Brazil’s national common curricular base (bncc) and the training of english language teachers: challenges and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.12453

Keywords:

English language, Training of English language teachers, Brazil’s National Common Curricular Base.

Abstract

This article analyzes the latest version of Brazil’s National Common Curricular Base (BNCC) (BRAZIL, 2017) regarding the training of English language teachers in Basic Education. The proposals presented on the BNCC version are analyzed in the light of theoretical approaches such as teacher knowledge, dialogical theory of language, English as a Lingua Franca and pedagogical practices with technologies in the English language. The results point to the English practices articulated with the different uses, with the support of orality, of the readings, of the writings, mediated by technologies, towards the integral formation of the students. The consequences are written practices based on articulated practices, to establish relationships with other cultures and curricular components, with contexts of effective use of the English language, in a critical formation of students of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caique Fernando da Silva Fistarol, Secretaria Municipal de Educação de Blumenau (SEMED), Blumenau, SC – Brasil

Coordenador Curricular de Línguas Estrangeiras do Ensino Fundamental.

Adriana Fischer, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau – Santa Catarina – Brasil

Vice-coordenadora e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado).

Rosana Clarice Coelho Wenderlich, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau – Santa Catarina – Brasil.

Mestranda em Educação na linha de Linguagens, Arte e Educação do Programa de Pós-Graduação e Educação da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Bolsista de apoio técnico CNPQ.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. [recurso eletrônico]. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2018. Disponível em: <http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoconstituicao/anexo/cf.pdf>. Acesso em: 17 mar. 2019.

BRASIL. LEI Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>. Acesso em: 25 jul. 2018.

BRASIL. Programa Gestão da Aprendizagem Escolar - GESTAR I (2004) e II (2006). Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=446-apresentacao-geral-gestar-2-2009&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 07 jul. 2016.

BRASIL. Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: alfabetização e linguagem. – ed. rev. e ampl. incluindo SAEB/Prova Brasil matriz de referência/ Secretaria de Educação Básica – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.

BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – PNAIC. 2012. Disponível em: <http://pacto.mec.gov.br/o-pacto>. Acesso em: 07 jul. 2016.

BRASIL. Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio - PNEM. 2014. Disponível em: <http://pactoensinomedio.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=22>. Acesso em: 07 abr. 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação (MEC), Brasília, 2017. Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documento/BNCCAPRESENTACAO.pdf> Acesso em: 04 mar. 2019.

FISTAROL, C. F. da S. Letramentos acadêmicos no curso de letras: práticas em inglês na voz de licenciandas. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2018.

FISTAROL, C. F. S., FISCHER, A., BAILER, C. O processo de estágio na formação docente de professores de língua inglesa: um olhar de licenciandas de um curso de Letras. Revista iberoamericana de estudos em educação, v. 13, p. 623-637, 2018. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333/7361>

Acesso em: 23 fev.2019.

GONÇALVES, K. Práticas de letramentos acadêmicos com tecnologias digitais: tensões, sentidos e expectativas de professores formadores em um LIFE. Blumenau, 2018. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2018.

JORGE, Miriam Lúcia. O ensino de inglês em turmas grandes. Ensino de língua estrangeira. APLIEMGE Newsletter. V. 7, n. 4. Dezembro, 2002.

KOMESU, F. C.; GALLI, F. C. S. Práticas de Leitura e escrita em contexto digital: autoria e(m) novos mídiuns. Revista da ABRALIN, v.15, n.2, p. 165-185, jul./dez. 2016. Disponível em: . Acesso em: 03 ago. 2016.

LEFFA, Vilson J. (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. 2. ed., Pelotas: EDUCAT, 2008.

LEFFA, V. J.; DUARTE, G. B.; ALDA, L. S. A sala de aula invertida: o que é e como se faz. In JORDÃO, C. M. (Org.). A linguística aplicada no Brasil: rumos e passagens. Campinas: Pontes Editores, 2016, p. 365-386.

MENDES, M.A. Letramentos acadêmicos na educação profissional e tecnológica: práticas de docentes com tecnologias digitais. 2017. Dissertação (Mestrado). Universidade Regional de Blumenau. Blumenau, SC.

MIRANDA, F. D. S. S. Letramentos (en)formados por relações dialógicas na universidade: (res)significações e refrações com tecnologias digitais. 2016. Tese (Doutorado) -. Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem. Campinas, 2016.

NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

NÓVOA, A. Profissão docente: Há futuro para esse ofício? VII Congresso Internacional de Educação. Porto Alegre, 2011.

ORTEGA, Lourdes. Understanding second language acquisition. London: Hodder Arnold, 2009.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Aquisição de segunda língua. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

SEIDLHOFER, Barbara. Closing a conceptual gap: the case for a description of English as a lingua franca. International Journal of Applied Linguistics, Oslo, v. 11, n. 2, p. 133-158, 2001.

SANTOS, E. O. DOS; OKADA, A. L. P. A construção de ambientes virtuais de aprendizagem: por autorias plurais e gratuitas no ciberespaço. ANPED, GT: Educação e Comunicação/n.16. Anais, 2003.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis. RJ: Vozes, 2002.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: Esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação nº 4, Porto Alegre, 1991.

TURNES, L. Pesquisa e pós-graduação: um estudo de caso sobre os usos das tecnologias por parte de doutorandos do PPGE/UFSC. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em: < https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/129196>. Acesso em: 13 jan.2019.

Published

06/03/2019

How to Cite

FISTAROL, C. F. da S.; FISCHER, A.; WENDERLICH, R. C. C. Brazil’s national common curricular base (bncc) and the training of english language teachers: challenges and possibilities. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 341–355, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.12453. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12453. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos