Pedagogy of the oppressed body as a way to child's body literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14170

Keywords:

Physical Education, Child education, Body literacy, Freirean pedagogy

Abstract

Freire's pedagogical thinking has significantly favored the expansion of formal and non-formal educational practices, and has contributed to the expansion of critical readings of the world in which educators have sought in their epistemological base support for their concerns. Thus, starting from the readings of the Freirean legacy, the objective of the present study is to conjecture possibilities, and not a rule to be followed, to anchor Physical Education teaching in the context of Early Childhood Education in the theoretical and methodological principles of “Pedagogy of the Oppressed Body. To this end, it presents and reflects on the guiding principles of such a proposal, in order to contribute to the debate in the field of Education and Physical Education around the importance of understanding the child as an existentially corporal being and as such does not learn and nor gain awareness with the mind alone.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mesaque Silva Correia, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina – PI

Professor no Departamento de Método e Técnicas de Ensino (DMTE). Doutorado em Educação Física (USJT).

References

AWAD, H. Educação física escolar: múltiplos caminhos. São Paulo: Fontoura, 2010.

AYOUB, E. Reflexões sobre educação física na educação infantil. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, supl. 4, p. 53-60, 2001.

BASEI, A. P. A Educação física na educação infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, v. 3. n. 47, p. 1-12, 2008.

BETTI, M. Educação física e sociedade. São Paulo: Movimento, 1991.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF: MEC, p. 27833, 23 dez. 1996. PL 1258/1988

BRASIL, Ministério da Educação. Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física (1º e 2º ciclos do ensino fundamental). Brasília: MEC, 1997. v. 7.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Fundamentos pedagógicos e estrutura geral da BNCC. Brasília, DF, 2017.

BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. São Paulo: Cepeusp, 1995.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

CORREIA, M. S. Empowerment de professores e alunos por meio da pedagogia do esporte. Periferia, v. 12, n. 1, p. 280-299, jan./abr. 2020.

CORREIA, M. S.; MARQUES, B. G.; MIRANDA, M. L. J. A educação física escolar ancorada na gênese ideológica de Paulo Freire: um caminho para conscientização dos esfarrapados e esfarrapadas do mundo. In: SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. (Org.). Educação física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba, PR: Editora CRV, 2019. p. 33-50.

CORREIA, M. S.; MIRANDA, M. L. J.; VELARDI, M. A prática da educação física para idosos ancorada na pedagogia freireana: reflexões sobre uma experiência dialógica problematizadora. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 4, p. 281-297, 2011.

DAMICO, J.; KNUTH, A. O des(encontro) das práticas corporais e atividade física: Hibridizações e borramentos no campo da saúde. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 329-350, jan./mar. 2014.

DAOLIO, J. Os significados do corpo e as implicações para a Educação Física. Movimento, v. 2, n. 2, p. 24-28, 1995.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação. Paulo: Scipione, 2011. (Coleção Pensamento e ação na sala de aula)

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 23.ed. São Paulo. Autores associados: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

TANI, G. Abordagem desenvolvimentista: 20 anos depois. Ver. Educ. Fís., Maringá, v. 19, n. 3, p. 33-41, 2008.

KUNZ, E. Educação física: ensino e mudança. Ijuí: Unijuí, 1991.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.

LE BOULCH, J. Educação psicomotora: a psicomotricidade na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1981.

MOREIRA, E. C. Educação física escolar: desafios e propostas 1. São Paulo: Fontoura, 2009.

MOREIRA, E. C.; NISTA-PICCOLO, V. L. (Org.). O quê e como ensinar educação física na escola. Jundiaí: Fontoura, 2009.

MOREIRA, E. C.; PEREIRA, R. Educação física escolar: desafios e propostas 2 – Várzea Paulista. São Paulo: Fontoura, 2011.

NEIRA, M. G. A reflexão e a prática no ensino da educação física. São Paulo: Blucher, 2001. v. 8. (Coleção a reflexão e a prática no ensino)

NISTA-PICCOLO, V. L.; MOREIRA, W. W. Esporte como conhecimento e prática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. São Paulo: Cortez, 2012.

PATRINHANI, G. F.; AMÉRICO, M. Mídia, Cultura de Paz e Educação Física Escolar. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v, 15, n. 4, p. 1991-2005, 2020.

RESENDE, M. S. Creche: crianças, faz-de-conta & Cia. Petrópolis: Vozes, 2015.

SAYÃO, D. T. Infancia, prática de ensino de Educação Física e Educação Infantil. In: VAZ, A. F.; SAYÃO, D. T.; PINTO, F. M. (Org.): Educação do corpo e formação de professores: reflexões sobre a prática de ensino de educação física. Florianópolis: UFSC, 2002.

SAYÃO, D. T. Educação física na educação infantil: riscos, conflitos e controvérsias. Motrivivência, v. 11, n. 13, p. 21-38,1999.

SILVA, I. M. P. A.; CORREIA, M. S. Discriminação nas aulas de educação física: memórias de uma aluna trans. FIEP BULLETIN, v. 90, n. 1, p. 265-267, Edição Especial, 2020.

Published

01/09/2020

How to Cite

CORREIA, M. S. Pedagogy of the oppressed body as a way to child’s body literacy. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1559–1572, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.14170. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14170. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos