Recreation and positive psychology: building interfaces from a report of experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11253

Keywords:

Playing, Leisure, Recreation, Positive Psychology.

Abstract

This essay seeks to present possible interfaces between recreation and Positive Psychology, based on the analysis of an experience report. This is the analysis of the activities developed in a mini-course conducted on the occasion of the III International Congress of Psychology of Sport, Human Development and Technologies, in September 2017. On the occasion, a set of games were used to present a possible relationship between the recreation and the edifying look of Positive Psychology. In the end, it is hoped that the embryonic ideas presented here, which have allowed us to make a useful mini-course, will be densified in new opportunities to practice them, while encouraging more research that seeks to relate Positive Psychology to recreation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Fortunato, IFSP itapetininga; Universidade Federal de São Carlos (Ufscar - Sorocaba); Universidade Federal do ABC (UFABC);

Pós-doutorado em Ciências Humanas e Sociais pela Universidade Federal do ABC. Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro. Coordenador do Núcleo de Estudos Transdisciplinares: Ensino, Ciência, Cultura e Ambiente (NuTECCA). Líder do Grupo de Pesquisas Formação de Professores para o Ensino básico, técnico, tecnológico e superior (FoPeTec). Pesquisador do Laboratório de Estudos do Lazer (LEL). Editor da Revista Hipótese e coeditor da Revista Internacional de Formação de Professores e da Revista Brasileira de Iniciação Científica. Membro da Academia Itapetiningana de Letras, cadeira 27, e do Instituto Histórico, Geográfico e Genealógico de Itapetininga (IHGGI), cadeira 37. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCAr. campus Sorocaba. Professor visitante do Programa de Pós-Graduação em Sustentabilidade na Gestão Ambiental, da UFSCAr. campus Sorocaba. Professor em regime de dedicação exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), câmpus de Itapetininga. Contato: ivanfrt@yahoo.com.br

References

BRAMANTE, A. C. Lazer: concepções e significados. Licere, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 9-17, 1998.

CARBELO, B.; JÁUREGUI, E. Emociones positivas: humor positivo. Papeles del Psicólogo, Madrid, v. 27, n. 1, p. 18-30, 2006.

CSIKSZENTMIHALYI, M. A descoberta do fluxo: a psicologia do envolvimento com a vida cotidiana. Trad. Pedro Ribeiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1999

CHAVES, M.; GAMBOA, S. S.; SÁ, K. O. de. Lazer e recreação no currículo de Educação Física. Maceió, EDUFAL, 2003.

FONSECA FILHO, J. Psicodrama: breve histórico; resumo da teoria e da técnica. In: MORENO, J. L.; ENNEIS, J. M. Hipnodrama e Psicodrama. São Paulo: Summus Editorial, 1984.

FORTUNATO, I. Quando a resiliência vai ao cinema: superação e felicidade pela ótica da Psicologia Positiva. Tese (doutorado em Desenvolvimento Humano). Rio Claro: Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, 2018.

FREDRICKSON, B. L. The role of positive emotions in positive psychology: the broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, Washington, v. 56, n. 3, p. 218-226, 2001.

MORENO, S. T. S.; MARCELLINO, N. C. Lazer/recreação e formação profissional. Licere, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 108-134, 2006.

PAÇOCA, T. A. da C. e S.; ARAÚJO, C. do S. Bora brincar: um convite à brincadeira. São Paulo: All Print Editora, 2017.

PAÇOCA, T. A. da C. e S.; GONÇALVES, K. G. F. Manual de lazer e recreação: o mundo lúdico ao alcance de todos. 2ª ed. São Paulo: Phorte editora, 2017.

PAÇOCA, T. A. da C.; PINES JUNIOR, A. R.; SCHWARTZ, G. M.; GONCALVES, K. G. F.; LEÃO JUNIOR, C. M. Jogos de Improviso como estratégia para o bem estar na educação. Licere, Belo Horizonte, v. 16, p. 1-17, 2013.

SELIGMAN, M. E. P.; CSIKSZENTMIHALYI, M. Positive Psychology: an introduction. American Psychologist, Washington, v. 55, n. 1, p. 5-14, 2000.

Published

16/01/2018

How to Cite

FORTUNATO, I. Recreation and positive psychology: building interfaces from a report of experience. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 1, p. 42–51, 2018. DOI: 10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11253. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/11253. Acesso em: 18 jul. 2024.