15 years of special education in the city of Caarapó: building inclusive pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13089

Keywords:

Specialized Educational Assistance, Pedagogical practices, Inclusion.

Abstract

The present study seeks to portray the construction of special education history in Caarapó-MS, contemplating the changes performed, reporting a little about the trajectory and the actions developed by the Municipal Department of Education and Sports (MDES) of Caarapó-MS, emphasizing the livings, experiences and practices developed through the Specialized Educational Assistance (SEA), occurred between 2003 from 2018, focusing on the evolutionary process that passed the SEA to transcend the segregationist experiences, integrationists starting to conceptualize special education in an inclusive perspective. Challenges and perspectives involving thinking and doing through the first formations and actions of teachers, arriving at an holistic view of human development, fostering autonomy and educational practices aimed at enhancing students' abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Léa Geller, Secretaria Municipal de Educação e Esportes de Caarapó

Psicóloga Escolar. Pós-graduada em Educação Especial pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD/FAED).

Marli da Costa Gonçalves, Secretaria Municipal de Educação e Esportes de Caarapó

Professora do Atendimento Educacional Especializado.

Luciene Barbosa Vitor Lima, Secretaria Municipal de Educação e Esportes de Caarapó

Professora Alfabetizadora. Pós-graduada em Educação Especial pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD/FAED).

References

ALMEIDA, Denise Mesquita de Melo; GELLER, Léa. Psicologia e educação: transdisciplinaridade na construção do atendimento educacional especializado de Caarapó-MS. RPGE – Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 2, p. 856-871, 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/issue/view/709.

BRASIL. Constituição Federal, de 5 de outubro de 1988. Brasília: Imprensa Oficial, 1988.

BRASIL. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/Seespe, 2008.

BRASIL. Decreto n. 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento especializado. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm acessado em 10/12/2018. Acesso em: 10 dez. 2018.

BRASIL. Lei n. 13. 146, de 6 julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 10 dez. 2018.

BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

CAVALCANTE, Meire. Crescimento da política de inclusão é realidade no país. 2011. Disponível em: https://inclusaoja.com.br/author/mecavalcante/page/15/. Acesso em: 12 dez. 2018.

DAMÁZIO, Mirlene Ferreira Macedo. Atendimento educacional especializado em uma perspectiva inclusiva: metodologia em questão. In: FRANCO, Marco Antonio Melo;

GUERRA, Leonor Bezerra. Práticas pedagógicas em contextos de inclusão: situações de sala de aula. Jundiaí: Paco, 2018. v. 3.

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 1994, Salamanca-Espanha.

GARDNER, Howard. Inteligências múltiplas: ao redor do mundo. Rio de Janeiro: Artimed, 2010.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, set./dez. 2006.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer?. São Paulo: Moderna, 2003.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér; PIETRO, Rosangela Gavioli. Inclusão Escolar: Pontos e contrapontos. São Paulo: Sumus, 2006.

NÓVOA, António. Currículo e docência: a pessoa, a partilha, a prudência. In: GONSALVES, E.; PEREIRA, M. Z.; CARVALHO, M. E. (Org.). Currículo e contemporaneidade: questões emergentes. Campinas: Alínea, 2004. p. 17-29.

PERRENEUD, Philippe et al. A Escola de A a Z: 26 maneiras de repensar a educação. Porto Alegre: Artmed, 2005.

PORTELLI, Alessandro. Ensaios de história oral. São Paulo: Letra e Voz, 2010.

SANTOS, Mônica Pereira dos. 38 + 2 ≠ 40. In: FRANCO, Marco Antonio Melo; GUERRA, Leonor Bezerra. Práticas pedagógicas em contextos de inclusão: situações de sala de aula. Jundiaí: Paco, 2018. v. 3.

STAINBACK, Susan; STAINBACK, Willian. Inclusão: um guia para educadores. Tradução Magda França Lopes. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

VYGOTSKY, LEV S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 3ª.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989. 168p. (Coleção Psicologia e Pedagogia. Nova Série).

Published

01/08/2019

How to Cite

GELLER, L.; GONÇALVES, M. da C.; LIMA, L. B. V. 15 years of special education in the city of Caarapó: building inclusive pedagogical practices. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 208–225, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i2.13089. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13089. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Edição Temática