National education plan (2014-2024): reflections on alphabetization and literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.12793

Keywords:

To alphabetize, Literacy, National education plan, Prova Brasil, Children's national children’s assessment (ANA).

Abstract

The aim of this study is to discuss the 5th NEP goal, which establish that children's literacy must happen no later than the third year of elementary school. Therefore, in addition to that goal and their respective strategies, in our discussion of the child's literacy, we list the two forms of external evaluation for this educational cycle: Brazil Test and the Children's National Assessment (ANA, Portuguese initials). The results of the official assessments and internal opinions assessments of schools and the School Census shows that student difficulties in learning to read and write, reaches more than half the learners up to eight years old. We came to the conclusion that, although the PNE set targets for education, is needed consistent studies and appropriate investments to guide and ensure the educational activities at schools.

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Author Biographies

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Pós-Doutora em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP). Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringám (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Lucilia Vernaschi de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Umuarama (FAFIU). Graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário de Maringá (CESUMAR). Docente da Educação Básica da Secretaria de Estado da Educação do Paraná – SEED/PR. Membro do Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Nathália Fafarão Ruiz, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente da educação básica da rede privada de ensino do município de Maringá. Membro do Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação Física pela UEM/UEL. Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Docente do Departamento de Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).  Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEEFE).

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Published

06/01/2020

How to Cite

YAEGASHI, S. F. R.; OLIVEIRA, L. V. de; RUIZ, N. F.; SOUZA, V. de F. M. de. National education plan (2014-2024): reflections on alphabetization and literacy. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 1, p. 37–54, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i1.12793. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12793. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos