Curriculum per experience fields in early childhood education: is it (still) possible to promote obutchenie?
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13312Keywords:
Early childhood education, National Common Curricular Base, Critical-historical pedagogy, Vygotski.Abstract
This paper presents a general characterization and critical examination of what the current Brazilian legislation for Early Childhood Education imposes, with the aim of exploring possible paths for the formulation of curricular proposals of historical-critical orientation in the face of the notion of “experience fields”. Based on the analysis of the chapter of the “Base Nacional Comum Curricular” (National Common Curricular Base) dedicated to Early Childhood Education and the document "Campos de experiências: efetivando direitos e aprendizagens na Educação Infantil" (Experience fields: assuring rights and learning in Early Childhood Education), launched in 2018, valid aspects are identified at the same time as the persistence of the anti-schooling approach and its liberal and idealistic conception of education is problematized. The paper concludes with the search for possible paths for pedagogical work, by focusing children's experiences and their contents.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 03 fev. 2020.
COLL, C. Um marco de referência psicológico para a educação escolar: a concepção construtivista de aprendizagem e do ensino. In: COLL, C.; PALACIUS, J.; MARCHESI, A. (org.). Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação. Porto Alegre, Artes Médicas, p. 389-406, 2 v., 1996.
DUARTE, N. Concepções afirmativas e negativas sobre o ato de ensinar. Cad. CEDES, Campinas, v. 19, n. 44, p. 85-106, 1998.
DUARTE, N. O currículo em tempos de obscurantismo beligerante. Rev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v. 11, n. 2, p. 139-145, maio/ago., 2018.
ELKONIN, D. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infância. In: DAVÍDOV, V.; SHUARE, M. (org.). La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS (Antologia). Moscou: Editorial Progresso, p. 104-124, 1987.
LAMARE, F. F. Contradições na concepção de formação humana nas políticas de Educação Infantil no Brasil: o que revelam os documentos do período de 2003 a 2010. 2016. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
LEONTIEV, A. N. Desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, p. 59-83. 2001.
MARTINS, L. M. A brincadeira de papéis sociais e a formação da personalidade. In: DUARTE, N.; ARCE, A. (org.). Brincadeiras de Papéis Sociais na Educação Infantil. São Paulo: Xamã, p. 27-50, 2006.
MARTINS, L. M. O ensino e o desenvolvimento da criança de zero a três anos. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. (org.). Ensinando aos pequenos: de zero a três anos. Campinas: Alínea, p. 93-121, 2009
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2013.
MARTINS, L. M.; MAGALHÃES, G. M. A educação infantil e suas interfaces formais e informais. In: BIZELLI, J. L.; SOUZA, C. L. G. (org.). Caminhos para a escola inclusiva. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.
MARTINS, L. M.; MARSIGLIA, A. C. G. As perspectivas construtivista e histórico-crítica sobre o desenvolvimento da escrita. Campinas: Autores Associados, 2015.
MARX, K. Para a crítica da economia política. In: MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos e outros textos escolhidos. São Paulo: Nova Cultural, v. 1, p. 3-25, 1987.
MUKHINA, V. Psicologia da idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
PASQUALINI, J. C. Contribuições da psicologia histórico-cultural para a educação escolar da criança de 0 a 6 anos: desenvolvimento e ensino em Vigotski, Leontiev e Elkonin. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2006.
PASQUALINI, J. C. Proposta curricular para a educação infantil: a experiência de Bauru. Rev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v. 11, n. 2, p. 154-167, maio/ago., 2018.
PASQUALINI, J. C.; EIDT, N. M. A educação como produção da humanidade na criança. In: MAGALHÃES, C.; EIDT, N. M. (org.). Apropriações teóricas e suas implicações na educação infantil. Curitiba: CRV, 2019.
PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.
RUSSELL, B. História da Filosofia Ocidental. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1969. v. 4.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo IV. Madrid: Visor, 1996.