Recreation and positive psychology: building interfaces from a report of experience
DOI:
https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11253Keywords:
Playing, Leisure, Recreation, Positive Psychology.Abstract
This essay seeks to present possible interfaces between recreation and Positive Psychology, based on the analysis of an experience report. This is the analysis of the activities developed in a mini-course conducted on the occasion of the III International Congress of Psychology of Sport, Human Development and Technologies, in September 2017. On the occasion, a set of games were used to present a possible relationship between the recreation and the edifying look of Positive Psychology. In the end, it is hoped that the embryonic ideas presented here, which have allowed us to make a useful mini-course, will be densified in new opportunities to practice them, while encouraging more research that seeks to relate Positive Psychology to recreation.Downloads
References
BRAMANTE, A. C. Lazer: concepções e significados. Licere, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 9-17, 1998.
CARBELO, B.; JÁUREGUI, E. Emociones positivas: humor positivo. Papeles del Psicólogo, Madrid, v. 27, n. 1, p. 18-30, 2006.
CSIKSZENTMIHALYI, M. A descoberta do fluxo: a psicologia do envolvimento com a vida cotidiana. Trad. Pedro Ribeiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1999
CHAVES, M.; GAMBOA, S. S.; SÁ, K. O. de. Lazer e recreação no currículo de Educação Física. Maceió, EDUFAL, 2003.
FONSECA FILHO, J. Psicodrama: breve histórico; resumo da teoria e da técnica. In: MORENO, J. L.; ENNEIS, J. M. Hipnodrama e Psicodrama. São Paulo: Summus Editorial, 1984.
FORTUNATO, I. Quando a resiliência vai ao cinema: superação e felicidade pela ótica da Psicologia Positiva. Tese (doutorado em Desenvolvimento Humano). Rio Claro: Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, 2018.
FREDRICKSON, B. L. The role of positive emotions in positive psychology: the broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, Washington, v. 56, n. 3, p. 218-226, 2001.
MORENO, S. T. S.; MARCELLINO, N. C. Lazer/recreação e formação profissional. Licere, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 108-134, 2006.
PAÇOCA, T. A. da C. e S.; ARAÚJO, C. do S. Bora brincar: um convite à brincadeira. São Paulo: All Print Editora, 2017.
PAÇOCA, T. A. da C. e S.; GONÇALVES, K. G. F. Manual de lazer e recreação: o mundo lúdico ao alcance de todos. 2ª ed. São Paulo: Phorte editora, 2017.
PAÇOCA, T. A. da C.; PINES JUNIOR, A. R.; SCHWARTZ, G. M.; GONCALVES, K. G. F.; LEÃO JUNIOR, C. M. Jogos de Improviso como estratégia para o bem estar na educação. Licere, Belo Horizonte, v. 16, p. 1-17, 2013.
SELIGMAN, M. E. P.; CSIKSZENTMIHALYI, M. Positive Psychology: an introduction. American Psychologist, Washington, v. 55, n. 1, p. 5-14, 2000.