The democratization of access to braziliam Higher Education: reality and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13309

Keywords:

Higher education, Democratization, Access.

Abstract

Considering education as a human right, this article aimed to discuss and analyze Higher Education in Brazil, which besides preserving knowledge, has the role of intellectually forming and renewing the human experience. From this perspective it is possible to observe that the democratization of the access before the present capitalist society becomes worrisome. For the purposes of this study, a bibliographical research, resulting in a significant increase in the number of enrollments at that level of education in recent years, both in public and private institutions, which may be justified by programs that facilitate such access. In this context it is hoped to stimulate other pedagogical initiatives, with some proposals that can be practiced aiming a qualitatively contributing to the expansion and improvement of the quality of the system, since it is necessary to exercise caution in analyzing the increase only by the quantitative bias.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tamiris Aparecida Fachinetti, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos – SP

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação.

Eliane Aparecida Piza Candido, Claretiano Centro Universitário (CCU), Batatais – SP

Professor-tutor nas disciplinas de Matemática e Pedagogia dos Cursos de Graduação. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (UNESP).

Relma Relma Urel Carbone Carneiro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras - Campus de Araraquara.

Docente do Departamento de Psicologia da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar. Doutora em Educação Especial (UFSCar). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial e Inclusiva (GEPEEI).

References

ALMEIDA, L. et al. Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 17, n. 3, p. 899-920, nov. 2012.

BRASIL. Assembleia Nacional Constituinte. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal/Secretaria Especial de Editoração e Publicações, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 09 mar. 2019.

BRASIL. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística de Educação Superior 2014. Brasília: Inep, 2015 Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo. Acesso em: 12 jul. 2019.

BRASIL. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Reuni 2008 – Relatório de Primeiro Ano. Brasília, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2069-reuni-relatorio-pdf&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 30 jul. 2019.

CAÑAVERAL, I. C. P.; SÁ, T. A. O. REUNI: Expansão, segmentação e a determinação institucional do abandono. Estudo de caso na Unifal-MG. Rev. Cient. EccoS., São Paulo, n. 44, p. 93-115, set./dez. 2017. Disponível em: http://www4.uninove.br/ojs/index.php/eccos/article/viewFile/7899/3650. Acesso em: 09 jan. 2019.

CHAUÍ, M. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 5-15, set./out./nov./dez. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em: 26 jul. 2019.

DURHAM, E. Educação superior, pública e privada (1808 – 2000). In: SCHWARTMAN, S.; BROCK, C. (Orgs.). Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. p. 197-240.

LAMERS, J. M. S.; SANTOS, B. S.; TOASSI, R. F. C. Retenção e evasão no ensino superior público: estudo de caso em um curso noturno de odontologia. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, e154730, p. 1-26, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v33/1982-6621-edur-33-e154730.pdf. Acesso em: 30 jul. 2019.

MANCEBO, D.; DO VALE, A. A.; MARTINS, T. B. Políticas de expansão da educação superior no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 60, p. 31-50, jan./mar. 2015.

SILVA, H. F. O. L. Ajuste estrutural e educação superior no Brasil: princípios negados. 2007. 201 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, Natal, 2007.

SOARES, M. L. A.; SAMPAIO, S. M. R. Reflexões acerca de ser um estudante trabalhador em uma universidade pública brasileira. Revista Congreso Universidad, La Habana, v. 2, n.2, p. 1-9, 2013.

SOBRINHO, J. D. Universidade fraturada: reflexões sobre conhecimento e responsabilidade social. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 20, n. 3, p. 581-601, nov. 2015.

SOUZA, S. A.; REINERT, J. N. Avaliação de um curso de ensino superior através da satisfação/insatisfação discente. Avaliação, Campinas, v. 15, n. 1, p. 159-176, mar. 2010.

SPATTI, A. C.; SERAFIM, M.P.; DIAS, R.B. Universidade e pertinência social: alguns apontamentos para reflexão. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 21, n. 2, p. 341-360, jul. 2016.

TRINDADE, H. Saber e poder: os dilemas da universidade brasileira. Estudos Avançados, São Paulo, v. 14, n. 40, p. 122-133, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v14n40/v14n40a13.pdf. Acesso em: 17 out. 2019.

Published

01/06/2020

How to Cite

FACHINETTI, T. A.; CANDIDO, E. A. P.; CARNEIRO, R. R. U. C. The democratization of access to braziliam Higher Education: reality and challenges. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 83–95, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i1.13309. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13309. Acesso em: 18 jul. 2024.