Feeding for students with special feeding needs as an inclusive educational
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v23i3.12573Keywords:
Special dietary needs, Human rights to adequate food, School inclusion.Abstract
The DHAA is the right of every person to be free from hunger and to have adequate food and the PNAE guarantees the right of the student of Basic Public Education to food. It is in this sense that we aim to broaden the discussion about the possibilities of exclusion of these people in school, the objective of this article was to carry out a bibliographic survey about the inclusion of children with NAE in schools through a documentary and bibliographical review. Students with NAE can be excluded through unplanned pedagogic activities. Students with allergies may become contaminated with materials that contain allergens, students with food restrictions at school events may be left with no food option. The care with these students as analyzed, goes far beyond nutrients and should be promoted to include these in the school environment and pedagogical activities as it may affect their learning.Downloads
References
BRASIL. Decreto nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Regulamenta a Lei no 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm . Acesso em: 16 jun. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC; SEESP, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 16 jun. 2018.
BRASIL. Documento subsidiário a política de inclusão/ Simone Maiineri Paulon, Lia Beatriz de Lucca Freias, Gerson Smiech Pinho. Brasília: Ministério da educação, secretaria de Educação Especial, 2005.
BRASIL. Lei 11.346 de setembro de 2006. Lei Orgânica de Segurança alimentar e nutricional (LOSAN).
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais da Educação Especial para o Atendimento Educacional Especializado (AEE) na Educação Básica. Brasília, MEC/SEESP, 2008a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: 2008b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 16 jun. 2018.
BRASIL. Lei 11.947 de 2009. Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE).
BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília, 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 20 abr. 2019.
BRASIL. Manual de orientação sore a alimentação escolar para portadores de diabetes, hipertensão, doença celíaca, fenilcetonúria e intolerância a lactose. 2.ed., Brasilia: PNAE: CECANE-SC, 2012.
BRASIL. Lei 12.982 de 28 de maio de 2014. Altera a Lei no 11.947, de 16 de junho de 2009, para determinar o provimento de alimentação escolar adequada aos alunos portadores de estado ou de condição de saúde específica.
BRASIL. O direito humano à alimentação adequada e o sistema nacional de segurança alimentar e nutricional. Organizadora Marilia Leão. Brasília: ABRANDH, 2013.
BRASIL. Lei 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).
BRASIL. Caderno de referências sobre a alimentação escolar para estudantes com necessidades alimentares especiais. Programa Nacional de Alimentação Escolar. Brasília: FNDE, 2017.
CENTRAL DE ABASTECIMENTO DE CMPINAS AS (CEASA). Manual de orientações sobre restrições alimentares. Departamento de Alimentação Escolar, ed. 3, Campinas, 2016.
CHRISTMANN, M. As implicações das condições de saúde para aprendizagem. Atendimento educacional especializado: aprendizagem, saúde e inclusão. Organizadoras Silvia Maria de Oliveira Pavão, Ana Cláudia de Oliveira Pavão. Santa maria, RS: ed. Pe.com UFSM, 2018.
MAHAN, L. K.; ESCOTT-STUMP, S.; RAYMOND, J. L. K. Alimento Nutrição e Dietoterapia. Ed 13. Elsevier, 2013.
NUNES, M. R. A.; PAIVA, A. L. C.; MARQUES, R. C. P. Educação inclusiva: uso de cartilha com considerações sobre alimentação do autista. Revista Includere, Mossoró, v. 2, n. 2, p. 664- 118, Ed. 1, 2016.
STAINBACK, S.; STAINBACK, W. Inclusão: uma guia para educadores. Trad. Magda França. Porto Alegre: Arte Médicas Sul, 1999.