Pedagogical knowledge: teaching challenges of the XXI century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11091

Keywords:

Pedagogical knowledge, Teaching practice, Initial and continued education.

Abstract

The present review proposes the presentation of the e-book "Pedagogical Knowledge: Perspectives & Trends", organized by Alexandre Shigunov Neto and Ivan Fortunato, published by Edições Hipótese in 2018. The critical reading of the work highlights the dialogue between the six chapters that reflect on the pedagogical knowledge explored daily in the teaching practice, relating the concrete and current contexts, concerns and problems of the teacher profession. Still, going beyond the particularities of the teaching practice, the authors develop critical reflections on the initial and continued formation of teachers relating their relevant, emblematic aspects and the impacts in the exercise of this profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luana Monteiro, Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba (Ufscar-So)

Luana Monteiro, mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba (UFSCAR-So), especialista em Alfabetização e Letramento pela Facesp,  graduada  em Letras e Espanhol pela Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP, campus Jacarezinho-PR e  Pedagogia pela Faculdade Alvorada Plus.  Atua como professora de Língua Portuguesa do quadro efetivo da Secretaria Estadual de Educação do Estado de São Paulo e Professora de Ensino Médio e Técnico nas Escolas Técnicas do Centro Paula Souza, Secretaria de Desenvolvimento Econômico, Ciência e Tecnologia do Estado de São Paulo. Atualmente desenvolve pesquisa na área de formação continuada de professores, com o objetivo de investigar as possibilidades  de práticas de formação continuada na perspectiva dos saberes docentes.

References

SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan (org.). Saberes pedagógicos: perspectivas & tendências. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. 97p.

Published

16/01/2018

How to Cite

MONTEIRO, L. Pedagogical knowledge: teaching challenges of the XXI century. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 1, p. 125–129, 2018. DOI: 10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11091. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/11091. Acesso em: 18 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)