Professional Guidance on the interface between Psychology and Education: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13214

Keywords:

Professional Orientation, Education, School and educational psychology.

Abstract

This paper presents results of research on the practice of Vocational Guidance (VG) at the interface between Psychology and Education. A bibliographic review was accomplished from the access to the platforms Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Virtual Health Library - Psychology (VHL - Psi). From the use of the Vocational Guidance descriptor, a total of 83 articles were found, of which nine were selected after applying the inclusion and exclusion criteria. Reports of VGs practiced at the interface between psychology and education were chosen. The PB proved to be powerful to support students in the process of professional choice. In addition, it has emerged as a strategic device for bringing psychology and education closer in an ethical and political way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ladislau Ribeiro Nascimento, Universidade Federal do Tocantins (UFT).

Doutor em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (USP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino e Ciência e do Curso de Psicologia da Universidade Federal do Tocantins (UFT).

References

ABADE, F. L. Orientação profissional no Brasil: uma revisão histórica da produção científica. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 6, n. 1, p. 15-24, 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902005000100003. Acesso em: 02 jul. 2019.

AGUIAR, K. F; ROCHA, M. L. Micropolítica e o exercício da pesquisa-intervenção: referenciais e dispositivos em análise. Psicologia ciência e profissão, v. 27, n. 4, p. 648-663, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-98932007000400007&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 12 jul. 2019.

BARBOSA, A. J. G; LAMAS, K. C. A. A orientação profissional como atividade transversal ao currículo escolar. Estudos de Psicologia, v. 17, n. 3, p. 461-468, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2012000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 04 abr. 2019.

BECKER, A. P. S; BOBATO, S. T; SCHULZ, M. L. C. Meu lugar no mundo: Relato de experiência com jovens em orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 13, n. 2, p. 253-263, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902012000200012&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 19 maio 2019.

BOCK, A. M.; AGUIAR, W. M. Por uma prática promotora de saúde em Orientação Vocacional. In: BOCK, A. M. et al., (Org.). A escolha profissional em questão. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1995. p. 9-24.

BOCK, A. M. B. A adolescência como construção social: estudo sobre livros destinados a pais e educadores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 11, n. 1, p. 63-76, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572007000100007. Acesso em: 12 jul. 2019.

BOCK, S. D. Orientação profissional: a abordagem sócio-histórica. São Paulo: Cortez, 2002.

BOHOSLAVSKY, R. Orientação vocacional: a estratégia clínica. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 05 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 971, de 09 de outubro de 2009. Institui o Programa Ensino Médio Inovador. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://educacaointegral.mec.gov.br/images/pdf/port_971_09102009.pdf. Acesso em: 02 ago. 2019.

CASTRO, A. C; BICALHO, P. P. G. Juventude, território, Psicologia e política: intervenções e práticas possíveis. Psicologia Ciência e Profissão, v. 33, n. esp., p. 112-123, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932013000500012&lng=en&tlng=pt. Acesso em: 07 jul. 2019.

DELEUZE, G. Conversações. São Paulo, SP: 34, 1992.

HOLLAND, J. L. Making vocational choices: a theory of vocational personalities and work environments. 3. ed. Odessa: Psychological Assessment Resources, 1997.

LAMAS, K. C. A; PEREIRA, S. M; BARBOSA, A. J. G. Orientação Profissional na escola: Uma pesquisa com intervenção. Revista Psicologia em Pesquisa, v. 2, n. 1, 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psipesq/v2n1/v2n1a08.pdf. Acesso em: 04 jul. 2019.

LASSANCE, M. C. Reflexões em defesa da teoria na prática da OP. Revista da ABOP, v. 3, n. 1, p. 69-76, 1999. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-88891999000100006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 06 set. 2019.

LUNA, S. V. Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: EDUC, 1998.

MACHADO, A. M; ALMEIDA, I. E; SARAIVA, L. F. O. Rupturas necessárias para uma prática inclusiva. In: ANACHE, A. A.; SILVA, I. R. (Orgs.). Educação inclusiva. Brasília, SP: Conselho Federal de Psicologia, 2009. p. 21-35.

MARCONI, M. D. A; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2004. Volume 4.

NASCIMENTO, L. R; MACHADO, I. N. S. Orientação profissional no ensino público: relato de uma experiência. Humanidades & Inovação, v. 6, n. 18, p. 283-290, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1806. Acesso em: 05 set. 2019.

NEIVA, K. M. C. Escala de maturidade para a escolha profissional (EMEP). São Paulo: Vetor, 1999.

OZELLA, S; AGUIAR, W. M. J. Desmistificando a concepção de adolescência. Cadernos de pesquisa, v. 38, n. 133, p. 97-125, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v38n133/a05v38n133. Acesso em: 05 set. 2019.

RIBEIRO, M. A. Demandas em orientação profissional: um estudo exploratório em escolas públicas. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 4, n. 1-2, p. 141-151, 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902003000100012. Acesso em: 05 ago. 2019.

SANTOS, A. S. et al. Oficinas de sensibilização às questões profissionais realizadas com estudantes do ensino médio de escola pública. Psicologia Revista, v. 25, n. 1, p. 151-172, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/29615. Acesso em: 05 set. 2019.

SELIG, G. A; VALORE, L. A. Orientabilidade ao longo de um processo grupal com adolescentes: relato de uma experiência. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 9, n. 2, p. 127-140, 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902008000200011&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 29 maio 2019.

SILVA, M; FARIA, R DE; FOCHESATO, I. A. A orientação profissional (OP) como elo entre a universidade e a escola. Psicologia Argumento, v. 30, n. 68, 2012. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19757. Acesso em: 05 jul. 2019.

SOUZA, L. G. S, et al. Oficina de orientação profissional em uma escola pública: Uma abordagem psicossocial. Psicologia Ciência e Profissão, v. 29, n. 2, p. 416-427, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932009000200016&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 29 jul. 2019.

SUPER, D. E. Vocational development in adolescence and early adulthood: Tasks and behaviors. In: SUPER, D. E.; STARISHEVSKY, R.; MATLIN, N.; JORDAAN, J. P. (Eds.). Career development: Self-concept theory: Essays in vocational development. New York: Teachers College, Columbia University, 1963. p. 79-93.

SUPER, D. E. A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior, v. 16, n. 3, p. 282-298, 1980.

VON HOHENDORFF, J; PRATI, L. E. Re-escolha profissional: relato de experiência de orientação profissional com estudantes do Ensino Normal. Contextos Clínicos, v. 3, n. 1, p. 51-61, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-34822010000100006&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 20 maio 2019.

Published

01/06/2020

How to Cite

NASCIMENTO, L. R. Professional Guidance on the interface between Psychology and Education: a literature review. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 5–20, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i1.13214. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13214. Acesso em: 22 nov. 2024.