Lethal splash
A playful and effective tool in microbiology education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19906Keywords:
Active Methodologies, Games, Microbiology Teaching, Mycobacterium tuberculosisAbstract
Active methodologies of teaching generate student engagement and promote lasting learning. In this context, games emerge as an option to foster interest and understanding of complex concepts, conveying information in a playful manner. Thus, we present the board game “Respingo Letal,” developed by Biomedical Sciences undergraduates from ICB/USP. Focusing on the Mycobacterium genus allows participants to explore and understand the species Mycobacterium tuberculosis and general concepts of Microbiology. It was applied to elementary and high school students (n=216) in public schools in the state of São Paulo, and its effectiveness was evaluated through Likert scale-based questionnaires and word clouds. It was noted that students were interested in the dynamics of the game and reported learning gains, with more than 75% of favorable responses, which places “Respingo Letal” as an effective tool for Microbiology learning for basic education.
Downloads
References
ARMELLINI, B. R. C. Utilização do ensino híbrido no ensino médio e superior com uso do “Adote uma bactéria” como ferramenta para inserção das redes sociais no estudo de Microbiologia. 2021. Dissertação (Mestrado em Microbiologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo.
BOTTE, D. A. C. et al. Microbiologia no ensino superior: “Adote uma bactéria” (e o Facebook). Microbiol Foco, [S. l.], v. 23, n. 5, p. 5-9, 2014.
CHEUNG, S. Y.; NG, K. Y. Application of the Educational Game to Enhance Student Learning. Frontiers in Education, [S. l.], v. 6, 2021.
COIL, D. A.; ETTINGER, C. L.; EISEN, J. A. Gut Check: The evolution of an educational board game. PLoS Biology, [S. l.], v. 15, n. 4, e2001984, 2017. DOI: 10.1371/journal.pbio.2001984.
DIESEL, A.; BALDEZ, A.; MARTINS, S. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, [S. l.], v. 14, p. 268-288, 2017. DOI: 10.15536/thema.14.2017.268-288.404.
FERRAZ, A. P. do C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GÜNEŞ, F. Discussions of Memorization in Education. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 409-418, 2020. DOI: 10.38089/ekuad.2020.37.
LENNON, J.; COOMBS, D. The utility of a board game for dengue haemorrhagic fever. Health Education, [S. l.], v. 107, 2007. DOI: 10.1108/09654280710742582.
LIKERT, R. The method of constructing an attitude scale. Archives of Psychology, [S. l.], n. 140, p. 44-53, 1932.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Secretaria de Vigilância em Saúde e Ambiente. Boletim Epidemiológico Tuberculose. Brasília, 2024.
MOMSEN, J. L.; LONG, T. M.; WYSE, S. A.; EBERT-MAY, D. Just the Facts? Introductory Undergraduate Biology Courses Focus on Low-Level Cognitive Skills. CBE—Life Sciences Education, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 435-440, 2010.
PIANTOLA, M. A. F. et al. Adopt a Bacterium–an active and collaborative learning experience in microbiology based on social media. Brazilian Journal of Microbiology, [S. l.], v. 49, p. 942-948, 2018.
ROCHA, R. V.; BITTENCOURT, I. I.; ISOTANI, S. Avaliação de Jogos Sérios: questionário para autoavaliação e avaliação da reação do aprendiz. In: SBGAMES, 14., 2015. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2015. p. 648-657.
SILVA, V. M. de M.; RODRIGUES, B. M.; ANDRADE, F. R. L. de; GOLDBAUM, R. de C. F. de M.; FERREIRA, U. L. Levantamento de casos de tuberculose em Carpina - PE e o jogo lúdico no combate à doença nas escolas. Revista Foco, [S. l.], v. 17, n. 3, e4310, 2024. DOI: 10.54751/revistafoco.v17n3-034.
SUZUKI, R.; FRIES, C. E. Metodologias ativas: uma pesquisa sobre sua utilização no Brasil. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo Entre As Ciências, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 190-204, 2023. DOI: 10.22481/rbba.v12i02.12685.
TASCHNER, N. P.; ALMEIDA, L. G. de; POSE, R. A.; FERREIRA, R. C. C. Adopt a Bacterium: a professional development opportunity for teacher assistants. FEMS Microbiology Letters, [S. l.], v. 367, n. 16, 2020.
VANDER, A. J. The excitement and challenge of teaching physiology: shaping ourselves and the future. Advances in Physiology Education, [S. l.], v. 12, p. S3-S16, 1994.
VYGOTSKY, L. Play and its role in the mental development of the child. Soviet Psychology, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 6-18, 1967.
WANYAMA, J. N.; CASTELNUOVO, B.; ROBERTSON, G.; NEWELL, K.; SEMPA, J. B.; KAMBUGU, A.; MANABE, Y. C.; COLEBUNDERS, R. A randomized controlled trial to evaluate the effectiveness of a board game on patients' knowledge uptake of HIV and sexually transmitted diseases at the Infectious Diseases Institute, Kampala, Uganda. Journal of Acquired Immune Deficiency Syndromes, [S. l.], v. 59, n. 3, p. 253-258, 2012. DOI: 10.1097/QAI.0b013e31824373d5.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.


