Democratic theory
Some approaches and considerations to make it participative
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18456Keywords:
Direct democracy, Representative democracy, Bound, Rules, ParticipationAbstract
The present article presents the conception of democracy, discussing its origin and trajectory up to the contemporary era. Democracy is understood as a form of government that enables decision-making and the formulation of rules and collective discussions involving representatives elected by the people, with the active participation of these representatives in decision-making and the prevention of an autocratic regime. Two types of democracy are highlighted: direct democracy, in which mass participation occurs without representatives in discussions and decision-making, and representative democracy, in which the people elect their representatives to decide on matters concerning the collective. Additionally, some characteristics and limitations of democracy are emphasized. Democracy presupposes the central establishment of rules, as without restrictions in a democratic process, democracy cannot exist or survive, at least in terms of the decision-making and participation process.
Downloads
References
BOBBIO, N. Democracia. In: MATTEUCCI, N.; PASQUINO G. (org.) Dicionário de política. Brasília, DF: Ed. Universidade de Brasília, 1998. v. 1, p. 319-329.
BOBBIO, N. O futuro da democracia. Tradução: Marco Aurélio Nogueira. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
COUTINHO, C. N. Democracia: um conceito em disputa. Fundação Lauro Campos, São Paulo, 2008. Disponível em: https://educacao.mppr.mp.br/arquivos/File/gestao_democratica/kit2/democracia_um_conceito_em_disputa.pdf. Acesso em: 05 fev. 2022.
DAHL, R. A. Sobre a democracia. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2001.
GADEA, C. A.; SCHERER-WARREN, I. A contribuição de Alain Touraine para o debate sobre o sujeito e democracia latino-americanos. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 25, p. 29-45, 2005.
PEREIRA, A. K. B. A concepção democrática de Bobbio: uma defesa as regras do jogo. Revista de Estudos de Política, Campina Grande, n. 1, v. 1, p. 53-67, 2012.
SOUZA, A. R. Perfil da gestão escolar no Brasil. 2006. 322 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
TOURAINE, A. O que é democracia. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.