The assistive technology in higher education: reflections on its use for students outside and deaf

Authors

  • Carine Toso Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões
  • Elisabete Cerutti Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) https://orcid.org/0000-0002-3467-5052
  • Suzete Grandi Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul – RS
  • José Anderson Santos Cruz Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP https://orcid.org/0000-0001-5223-8078

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.11874

Keywords:

Cyberculture, Assistive technologies, Deaf and hearing, Higher education

Abstract

It is known that assistive technologies seek to reduce physical limitations, such as breaking down barriers and bringing communication between deaf and hearing subjects. The aim of this work is to describe how cyberculture can be a triggering factor for the production of assistive technologies for deaf students. This work is of bibliographic character, elaborated through systematic reading of books and articles, highlighting the points addressed by the authors. Initially, we will present considerations about the assistive technologies present in society and their relations with the subjects. In a second moment, the concepts of cyberculture and cyberspace will be explained, with the intention to clarify them and later relate them to trends and evolutions of assistive technologies in Brazil / world. Among the existing assistive technologies, this work prioritizes information and communication technologies aimed at helping communication between deaf individuals and listeners present in higher education institutions. The results describe that access to Information and Communication Technologies (ICT) by deaf or disabled people are resources that trigger social transformations, as well as changes in the way knowledge is constructed. We conclude that technological resources are part of the limitations of hearing impairment, minimizing the barriers in communication between listeners and deaf people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carine Toso, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Mestranda em Educação na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus de Frederico Westphalen, com auxílio de Bolsa Capes. Cursando Especialização em Educação Especial, com ênfase em Deficiência Intelectual pelo Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai - IDEAU. Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus de Erechim. Faz parte do Grupo de Pesquisa em Educação - GPE. Atualmente é Professora de Apoio ao Ensino e Aprendizagem e professora regente na Escola Municipal de Educação Infantil Ruther Von Mülhen anexo Ir. Roberto Teódulo.

Elisabete Cerutti, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Professora do PPG Educação URI. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Líder do grupo GPET e integrante do grupo GPE.

Suzete Grandi, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul – RS

Coordenadora do Serviço de Reabilitação Física da UCS. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

José Anderson Santos Cruz, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara. Editor Adjunto de Periódicos da Área de Educação. Assessoria e Consultoria para Periódicos.

References

ADORNO, T. Educação após Auschwitz. 2003. Disponível em: <https://rizomas.net/arquivos/Adorno-Educacao-apos-Auschwitz.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2017.

BETTS, D. N. Desafios para o docente do século XXI: o impacto das novas tecnologias de informação e comunicação. In: DANYLUK, Ocsana Sônia. QUEVEDO, Hercília Fraga de; MATTOS, Mára Beatriz Pucci de (Org.). Passo Fundo: UPF, 2005.

BIZELLI, J. L.; CUNHA DARIDO, M. O processo de construção da Unesp corporativa. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v.8, n.2, 2013.

BRASIL. Decreto Federal nº3.298, Regulamenta a Lei no 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências. Brasília, 20 de dezembro de 1999.

CARNEIRO, R. U. C.; UEHARA, F. A inclusão de alunos público-alvo da educação especial no ensino fundamental I através do olhar dos professores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. esp. 2, p.911-934, 2016. DOI: 10.21723/riaee. v11. esp2. p911-934.

GALVÃO FILHO, T. A. Tecnologia Assistiva para uma Escola Inclusiva: Apropriação, Demandas e Perspectivas. 2009. 346 f. Dissertação (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, UFBA, Salvador, 2009.

GRINSPUN, M. P. S. Z. Educação Tecnológica. In: GRINSPUN, Mírian Paura Sabrosa Zippin (Org.) Educação Tecnológica: desafios e perspectivas. São Paulo, Ed. Cortez, 1999.

LAUAND, G. B. A. Fontes de informação sobre tecnologia assistiva para favorecer à inclusão escolar de alunos com deficiências físicas e múltiplas. Tese (Doutorado em Educação Especial) Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2005.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARTÍNEZ, D. É. G.; BIZELLI, J. L.; INFORSATO, Edson do Carmo. Tecnologias de informação e comunicação no ensino superior: o ambiente virtual de aprendizagem em curso semipresencial. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. esp. 2, p. 1349-1371, ago./2017. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10302.

MCT – Ministério de Ciência e Tecnologia, 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seeep/index.phpoption=content&task=view&id=64Itemid=193>. Acesso em: 06 jun. 2017.

MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: ed. Papirus, 2012.

NOGARO, A.; CERUTTI, E. As tics nos labirintos da prática educativa. Curitiba: CRV, 2016.

NONATO, E. R. S. Novas tecnologias, educação e contemporaneidade. Rev. Práxis educativa. Ponta Grossa: PR, v. 1, n. 1, p. 77-86, jan.-jun 2006.

PERNISA JUNIOR, C.; VIANA, F. Interfaces do Saber: o uso das tecnologias digitais na difusão do conhecimento. Impulso, Piracicaba • 20(49), jan.-jun. 2010.

PINTO, A. M. As novas Tecnologias e a educação. 2004. Disponível em: <http://www.portalanpedsul.com.br/admin/uploads/2004/Poster/Poster/04_53_48_AS_NOVAS_TECNOLOGIAS_E_A_EDUCACAO.pdf>. Acesso em: 08 jun. 2017.

SANTAROSA, L. M. C. “Escola virtual” para a educação especial: ambientes de aprendizagem telemáticos cooperativos como alternativa de desenvolvimento. Revista de Informática Educativa, Bogotá, v. 10, n. 1, p. 115-138, 1997.

SARTORI, D. V. B.; BERMEJO, L. J.; TANAKA, E. Z.; SANTOS CRUZ, J. A. C.; CAPETTI, L.; FERREIRA, L. R. Estudo analítico de publicações sobre EaD na educação especial como ferramenta pedagógica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 2, p. 862-883, 2017. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee. v 12. n 2. 9825.

STUMPF, M. R. Mudanças estruturais para uma inclusão ética. In: QUADROS, Ronice. Estudos Surdos III. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2008. p.14-29.

VALENTE, J. A. As tecnologias e a verdadeira inovação. Pátio. Ano XIV - Nº 56 - Como as tecnologias transformam (ou não) a educação - Novembro 2010 / Janeiro 2011.

VOSGERAU, D. Sant'Anna R.; ROSSARI, M. Princípios orientadores da integração das tecnologias digitais ao projeto político-pedagógico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 2, p. 1020-1036, 2017. E-ISSN:1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.v12.n2.9051.

Published

01/12/2018

How to Cite

TOSO, C.; CERUTTI, E.; GRANDI, S.; SANTOS CRUZ, J. A. The assistive technology in higher education: reflections on its use for students outside and deaf. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 1065–1080, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22i3.11874. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11874. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2