Continued professor training and inclusive education: the knowledge teachers in dialogue with the university extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13019

Keywords:

University extension, Inclusive education, Cooperative learning, Group talks.

Abstract

Thinking about teachers formation processes is a real challenge to be faced by institutions. This article presents the experience of a partnership between two research groups of a Faculty of education that have joined efforts, after the professors realized the challenges faced by the lack of knowledge of both students and school teachers, concerning education of people with special needs. It was therefore proposed an university extension programme, which consisted of a cooperative learning proposal and a colective learning-teaching study method, consisting of group talks. It is a given fact that institutions of basic education face a real challenge, concerning an inclusive education. But it is also a fact that, when we consider that continued education is also responsability of these institutions, the space time frames of university extension could and should consist of a laboratory in which we should learn to cooperate, learn to be in cooperation and learn how cooperative education can teach us another way of being in the world.

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Author Biographies

Elita Betânia de Andrade Martins, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora – MG

Professora Adjunta da Faculdade de Educação. Doutora em Educação pela UFJF. Coordenadora do grupo de pesquisa GESE.

Katiuscia C. Vargas Antunes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora – MG

Professora do Departamento de Educação e do Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP/CAED/UFJF). Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Mestre em Educação pela mesma Universidade. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e Diversidade (NEPED/UFJF).

Sandrelena da Silva Monteiro, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora – MG

Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (FACED/PPGE/UFJF). Mestre em Educação. Coordenadora do Curso de Especialização em Educação Inclusiva em contextos escolares (UAB/UFJF).

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Published

01/10/2019

How to Cite

MARTINS, E. B. de A.; ANTUNES, K. C. V.; MONTEIRO, S. da S. Continued professor training and inclusive education: the knowledge teachers in dialogue with the university extension. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. esp.1, p. 877–896, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23iesp.1.13019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13019. Acesso em: 3 dec. 2024.