Education of teachers and professionals to support the inclusion and participation of people with deafblindness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27iesp.1.17930

Keywords:

Deafblindness, Multiple Sensory Impairment, Continuing education, Inclusion, Accessibility

Abstract

This article aims to portray the continuing education of teachers and professionals to work in deafblindness and multiple sensory disability, in the functions of guide-interpreter and mediator instructor. The trainings took place during the COVID-19 pandemic between September 2020 and August 2021. The methodology is to present the organization of the course, totally remote, which occurred with the partnership between SMPED and the Brazil Group. We selected 70 professionals from the city of São Paulo, being teachers and interpreters of Libras, to participate in the course of guide-interpreter and 15 professionals from different cities of Brazil, among teachers and interpreters, for the function of instructor mediator. As a result, we highlight the way synchronous activities, practices and internships occurred, and ensured the effectiveness and participation of people with deafblindness and multiple sensory impairment in different situations of daily life, such as television news, reading books and participation in congresses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirley Rodrigues Maia, Associação Educacional para Múltipla Deficiência

Sócia Fundadora. Pós-doutorado (UFSCAR).

Fernanda Cristina Falkoski, Associação Educacional para Múltipla Deficiência

Coordenadora Pedagógica. Doutoranda em Educação Especial (UFSCAR).

References

BARROSO, D. T. et al. O papel do instrutor mediador para promover a escolarização e o acesso à aprendizagem pelas pessoas com deficiência múltipla sensorial e com surdocegueira. In: SILVEIRA, É. L.; SANTANA, W. K. F. (org.). Educação, Linguagens e Ensino: saberes Interconstitutivos. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2021.

BRASIL. Lei n. 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L10098.htm. Acesso em: 28 out. 2021.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 28 out. 2021.

BRASIL. Decreto n. 5296, de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta as Leis nos 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/D5296.htm. Acesso em: 28 out. 2021.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Documento elaborado pelo Grupo de Trabalho nomeado pela Portaria nº 555/2007, prorrogada pela Portaria nº 948/2007, entregue ao Ministro da Educação em 07 de janeiro de 2008. Brasília, MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 28 out. 2021.

FALKOSKI, F. C. et al. Caderno Técnico sobre Surdocegueira e Deficiência Múltipla Sensorial. São Paulo, 2021. No prelo.

MAIA, S. R. A educação do Surdocego: Diretrizes Básicas para pessoas não especializadas. 2004. Dissertação (Mestrado em Distúrbios do Desenvolvimento) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2004. Disponível em: https://perkinsglobalcommunity.org/lac/wp-content/uploads/2021/02/A-Educacao-do-Surdocego-–-Diretrizes-Basicas-para-Pessoas-nao-Especializadas_autor-Maia-Shirley.pdf. Acesso em: 12 ago. 2022.

PLAZAS, M. M. R. Programa de Capacitación de guias-intérpretes empíricos para personas sordociegas. (Apostila). Santafé de Bogotá, 1999.

WATANABE, D. R. O estado da arte da produção científica na área da surdocegueira no Brasil de 1999 a 2015. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-13062017-112304/publico/DALVA_ROSA_WATANABE_rev.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

Published

13/05/2023

How to Cite

MAIA, S. R.; FALKOSKI, F. C. Education of teachers and professionals to support the inclusion and participation of people with deafblindness. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. esp.1, p. e023013, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27iesp.1.17930. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17930. Acesso em: 31 aug. 2024.