PAR
An instrument of the reform of the state apparatus in the area of education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.18018Keywords:
Articulated Action Plan, PAR, Reform of the State Apparatus, PNE, Education managementAbstract
The text mapped the scientific production of the PAR and its results from 2008 to 2021. The PAR is a management tool created in 2007 to address the implementation of the PDE. The sample consisted of 56 publications. The method used was a stratified documentary analysis, revealing the purposes foreseen by the MEC's management instrument. An average of four articles per year was observed, with the highest number in stratum A1. Criticisms and positive points about the PAR were found. The predominant criticism tends to disregard local specificities. Two observations were more frequent: i) the challenge in achieving democratic management effectively; ii) municipalities tend to assume management with characteristics of managerial, democratic-participatory models, or a synthesis of both, depending on interests and organizational culture of the context. As a positive aspect, it is observed that intergovernmental transfers assist in balancing local-level expenditures.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituição/Constituição. Acesso em: 10 ago. 2022.
BRASIL. Decreto nº 6094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, pela União Federal, em regime de colaboração com Municípios, Distrito Federal e Estados, e a participação das famílias e da comunidade, mediante programas e ações de assistência técnica e financeira, visando à mobilização social pela melhoria da qualidade da educação básica. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-. Acesso em: 10 ago. 2022.
BRASIL. O Plano de Desenvolvimento da Educação: Razões, Princípios e Programas. Brasília, DF: MEC, 2010. Disponível em: www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br. Acesso em: 10 ago. 2022.
BRESSER-PEREIRA, L. C. Da administração pública burocrática à gerencial. RSP-Revista do Serviço Público, Brasília, DF, v. 47, n. 1, jan./abr. 1996. DOI:
https://doi.org/10.21874/rsp.v47i1.702.
CAMPELO, G. S. B. Administração pública no Brasil: ciclos entre patrimonialismo, burocracia e gerencialismo, uma simbiose de modelos. Ciência & Trópico, Recife, v. 34, n. 2, p. 297-324, 2010. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CIC/article/view/871. Acesso em: 05 out. 2022.
DUARTE, M. R. T.; JUNQUEIRA, D. S. A propagação de novos modos de regulação no sistema educacional brasileiro: o Plano de Ações Articuladas e as relações entre as escolas e a União. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 24, n. 2, p. 165-193, maio/ago. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8642634. Acesso em: 05 out. 2022.
FNDE. Plano de Ações Articuladas – PAR: Caderno de estudos. Programa Nacional de Formação Continuada a Distância nas Ações do FNDE. Assessoria de Educação Corporativa. 1. ed. Brasília, DF: MEC/FNDE, 2019.
OLIVEIRA, C. B. A Emenda Constitucional nº 19 - Algumas anotações sobre as mudanças no desempenho da função administrativa do Estado. Rev. Direito, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, jul./dez. 1998.
SANTOS, R. G. Gestão Financeira: o uso dos recursos do programa dinheiro direto na escola -PDDE. In: CASTIONI, R. (org.). Casos de políticas de educação: como discutir a teoria na prática. Uberlândia, MG: Culturatrix, 2023.
SILVA, M. S. P.; CARVALHO, L. S. Faces do gerencialismo em educação no contexto da nova gestão pública. Revista Educação em Questão, Natal, v. 50, n. 36, p. 211-239, set./dez. 2014. DOI: 10.21680/1981-1802.2014v50n36ID7085.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.