The contributions of miriti toy in construction socio- cultural history of child : "cultural artifact"

Authors

  • Suellen Silva Rodrigues Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara
  • Andreza Marques de Castro Leão Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara
  • Márcia Cristina Argenti Perez Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras - FCLAr, Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10956

Keywords:

Miriti toy. Cultural artifact. Social relationships.

Abstract

This study aims to present the miriti toy as a cultural artifact so that it can reflect on their contribution in building socio-cultural background of the children and their learning. The methodology used is the qualitative approach, through a bibliographic study. With focus miriti the toy as a catalyst element in this construction process. The miriti toy is a characteristic craft the Amazon, which is part of the daily life of the State of Pará riverside, especially the inhabitants of the town of Abaetetuba. The palm tree miriti has several utilities that represents the local culture, such as splint basketry, straw houses for cover, miriti toy among others. Toys gained notoriety for expressing the imaginary place, with its colorful and lightness. During religious festivals, especially that of Our Lady of Nazareth, the miriti toys receive special attention, as they are displayed in the squares or marketed girândolas. It was created in the town of Abaetetuba the Miriti Festival, popularly known as MiritiFest, in order to show the production of the toy and for commercial purposes. The festival was highlighted size that has been transformed into cultural heritage of the State of Pará. Through the construction toy that promotes the interaction with nature and their history, and contributes to the creation of a targeted environment for the construction of knowledge and relationships social.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suellen Silva Rodrigues, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Sexual

Andreza Marques de Castro Leão, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara

Professora do Departamento de Psicologia da Educação

Márcia Cristina Argenti Perez, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras - FCLAr, Araraquara

Professora e pesquisadora do Departamento de Psicologia da Educação da Faculdade de Ciências e Letras, FCLAr/Unesp, Campus de Araraquara, SP. Coordenadora do GEPIFE - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Infância, Família e Escolarização (UNESP/CNPq) e Tutora do PET Pedagogia MEC SESU UNESP (Programa de Educação Tutorial). Desenvolve atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão Universitária nas áreas temáticas da Educação, Formação de Educadores, Infância, Ludicidade e Práticas educativas na escola e na família.Doutora em Psicologia (Ciências) pelo Programa de Pós graduação em Psicologia da Universidade de São Paulo (USP, 2004), Mestre em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP, 2000) e Pedagoga com habilitação em Deficiência Mental pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP, 1997). 

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, 1998. 3 v.

BRANDÃO, C. R. A educação como cultura. Campinas: Mercado das Letras, 2002.

JOSENALDO JUNIOR. Eventos: Abaetetuba se prepara para a 10ª edição do miritifest. Portal Tailândia: a região conectada aqui, 16 abr. 2013. Disponível em: http://portaltailandia.com.br/para/eventos-abaetetuba-se-prepara-para-a-10a-edicao-do-miritifest/. Acesso em: 21 nov. 2017.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.

MELLO, S. A. Cultura, mediação e atividade. In: MENDONÇA, S. G. de L.; SILVA, V. P. da; MILLER, S. (Org.). Marx, Gramsci e Vigotsky: aproximações. 2.ed. Araraquara: Junqueira & Marin, 2012.

MORAES, Y. S. Brinquedo de miriti e o desenvolvimento local no município de Abaetetuba. 2013. 120f. Dissertação (Mestrado), Núcleo do Meio Ambiente, Universidade Federal do Pará, Belém, 2013. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/bitstream/2011/6758/1/Dissertacao_BrinquedoMiritiDesenvolvimento.pdf. Acesso em: 21 nov. 2017.

PARÁ. Lei n.7.282, de 1º de julho de 2009. Declara como patrimônio cultural do Estado do Pará o “Miritifest” – Festival de Miriti de Abaetetuba e dá outras providências. Diário Oficial do Estado: n.31.453. Poder Legislativo, Pará, PA, 03 jul. 2009. Disponível em: <http://www.pge.pa.gov.br/sites/default/files/lo7282.pdf>. Acesso em: 21 nov. 2017.

SANTOS, I. N. L. Matemática e cultura amazônica: representações do brinquedo de miriti. 2012. 102f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2012. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/bitstream/2011/3806/1/Dissertacao_MatematicaCulturaAmazonica.pdf. Acesso em: 21 nov. 2017.

SILVA, C. S. Q. Brinquedo de miriti: educação, identidade e saberes cotidianos. 2012. 154f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Sociais e Educação, Universidade do Estado do Pará, Belém, 2012. Disponível em: http://www.educampoparaense.com.br/upload/arq_arquivo/2015/09/1295.pdf. Acesso em: 21 nov. 2017.

SOUZA, M. C. B. R. A concepção de criança para o Enfoque Histórico-Cultural. 2007. 154f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2007. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/Educacao/Dissertacoes/souza_mcbr_dr_mar.pdf. Acesso em: 21 nov. 2017.

VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: LEONTIEV, A. N.; LURIA, A. R.; VIGOTSKI, L. S. (Org.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1998. p.76-98.

Published

01/06/2017

How to Cite

RODRIGUES, S. S.; LEÃO, A. M. de C.; PEREZ, M. C. A. The contributions of miriti toy in construction socio- cultural history of child : "cultural artifact". DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 2, p. 308–320, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10956. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10956. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Edição Temática