School contributions in the recognition of students with high capacities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.4.15938

Keywords:

Teacher training, Giftedness and talent, High capacities

Abstract

It is believed that the best means to contribute to the development of the potential of students with high capacity are found in school. Its responsibility is to provide a project that effectively leads to the development of children with potential above average. This paper presents a research whose theme addresses the school's contribution to the recognition of the most capable students. It aims to identify, in the teachers’ view, when it is easier to see the signs of high capacity of students in the school environment. As a methodological procedure for collecting information, questioning was applied to 36 teachers from the Municipal Education Network. The responses were analyzed according to the Content Analysis constructs proposed by Bardin (2011). The results revealed that the difficulties encountered by teachers reiterate the importance and the improvement of teacher training meetings for the task of recognizing students with high capacities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edilene Reis Cleto, Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté – SP

Mestrado em Linguística Aplicada.

Maria José Milharezi Abud, Universidade de Taubaté (UNITAU), Taubaté – SP

Professora da Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação. Doutorado em Educação (PUC-SP).

References

ALENCAR, E. M. L. S. Como desenvolver o potencial criador: um guia para a liberação da criatividade em sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

CUPERTINO, C. M. B.; ARANTES, D. R. B. (org.). Um olhar para as altas habilidades: construindo caminhos. 2. ed. rev. atual. ampl. São Paulo: SE, 2012. 87 p.

GAGNÉ, F. Transforming gifts into talents: The DMGT as a developmental theory. High Ability Studies, v. 15, n. 2, p. 119-147, 2004. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1359813042000314682. Acesso em: 7 jun. 2020.

GUENTHER, Z. C. Desenvolver capacidades e talentos: um conceito de inclusão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

GUENTHER, Z. C. Caminhos para desenvolver potencial e talento. Lavras: UFLA, 2011.

GUENTHER, Z. C. Crianças dotadas e talentosas...não as deixem esperar mais! Rio de Janeiro: LTC, 2013.

SABATELLA, M. L. P. Talento e superdotação: problema ou solução? 2. ed. rev., atual. e ampl. Curitiba: Ibpex, 2008.

VIRGOLIM, A. M. R. Altas Habilidades/Superdotação: encorajando potenciais. Brasília, DF: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Especial, 2007.

Published

08/12/2021

How to Cite

CLETO, E. R.; ABUD, M. J. M. School contributions in the recognition of students with high capacities. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.4, p. 2031–2044, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.4.15938. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15938. Acesso em: 22 dec. 2024.