Pedagogical political project: ideology and utopia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15082

Keywords:

School management, Democratic Management, strategic planning, Depth hermeneutics, Mannheimian theory

Abstract

The political-pedagogical project is a school management document, mandatory for public schools, established in Brazilian federal legislation. The objective of the research was to unveil the ideology and utopia underlying the political-pedagogical projects. The empirical research of mixed methodology was carried out in two periods: 2010-2012 and 2018-2019, and employed, as a quantitative method, the inductive method, and in the qualitative basis, the Hermeneutic of Depth. The inductive method provided the cohort criteria in the data collection and the Hermeneutic of Depth provided the unveiling of the ideology and utopia hidden in the contents of the political-pedagogical projects. The qualitative analysis, through the Hermeneutic of Depth, resorted to the concepts of ideology and utopia in the Mannheimian perspective. The analysis was able to identify four ideological components and one utopian component.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Zélia Borba Rocha, Universidade de Brasília (UNB), Brasília – DF

Professora Adjunta no Departamento de Planejamento e Administração. Doutorado em Sociologia (USP).

Shayane Cristina Moraes, Universidade de Brasília (UNB), Brasília – DF

Licenciatura no curso de Pedagogia.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso: 13 jul. 2020.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso: 13 jul. 2020.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Os jovens que não estudam nem trabalham no Brasil: discussão conceitual, caracterização e evolução de 2001 a 2011. Brasília, DF: MDSCF, Estudo Técnico nº 03/2013.

CODEPLAN. Companhia de Planejamento do Distrito Federal. Educação Básica no Distrito Federal. Brasília, DF: Codeplan, 2013.

DE ALBUQUERQUE, A.; QUINAN, R. Crise epistemológica e teorias da conspiração: o discurso anti-ciência do canal “Professor Terra Plana”. Revista Mídia e Cotidiano, v. 13, n. 3, p. 83-104, 2019.

DISTRITO FEDERAL. Lei n. 4.751, de 07 de fevereiro de 2012. Dispõe sobre o Sistema de Ensino e a Gestão Democrática do Sistema de Ensino Público do Distrito Federal. Disponível: http://www.sinj.df.gov.br/sinj/Norma/70523/Lei_4751.html. Acesso: 13 jul. 2020.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Censo Escolar 2019: cadastro das unidades escolares do Distrito Federal. Disponível: http://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2019/07/cadastro_completo_2019_15.jun_.pdf. Acesso: 13 jul.2020.

LÜCK, H. A aplicação do planejamento estratégico na escola. Gestão em Rede, n. 19, p. 8-13, abril, 2000.

MACEDO, E. Currículo: Política, Cultura e Poder. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 98-113, jul./dez. 2006.

MANNHEIM, K. Ideologia e Utopia. 3. ed. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores, 1976.

MANNHEIM, K. Liberdade, Poder e Planificação Democrática. São Paulo, SP: Mestre Jou, 1972.

MANNHEIM, K. Sociologia da Cultura. São Paulo, SP: Perspectiva S.A., 2001.

MARINELI, F. O terraplanismo e o apelo à experiência pessoal como critério epistemológico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1173-1192, 2020.

MEDEIROS, M.; BARBOSA, R. J.; CARVALHAES, F. Educação, desigualdade e redução da pobreza no Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Ipea, 2019.

PIVARO, G. F.; JÚNIOR, G. G. O ataque organizado à ciência como forma de manipulação: do aquecimento global ao coronavírus. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1074-1098, 2020.

RAMALHO, V. G. O Brasil do negacionismo: uma análise da disputa entre pós-verdade e ciência. O Manguezal: Revista de Filosofia, v. 1 n. 5, jan./jun. 2020.

SALVATO, M. A.; FERREIRA, P. C. G.; DUARTE, A. M. O impacto da escolaridade sobre a distribuição de renda. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 753-791, out./dez. 2010.

SARLET, I. W. Liberdade de expressão e o problema da regulação do discurso do ódio nas mídias sociais. Revista Estudos Institucionais, v. 5, n. 3, p. 1207-1233, set./dez. 2019.

SCHWARTZMAN, S. Ciência, tecnologia, tecnocracia e democracia. In: SCHWARTZMAN, S. Ciência, universidade e ideologia: a política do conhecimento. Rio de Janeiro, RJ: Centro Edelstein de Ciências Sociais, 2008. p. 07-17.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL. Proposta pedagógica: Centro de Ensino Médio 01 do Gama. DF: SEEDF, 2010a.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL. Proposta pedagógica: Centro de Ensino Médio 417 de Santa Maria. DF: SEEDF, 2010b.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL. Projeto político-pedagógico professora Ineide Santini. Centro de Ensino Médio 01 de São Sebastião. DF, 2018.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL. Educar na diversidade: Projeto Político-Pedagógico. Centro de Ensino Médio 01 do Gama, triênio 2017-2019. DF, 2019.

SILVA, N. V.; HASENBALG, C. Tendências da desigualdade educacional no Brasil. Dados, v. 43, n. 3. Rio de Janeiro, RJ: Iuperj, 2000.

SOBRAL, F. Educação e mudança social: uma tentativa de crítica. São Paulo, SP: Cortez, 1980.

STEIN, M.; NODARI, C. H.; SALVAGNI, J. Disseminação do ódio nas mídias sociais: análise da atuação do social media. Interações, Campo Grande, v. 19, n. 1, jan./mar. 2018.

STROPPA, T.; ROTHENBURG, W. C. Liberdade de expressão e discurso de ódio: o conflito discursivo nas redes sociais. Revista Eletrônica do Curso de Direito, Santa Maria (RS), v. 10, n. 2, p. 452-468, 2015.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 29. ed. São Paulo, SP: Papirus, 2011.

VIGNOLI, R. G.; RABELLO, R.; ALMEIDA, C. C. Informação, misinformação, desinformação e movimentos antivacina: materialidade de enunciados em regimes de informação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 26, p. 1-31, 2021.

WEBER, M. Metodologia das ciências sociais: parte 1. São Paulo, SP: Cortez; Campinas, SP: Edunicamp, 1992.

WEBER, M. Metodologia das ciências sociais: parte 2. São Paulo, SP: Cortez; Campinas, SP: Edunicamp, 1995.

Published

08/12/2021

How to Cite

ROCHA, M. Z. B.; MORAES, S. C. Pedagogical political project: ideology and utopia. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2794–2813, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15082. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15082. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos