The current national education plan: an analysis of the Goals and strategies for basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11353

Keywords:

National plan for education, Basic education, Curriculum.

Abstract

This paper constitutes a documentary analysis aimed at understanding how the curriculum policies for Basic Education are dealt with in the National Education Plan - PNE (2014-2024), sanctioned by Law 13,005 of 06/25/2014. The PNE presents ten guidelines, twenty goals and two hundred and fifty-four strategies with the aim of improving the quality of education, universalizing school attendance, promoting democratic management and valuing education professionals. The operationalization of this document takes place through public policies developed in the form of Programs and other actions in a collaboration regime of the Union, States, Federal District and Municipalities. Although we recognize the importance of this document for the Brazilian educational context, we realized with the analysis that the curricular issues are not a priority in this document, because they are secondary to the access and permanence of students in the different stages of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirlei de Souza Corrêa, UNIVALI

Mestrado e Doutorado em Educação. Docente do Curso de Pedagogia e Licenciaturas diversas.Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas de Currículo e Avaliação.

Aline Leandra Coelho, UNIVALI

Mestre em Educação pela UNIVALI. Coordenadora do SESI - Escola de Educação Básica.

References

AGUIAR, M. S. Avaliação do Plano Nacional de Educação 2001-2009: questões para reflexão. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 112, p. 707-727, jul./set,. 2010.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB 9394/1996. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2001/lei-10172-9-janeiro-2001-359024-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 11 jan. 2018.

BRASIL. Lei de Plano Nacional de Educação, PNE 10172/2001. Disponível em: https://www.google.com.br/#q=Lei+n%C2%BA+10172+de+09%2F01%2F2001. Acesso em: 15 jan. 2018.

BRASIL. Lei do Plano Nacional de Educação, PNE 12007/2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.html. Acesso em: 12 out. 2017.

BRASIL. Lei de Plano Nacional de Educação, PNE 13.005/2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Os desafios do Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: MEC /INEP, 2004.

IBGE. Disponível em: http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/home.php. Acesso em: 11 jan. 2018.

PNUD. Disponível em: http://www.pnud.org.br/. Acesso em: 30 jan. 2018.

SACRISTAN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 2000, Porto Alegre: Artmed.

Published

16/01/2018

How to Cite

CORRÊA, S. de S.; COELHO, A. L. The current national education plan: an analysis of the Goals and strategies for basic education. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 1, p. 110–124, 2018. DOI: 10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11353. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/11353. Acesso em: 30 jun. 2024.