Democratic theory

Some approaches and considerations to make it participative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18456

Keywords:

Direct democracy, Representative democracy, Bound, Rules, Participation

Abstract

The present article presents the conception of democracy, discussing its origin and trajectory up to the contemporary era. Democracy is understood as a form of government that enables decision-making and the formulation of rules and collective discussions involving representatives elected by the people, with the active participation of these representatives in decision-making and the prevention of an autocratic regime. Two types of democracy are highlighted: direct democracy, in which mass participation occurs without representatives in discussions and decision-making, and representative democracy, in which the people elect their representatives to decide on matters concerning the collective. Additionally, some characteristics and limitations of democracy are emphasized. Democracy presupposes the central establishment of rules, as without restrictions in a democratic process, democracy cannot exist or survive, at least in terms of the decision-making and participation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pierre André Garcia Pires, Universidade Federal do Acre

Docente Associado I. Centro de Educação Letras e Artes. Doutor em Educação pela UFPR.

Pelegrino Santos Verçosa, Universidade Federal do Acre

Docente Adjunto IV. Centro de Educação Letras e Artes. Doutor em Educação pela UFPR.

Andréa Maria Lopes Dantas, Universidade Federal do Acre

Docente Associada IV. Centro de Educação Letras e Artes. Doutora em Educação pela PUC/SP.

References

BOBBIO, N. Democracia. In: MATTEUCCI, N.; PASQUINO G. (org.) Dicionário de política. Brasília, DF: Ed. Universidade de Brasília, 1998. v. 1, p. 319-329.

BOBBIO, N. O futuro da democracia. Tradução: Marco Aurélio Nogueira. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

COUTINHO, C. N. Democracia: um conceito em disputa. Fundação Lauro Campos, São Paulo, 2008. Disponível em: https://educacao.mppr.mp.br/arquivos/File/gestao_democratica/kit2/democracia_um_conceito_em_disputa.pdf. Acesso em: 05 fev. 2022.

DAHL, R. A. Sobre a democracia. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2001.

GADEA, C. A.; SCHERER-WARREN, I. A contribuição de Alain Touraine para o debate sobre o sujeito e democracia latino-americanos. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 25, p. 29-45, 2005.

PEREIRA, A. K. B. A concepção democrática de Bobbio: uma defesa as regras do jogo. Revista de Estudos de Política, Campina Grande, n. 1, v. 1, p. 53-67, 2012.

SOUZA, A. R. Perfil da gestão escolar no Brasil. 2006. 322 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

TOURAINE, A. O que é democracia. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

Published

11/09/2023

How to Cite

PIRES, P. A. G.; VERÇOSA, P. S.; DANTAS, A. M. L. Democratic theory: Some approaches and considerations to make it participative. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023053, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.18456. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/18456. Acesso em: 21 nov. 2024.