Lethal splash

A playful and effective tool in microbiology education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19906

Keywords:

Active Methodologies, Games, Microbiology Teaching, Mycobacterium tuberculosis

Abstract

Active methodologies of teaching generate student engagement and promote lasting learning. In this context, games emerge as an option to foster interest and understanding of complex concepts, conveying information in a playful manner. Thus, we present the board game “Respingo Letal,” developed by Biomedical Sciences undergraduates from ICB/USP. Focusing on the Mycobacterium genus allows participants to explore and understand the species Mycobacterium tuberculosis and general concepts of Microbiology. It was applied to elementary and high school students (n=216) in public schools in the state of São Paulo, and its effectiveness was evaluated through Likert scale-based questionnaires and word clouds. It was noted that students were interested in the dynamics of the game and reported learning gains, with more than 75% of favorable responses, which places “Respingo Letal” as an effective tool for Microbiology learning for basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Rodrigues Correa, Universidade de São Paulo

Aluna de graduação de Biomedicina.

Carolina Diorio Nastaro, Universidade de São Paulo

Aluna de graduação de Biomedicina.

Matheus Gallardo Souza Inoue, Universidade de São Paulo

Aluno de graduação de Biomedicina.

Raphaela Machado Campos Lopes, Universidade de São Paulo

Aluna de graduação de Biomedicina.

Rita de Cássia Café Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Ciências Biológicas pela UFRJ e professor na USP, atua em Microbiologia, com foco em Genética Molecular, transportadores ABC e modelos bacterianos. Desenvolve metodologias ativas de ensino, como o projeto #Adote

References

ARMELLINI, B. R. C. Utilização do ensino híbrido no ensino médio e superior com uso do “Adote uma bactéria” como ferramenta para inserção das redes sociais no estudo de Microbiologia. 2021. Dissertação (Mestrado em Microbiologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo.

BOTTE, D. A. C. et al. Microbiologia no ensino superior: “Adote uma bactéria” (e o Facebook). Microbiol Foco, [S. l.], v. 23, n. 5, p. 5-9, 2014.

CHEUNG, S. Y.; NG, K. Y. Application of the Educational Game to Enhance Student Learning. Frontiers in Education, [S. l.], v. 6, 2021.

COIL, D. A.; ETTINGER, C. L.; EISEN, J. A. Gut Check: The evolution of an educational board game. PLoS Biology, [S. l.], v. 15, n. 4, e2001984, 2017. DOI: 10.1371/journal.pbio.2001984.

DIESEL, A.; BALDEZ, A.; MARTINS, S. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, [S. l.], v. 14, p. 268-288, 2017. DOI: 10.15536/thema.14.2017.268-288.404.

FERRAZ, A. P. do C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GÜNEŞ, F. Discussions of Memorization in Education. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 409-418, 2020. DOI: 10.38089/ekuad.2020.37.

LENNON, J.; COOMBS, D. The utility of a board game for dengue haemorrhagic fever. Health Education, [S. l.], v. 107, 2007. DOI: 10.1108/09654280710742582.

LIKERT, R. The method of constructing an attitude scale. Archives of Psychology, [S. l.], n. 140, p. 44-53, 1932.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Secretaria de Vigilância em Saúde e Ambiente. Boletim Epidemiológico Tuberculose. Brasília, 2024.

MOMSEN, J. L.; LONG, T. M.; WYSE, S. A.; EBERT-MAY, D. Just the Facts? Introductory Undergraduate Biology Courses Focus on Low-Level Cognitive Skills. CBE—Life Sciences Education, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 435-440, 2010.

PIANTOLA, M. A. F. et al. Adopt a Bacterium–an active and collaborative learning experience in microbiology based on social media. Brazilian Journal of Microbiology, [S. l.], v. 49, p. 942-948, 2018.

ROCHA, R. V.; BITTENCOURT, I. I.; ISOTANI, S. Avaliação de Jogos Sérios: questionário para autoavaliação e avaliação da reação do aprendiz. In: SBGAMES, 14., 2015. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2015. p. 648-657.

SILVA, V. M. de M.; RODRIGUES, B. M.; ANDRADE, F. R. L. de; GOLDBAUM, R. de C. F. de M.; FERREIRA, U. L. Levantamento de casos de tuberculose em Carpina - PE e o jogo lúdico no combate à doença nas escolas. Revista Foco, [S. l.], v. 17, n. 3, e4310, 2024. DOI: 10.54751/revistafoco.v17n3-034.

SUZUKI, R.; FRIES, C. E. Metodologias ativas: uma pesquisa sobre sua utilização no Brasil. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo Entre As Ciências, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 190-204, 2023. DOI: 10.22481/rbba.v12i02.12685.

TASCHNER, N. P.; ALMEIDA, L. G. de; POSE, R. A.; FERREIRA, R. C. C. Adopt a Bacterium: a professional development opportunity for teacher assistants. FEMS Microbiology Letters, [S. l.], v. 367, n. 16, 2020.

VANDER, A. J. The excitement and challenge of teaching physiology: shaping ourselves and the future. Advances in Physiology Education, [S. l.], v. 12, p. S3-S16, 1994.

VYGOTSKY, L. Play and its role in the mental development of the child. Soviet Psychology, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 6-18, 1967.

WANYAMA, J. N.; CASTELNUOVO, B.; ROBERTSON, G.; NEWELL, K.; SEMPA, J. B.; KAMBUGU, A.; MANABE, Y. C.; COLEBUNDERS, R. A randomized controlled trial to evaluate the effectiveness of a board game on patients' knowledge uptake of HIV and sexually transmitted diseases at the Infectious Diseases Institute, Kampala, Uganda. Journal of Acquired Immune Deficiency Syndromes, [S. l.], v. 59, n. 3, p. 253-258, 2012. DOI: 10.1097/QAI.0b013e31824373d5.

Published

18/12/2024

How to Cite

Correa, B. R., Nastaro, C. D., Inoue, M. G. S., Lopes, R. M. C., & Ferreira, R. de C. C. (2024). Lethal splash: A playful and effective tool in microbiology education. Revista on Line De Política E Gestão Educacional, 28(00), e023040. https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19906

Most read articles by the same author(s)