Dealing with anxiety

Discourses on anxiety in a new high school english language textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.4.17123

Keywords:

Speech, Anxiety, Textbook, English language teaching

Abstract

The objective of this study is to analyze speeches about anxiety in an English language textbook for the new high school. The theoretical apparatus that guides the reflections is anchored in Michel Foucault's notes, especially the concepts of discourse, utterance, discursive practice, truth, modes of objectification and subjectivation, as well as authors who discuss the problem of anxiety disorder, such as such as the DSM-V (2014). The corpus of analysis is made up of a high school English textbook, English vibes for Brazilian learnes, more specifically the unit called Dealing with anxiety, whose focus lies on starting from the theme of anxiety, especially among young people, to work on skills teaching English as a foreign language. Methodologically, this work is characterized as a documentary research, of a qualitative nature. The analyzes show that the selection of anxiety as a theme for a unit of the studied didactic material is sensitively articulated with the amplitude of this problem on a global scale. Furthermore, it was possible to verify that the position enunciated in the textbook, in addition to bringing discursive materialities marked by the emphasis on information about anxiety, center technologies of the self, through which the student subject can subjectify himself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thâmara Soares de Moura, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró – RN – Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL).

Alberto Assis Magalhães , Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), Mossoró – RN – Brasil

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO).

Francisco Vieira da Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), Mossoró – RN – Brasil

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO). Doutorado em Lingüística (UFPB).

References

BARACUHY, R.; PEREIRA, T. A. A biopolítica dos corpos na sociedade de controle. Gragoatá, v. 18, n. 34, p. 317-330, 2013. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/32974. Acesso em: 17 jun. 2021.

BARROS, J. P. P. Biopolítica e educação: Relações a partir das discursividades sobre saúde na escola. Educação & Realidade, v. 38, n. 1, p. 361-381, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/3WCP4BHwpMchJDdRbsVfryg/?lang=pt. Acesso em: 09 mar. 2021.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. L. Foucault: Uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução: Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 19. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. Tradução: Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 8. ed. Tradução: Luiz Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2020.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 11. ed. Tradução: Roberto Machado. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FRANCO, C. P.; TAVARES, K. C. A. T. English vibes for Brazilian learners. 1. ed. São Paulo: FTD, 2020.

GERMAIN, F.; MARCOTTE, D. Sintomas de depressão e ansiedade na transição do ensino secundário ao ensino médio: Evolução e fatores influentes. Adolescência e Saúde, v. 13, p. 19-28, jan./mar. 2016. Disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/adolescenciaesaude.com/pdf/v13n1a03.pdf. Acesso em: 18 jul. 2020.

HARDT, M.; NEGRI, A. Produção biopolítica. In: NEGRI, A.; HARDT, M. Império. Tradução: Berilo Vargas. Rio de Janeiro: Record, 2001.

MARTINHAGO, F.; ROMANÍ, O. Risco, biopolítica e governamentalidade: tecnologias de controle social. Gavagai, Erechim, v. 6, n. 2, p. 56-71, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343474302_Risco_Biopolitica_e_Governamentalidade_Tecnologias_de_Controle_Social. Acesso em: 09 jun. 2021.

NUNES-VALENTE, M.; MONTEIRO, A. P. Inteligência emocional em contexto escolar. Revista Eletrónica de Educação e Psicologia, v. 7, p. 1-11, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/315037489_Inteligencia_Emocional_em_Contexto_Escolar. Acesso em: 10 maio 2021.

PORTO ALEGRE. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-V. 2014. Tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento. Porto Alegre: Artmed, 2014. Disponível em: https://dislex.co.pt/images/pdfs/DSM_V.pdf. Acesso em: 09 set. 2018.

OMS. Atlas: Child and adolescent mental health resources: Global concerns: implications for the future. OMS, 2005. Disponível em: https://apps. who.int/iris/handle/10665/43307. Acesso em: 15 jul. 2019.

Published

01/09/2022

How to Cite

MOURA, T. S. de; MAGALHÃES , A. A.; SILVA, F. V. da. Dealing with anxiety: Discourses on anxiety in a new high school english language textbook. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. esp.4, p. e022109, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26iesp.4.17123. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17123. Acesso em: 17 jul. 2024.