Psychologist's performance in Elementatry School: working modes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i2.13811

Keywords:

Educational psychology, School, Interventions, Systematic review

Abstract

A psychologist in the school context facilitates possibilities, especially in elementary school. Given this, the objective of this study was to investigate the performance of the psychologist in elementary school, punctuating the modalities of work that are being performed. A systematic review was made to search the databases Virtual Health Library, PubMed Central, Scielo, Directory of Open Access Journals and Directory of Open Access Repositories. Keywords: psychology, school, experience report. Thus, eight articles were analyzed, considering the characteristics of the participants and the modalities of interventions, as well as the results from these works. The amount of work found marks a weakening of experience reports of psychology professionals, and this modality of work ends up being little valued by the scientific community. It is suggested that the construction of experience reports be made for the knowledge on interventions of psychology professionals contribute further development of psychological practices in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Fava de Quevedo, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo – RS

Mestre em Psicologia Clínica. Professora de Pós Graduação em Terapia Cognitivo-Comportamental.

       

References

AQUINO, F. S. B.; LINS, R. P. S.; CAVALCANTE, L. A.; GOMES, A. R. Concepções e práticas de psicólogos escolares junto a docentes de escolas públicas. Revista quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 1, p. 71-78, 2015.

BARBOSA, R. M.; MARINHO-ARAÚJO, C. M. Psicologia escolar no Brasil: reflexões e reflexões históricas. Estudos de Psicologia, v. 27, n. 3, p. 393-402, 2010.

BENITEZ, P.; DOMENICONI, C. A atuação do psicólogo na inclusão escolar de estudantes com autismo e deficiência intelectual. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 1, p. 163-172, 2018.

BULHÕES, L. F. A construção de práticas críticas em espaços de formação do/a psicólogo/a escolar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. 1, p. 211-213, 2018.

CASEMIRO, J. P.; FONSECA, A. B. C.; SECCO, F. V. M. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciência e Saúde Coletiva, v. 19, n. 3, p. 829-840, 2014.

CIA, F.; COSTA, C. S. L. Desempenho acadêmico nas séries do ensino fundamental: Relação com o desenvolvimento social. Psicologia Argumento, v. 30, n. 68, p. 109-118, 2012.

EVANGELISTA, A. L. F.; AMARAL, A. F. Atuação do psicólogo escolar na rede pública de ensino, da teoria à prática: uma revisão bibliográfica conceitual. Psicologia e Saúde em Debate, v. 3, n. 2, p. 62-73, 2017.

GUIMARÃES, G.; AERTS, D.; CÂMARA, S. G. A escola promotora da saúde e o desenvolvimento de habilidades sociais. Diaphora: Revista da Sociedade de Psicologia do Rio Grande do Sul, v. 12, n. 2, p. 88-95, 2013.

MIURA, P. O. et al. O ambiente escolar como espaço potencial para adolescente: relato de experiência. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, v. 13, n. 2, p. 14-14, 2018.

MOHER, D.; LIBERATI, A.; TETZLAFF, J.; ALTMAN, D. G. The PRISMA Group. Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med, v. 6, n. 7, 2009.

OLIVEIRA, C. B. E.; MARINHO-ARAÚJO, C. M. Psicologia escolar: cenários atuais. Estudos e pesquisas em psicologia, v. 9, n. 3, p. 648-663, 2009.

OLIVEIRA, Í. M.; TAVEIRA, M.; NEVES, L. F. Sensibilizar professores para o desenvolvimento de carreira dos alunos: Relato de uma experiência. Psicologia Ciência e Profissão, v. 34, n. 2, p. 512-523, 2014.

PERINI, J. P. et al. Relato de experiência sobre a reflexão da conduta passiva em ambiente escolar. RELACult-Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 2, n. 4, p. 134-147, 2016.

QUEVEDO, R. F.; MAGGI, A. Por uma psicologia institucional na escola: reflexões acerca das relações de poder. In: CLAUS, S. M.; STEDILE, N. L. (Org.). Rede de Cuidados em Saúde. 1. ed. Caxias do Sul: Traço diferencial, 2018. v. 1, p. 169-184.

QUEVEDO, R. F.; CONTE, R. F. Projeto defesa à vida: a psicologia na escola de ensino fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 32, n. 2, 2017.

ROSE, T. M. S. et al. Práticas educativas inovadoras na formação do psicólogo escolar: uma experiência com aprendizagem cooperativa. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 36, n. 2, p. 304-316, 2016.

SAVEGNAGO, S. D. O. et al. Oficinas com meninas em uma escola aberta: espaço de diálogo, reflexão e reconhecimento da singularidade. Temas em Psicologia, v. 23, n. 2, p. 467-480, 2015.

SILVA, F. C.; GANDA, D. R. Intervenção em psicologia escolar: relato de experiência com crianças de um projeto de educação integral. Psicologia e Saúde em debate, v. 5, n. 1, p. 37-49, 2019.

SANTOS, D. L. Contribuições da psicologia escolar para a prevenção e combate ao bullying. Diaphora: Revista da Sociedade de Psicologia do Rio Grande do Sul, v. 15, n. 2, 2015.

VALLE, L. E. L. R. Psicologia escolar: um duplo desafio. Psicologia Ciência e Profissão, v. 23, n. 1, p. 22-29, 2003.

Published

31/08/2020

How to Cite

QUEVEDO, R. F. de. Psychologist’s performance in Elementatry School: working modes. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 381–393, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i2.13811. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13811. Acesso em: 23 nov. 2024.