National education plan (2014-2024): reflections on alphabetization and literacy
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.12793Keywords:
To alphabetize, Literacy, National education plan, Prova Brasil, Children's national children’s assessment (ANA).Abstract
The aim of this study is to discuss the 5th NEP goal, which establish that children's literacy must happen no later than the third year of elementary school. Therefore, in addition to that goal and their respective strategies, in our discussion of the child's literacy, we list the two forms of external evaluation for this educational cycle: Brazil Test and the Children's National Assessment (ANA, Portuguese initials). The results of the official assessments and internal opinions assessments of schools and the School Census shows that student difficulties in learning to read and write, reaches more than half the learners up to eight years old. We came to the conclusion that, although the PNE set targets for education, is needed consistent studies and appropriate investments to guide and ensure the educational activities at schools.Downloads
References
BARBOSA, J. J. Alfabetização e Leitura. São Paulo: Cortez, 1990, (Coleção magistério - 2° grau).
BOURDIEU, P. Escritos de Educação. 16 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A dependência pela independência. In: A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982, p. 187-226.
BRANDÃO, C. F. Os desafios do novo Plano Nacional de Educação (PNE – Lei nº 13.005/14: comentários sobre suas metas e estratégias. 1 ed. São Paulo: Avercamp, 2014.
BRASIL. Constituição Federal do Brasil, de 05 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 09 de jul. 2019.
BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 09 de jul. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 10.072 de 09 de janeiro de 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 15
jul. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas – INEP. Avaliação Nacional da Alfabetização 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2015-pdf/21091-apresentacao-ana-15-pdf. Acesso em: 12 de ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais – INEP. Resultados Finais – ANA 2014. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/saeb/ana/resultados. Acesso em: 01 ago. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 15 jul. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas – INEP. Conheça o INEP. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/conheca-o-inep. Acesso em: 10 de jul. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais – INEP. Provinha Brasil. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/provinha-brasil. Acesso em: 02 ago. 2016.
CARVALHO, M. Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. Petrópolis: Vozes, p. 9-48, 2005.
MONTEIRO, C. P.; OLIVEIRA, M. H. C. Metodologia da linguagem. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1983.
MORAIS, A. G. Concepções e metodologias de alfabetização: por que é preciso ir além da discussão sobre velhos "métodos"? Estudos em Educação e Linguagem. 1ª versão apresentada no XIII ENDIPE, 2006, p. 01-13. Disponível em: http:// portal.mec.gov.br/ceb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_moraisconcpmetodoalf.pdf. Acesso em: 30 nov. 2010.
MORTTATI, M. do R. L. Os sentidos da alfabetização: (São Paulo/1976-1994). São Paulo: Editora UNESP: CONPED, 2000.
OLIVEIRA, J. B. A. Repensando a educação brasileira – o que fazer para transformar nossas escolas. São Paulo: Salta, 2015.
SANTOS, O. A. A Prova Brasil como instrumento de regulação do Ensino Fundamental no município de Porto Velho: avaliação ou manipulação de resultados? Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho, Rondônia. Brasil. 2014.
SOARES, M. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25 – jan./abr. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf. Acesso em 08 mai. 2018.
SOARES, M. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2005.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
THIESEN, J. S. O futuro da educação – contribuições da gestão democrática. Campinas, SP: Papirus, 2011.