graduação (lato sensu) em Docência para a EPTT IFMS, Campus Nova Andradina e é líder do Núcleo de Pesquisas e Estudos em Aprendizagem Ativa na EBTT (NUPAT).

 

Sheylla Chediak, Instituto Federal de Rondônia - IFRO - Campus Porto Velho Calama Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP - Campus Araraquara

Doutoranda em Educação Escolar (UNESP 2016/2020). Mestre em Psicologia na linha de Psicologia Escolar e Processos Educativos. Possui Especializações em Gestão Escolar (2004) e em Língua Inglesa e Literatura (2007). Graduada em Letras/Inglês pela Universidade Federal de Rondônia (2001). Dentre as principais temas de pesquisa estão: Formação do Professor, Biletramento na infância, Gestão da Comunicação na Escola, Tradução de Poesias, Análise do Discurso etc. Experiência em docência, gestão escolar e formação docente. Atualmente, trabalha no Instituto Federal de Rondônia.

References

ABRUCIO, F. L. Formação de Professores no Brasil: Diagnóstico, agenda de políticas e estratégias para a mudança. São Paulo: Moderna, 2016.

ALONSO, L. Perfil profissional e projecto de formação. In: LOPES, A. (org.). De uma escola a outra: Temas para pensar a formação inicial de professores. Porto: Edições Afrontamento / CIIE, 2007.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: UNESCO/Edições ASA/Cortez, 1998. Disponível em: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf. Acesso em: 10 dez. 2017.

EDUCAUSE (n.d.). Mentoring Styles. Disponível em: http://www.educause.edu/careers/special-topic-programs/mentoring/about-mentoring/mentoring-styles. Acesso em: 15 jan. 2018

KOENEN, A.K.; DOCHY, F.; BERGHMANS, I. A phenomenographic analysis of the implementation of competence based education in higher education. Teaching and Teacher Education, v. 50, p. 1-12, 2015.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de janeiro: Editora 34, 1993.

MASETTO, M. T. Mediação Pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, J.M.; MASETTO, M. T; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus. 2000, p. 133-173.

STRUYVEN, K.; MEYST, M. D. Competence-based teacher education: Illusion or reality? An assessment of the implementation status in Flanders from teachers’ and students’ points of view. Teaching and Teacher Education, v. 26, n.8, p. 1495-1510, 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/1973445/Competence-based_teacher_education_Illusion_or_reality_An_assessment_of_the_implementation_status_in_Flanders_from_teachers_and_students_points_of_view. Acesso em: 10 jan. 2018.

THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA. The Bologna Declaration of 19 June 1999: Joint Declaration of the European Ministers of Education. Disponível em: https://www.eurashe.eu/library/modernising-phe/Bologna_1999_Bologna-Declaration.pdf. Acesso em já: 10 jan. 2018.

TYNJÄLÄ, P., HEIKKINEN, H. L. T. & JOKINEN, H. (eds.). Peer-Group Mentoring for Teacher Development. London and New York, Routledge, 2012.

Published

02/05/2018

How to Cite

VIEIRA, A. A. S.; CHEDIAK, S. Competence-based curriculum in the in-service teacher vocational education: contributions from finnish programs. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 554–571, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11429. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11429. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos