IN POSTER: TEACHING TRAINING AND REPRESENTATIONS OF FAMILIES ORGANIZED IN NON-CONVENTIONAL MODELS
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n2.2017.9943Keywords:
School. Families organized in unconventional models. Movie theater. Teacher Training.Abstract
This article aimed to analyze the social representations about family among teachers who answered a Likert-type inventory in order to assess their representations about the concept of "family", "ideal family" and "unstructured family". The research data was collected during the course of a teacher training course entitled "Teacher training and representations of families organized in unconventional models by the lenses of the cinema". The results obtained revealed changes in the representations of the subjects of the research between the pre- and post-test, which are due, in part, to the fact that aesthetic experience, through the cinema, allows the rupture with the family ideals, admitting the different ways Of being family as true.
Downloads
References
ALVES, Leonardo Barreto Moreira. O reconhecimento legal do conceito moderno de família – o art. 5o, II e parágrafo único, da lei no 11.340/2006, Lei Maria da Penha. De Jure: revista jurídica do Ministério Público do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, n. 8, p. 330-347, jan./jun. 2007.
AMORIM, Verussi Melo de. Por uma educação estética: um enfoque na formação universitária de professores. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2007.
BANKS, Marcus. Dados visuais para pesquisa qualitativa. Tradução José Fonseca. Rev. Caleb Farias Alves. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BARCELLOS, Letícia Vasconcelos. A família homossexual vista pela jurisprudência constante. 50 f. Monografia (Graduação em Direito) - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2013.
BRONFENBRENNER, Urie. Ecological models of human development. In: International Encyclopedia of Education, 2. ed. Oxford: Elsevier, ano. v. 3. Reprinted In: GAUVANIAN, M. & COLE, M. (Eds.), Readings on the development of children, 2. ed. NY: Frreman, 1994. p. 37-43.
DALMORO, Marlon.; VIEIRA, Kelmara Mendes. Dilemas na construção de escalas tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? Revista Gestão Organizacional, Chapecó, v. 6, p. 162-174, 2013.
HINTZ, Helena Centeno. Novos tempos, novas famílias? Da modernidade à pós-modernidade. Pensando famílias, Porto Alegre, n. 3, p. 8-19, 2001.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2010. [S.l.], 2010. Disponível em: <http://censo2010.ibge.gov.br/>. Acesso em: 19 jan. 2016.
KEHL, Maria Rita. Em defesa da família tentacular. Artigos e Ensaios. [S.l.], 2003. Disponível em: <http://www.mariaritakehl.psc.br/PDF/emdefesadafamiliatentacular.pdf>. Acesso em: 17 jul. 2014.
OLIVEIRA JÚNIOR, Isaias Batista de.; MORAES, Dirce Aparecida Foletto de.; COIMBRA, Renata Maria. Família “margarina”: as estereotipias de famílias na indústria cultural e a des/re/construção de conceitos docentes. HISTEDBR On-line, Campinas, n. 64, p. 266-279, set. 2015.
PEREIRA, Rodrigo da Cunha. Princípios fundamentais e norteadores para a organização jurídica da família. 2004. 157 f. Tese (Doutorado em Direito) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2004.
ROUDINESCO, Elisabeth. A família em desordem. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
SIEGEL, S. Nonparametric Statistics for the behavioral sciences.New York: McGraw-Hill Book Company, 1956.
WAGNER, Adriana. Os desafios da família contemporânea: revisitando conceitos. In: WAGNER, Adriana et al. Desafios psicossociais da família contemporânea: pesquisas e reflexões. 1. ed. Porto Alegre: Artmed. 2011. p. 19-35.
WALSH, Froma. Fortalecendo a resiliência familiar. Tradução Magda França Flores. Revisão Científica Cláudia Bruscagin. São Paulo: Roca, 2005.