Creative tools for teaching neuroanatomy and neurophysiology

An experience in the psychology course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.17029

Keywords:

Comic, Infographic, Innovation, Neuroanatomy, Neurophysiology

Abstract

With the return of in-person classes after the pandemic-related restrictions, numerous changes have emerged for teachers and students. The report highlighted the use of creative methodologies in the Neuroanatomy and Neurophysiology course, grounded in the theory of active learning. Education is constantly evolving, and the current challenge is to maintain student engagement and offer relevant knowledge. The approach involves students in teaching and learning by encouraging creation, modeling, prototyping, and collaboration, resulting in a positive learning and assessment experience. The activities mobilized empirical and scientific knowledge, promoting social interaction and dialogue and allowing students to create support materials for the course and individual studies. It was concluded that by creating an interactive teaching and learning environment in which students actively engage and apply their acquired knowledge, active methodologies enable a deeper and more meaningful learning experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Regina Ruiz, Centro Universitário São Camilo

Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP-EPM). Docente e Coordenadora das Trilhas Institucionais.

Beatriz Duarte Palma Xylaras, Centro Universitário São Camilo

Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP-EPM). Docente. Departamento de Fisiologia e Neurofisiologia.

Sergio Ricardo Rios Nascimento, Centro Universitário São Camilo

Mestre em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP-EPM). Docente. Departamentos de Anatomia Humana e de Radiologia.

References

CAVALCANTI, C. C; FILATRO, A. Design Thinking na educação presencial, à distância e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2017.

FORTE, A. Recepção Clínica. Vivadecora, [21--]. Disponível em: https://www.vivadecora.com.br/foto/129873/recepcao-clinica. Acesso em: 17 set. 2022.

HATTIE, J. Aprendizagem visível para professores: como maximizar o impacto da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2017.

HUG, T. Micro learning and narration: exploring possibilities of utilization of narrations and storytelling for the designing of "micro units" and didactical micro-learning arrangements. 2005. Disponível em: http://hug-web.at/drupal/sites/ default/files/2005_Microlearning-and-Narration_Hug.pdf. Acesso em: 30 jun. 2022.

KELLEY, T; KELLEY, D. Confiança Criativa: libere sua criatividade e implemente suas ideias. Rio de Janeiro: Alta Books, 2019.

LIEDTKA, J.; OGILVIE, T. A magia do Design Thinking: um kit de ferramentas para o crescimento rápido da sua empresa. Rio de Janeiro: Alta Books, 2019.

PALÁCIOS, F.; TERENZZO, M. O Guia Completo do Storytelling. Rio de Janeiro: Alta Books, 2016.

TENÓRIO, N. et al. Uso da Storytelling para a construção e o compartilhamento do conhecimento na educação. Educação Por Escrito, v. 11, n. 2, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/ porescrito/article/view/30601/26337. Acesso em: 30 jun. 2022.

XAVIER, A. Storytelling: histórias que deixam marcas. 10. ed. Rio de Janeiro: Best.Business, 2015.

Published

21/09/2023

How to Cite

RUIZ, C. R.; XYLARAS, B. D. P.; NASCIMENTO, S. R. R. Creative tools for teaching neuroanatomy and neurophysiology: An experience in the psychology course. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023055, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.17029. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17029. Acesso em: 6 oct. 2024.