The “Languages without Borders” program as an Educational Public Policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.13650

Keywords:

Language proficiency, Languages without borders, Public policy

Abstract

The development of the Science Without Borders program, which allowed Brazilian university students to study abroad for a period of time, had some obstacles. One of them was the lack of proficiency in foreign languages among candidates. As a solution to correct it, the program Languages Without Borders (IsF, Portuguese initials) was created. This study aimed to build a theoretical and conceptual understanding of IsF as a public policy. This is a qualitative bibliographic-documentary research, whose sources were documents related to the IsF, information from government databases and others. The theoretical-conceptual framework included Secchi (2015), Rodrigues (2015), Goodin, Rein and Moran (2006), Majone (1989) and others. The results place IsF as a public policy (as a solution to a public problem) whose creation unfolded in a cycle (planning, implementation, evaluation and conclusion). As such, IsF underwent reformulation to be continued. Continuity is its critical point due to the necessary investments in quality of basic education, development of science and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo José Pacheco, Instituto Federal Goiano (IF Goiano), Rio Verde – GO

Pedagogo. Mestre em Educação (UNIUBE).

Luciana Beatriz de Oliveira Bar de Carvalho, Universidade de Uberaba (UNIUBE), Uberaba – MG

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação. Doutorado em Educação (UNICAMP).

References

ABREU-E-LIMA, D. P. M. Entrevista concedida a Eduardo José Pacheco em recepção de hotel. Uberaba, MG, 15 de dezembro de 2017. 2 arquivos de mp3 (23 min. e 102 min.).

BALL, S.; BOWE, R. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, Londres, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992.

BRITO, A. C. S. Inglês sem Fronteiras: contribuições para a internacionalização da educação superior brasileira. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO DA GRANDE DOURADOS, 1., 2015, Dourados. Anais [...]. Dourados, MS: UFGD, 2015.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

DONAHUE, J. D.; ZECKHAUSER, R. J. Public-private collaboration. In: MORAN, M.; REIN, M.; GOODIN, R. E. (Org.). The Oxford handbook of public policy. Oxford: Oxford University Press, 2006.

DORIGON. T. O programa Idiomas sem Fronteiras analisado a partir do ciclo de políticas. BELT, Porto Alegre, v. 6, dez. 2015.

DYE, T. D. Understanding public policy. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1984.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975–1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24. ed. São Paulo: Loyola, 2014.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 6. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

GALSTON, W. A. Political feasibility: interests and power. In: MORAN, M.; REIN, M.; GOODIN, R. E. (Org.). The Oxford handbook of public policy. Oxford: Oxford University Press, 2006.

GOODIN, R. E.; REIN, M.; MORAN, M. The public and its policies. In: MORAN, M.; REIN, M.; GOODIN, R. E. (Org.). The Oxford handbook of public policy. Oxford: Oxford University Press, 2006.

HEIDEMANN, F. G. Do sonho do progresso às políticas de desenvolvimento. In: HEIDEMANN, F. G.; SALM, J. F. (Org.). Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análise. Brasília: Ed. UnB, 2009.

LYNN, L. E. Designing public policy: a casebook on the role of policy analysis. Santa Monica: Goodyear, 1980.

MAJONE, G. Evidence, argument, and persuasion in the policy process. New Haven: Yale University Press, 1989.

MEAD, L. M. Public policy: vision, potential, limits. Policy Currents, n. 1, v. 4, Feb. 1995.

PETERS, B. G. American public policy. Chatham: Chatham House, 1986.

RODRIGUES, M. M. A. Políticas públicas. São Paulo: Publifolha, 2015.

SARMENTO, S.; KIRSCH, W. Inglês sem Fronteiras: uma mirada ao contexto de prática pelo prisma da formação de professores. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 68, n. 1, p. 47-59, jan./abr. 2015.

SCORTEGAGNA. B. A implementação do programa inglês sem fronteiras na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2013. 37 f. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

SECCHI, L. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

SECCHI, L. Análise de políticas públicas: diagnóstico de problemas, recomendação de soluções. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão de literatura. Sociologias, Porto Alegre, n. 16, p. 20-45, jul./dez. 2006.

Published

02/01/2021

How to Cite

PACHECO, E. J.; CARVALHO, L. B. de O. B. de. The “Languages without Borders” program as an Educational Public Policy. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 103–122, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.13650. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13650. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos