Information and Communication Technologies in Distance Education for the training of public servants

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i2.14242

Keywords:

Distance education, Federal public institution, Professional qualification

Abstract

The objective of this article was to investigate whether the qualification courses made available by the Department of Education and Culture of the Army - DECEx - to the servers of the Brazilian Army (EB) through the Distance Education (EaD) modality add personal benefits and professionals to the trainees. To do this, a qualitative methodological approach was used to support the bibliographic and field research. The data collection instrument was the questionnaire with open questions. It was found that the research participants gained significant qualification benefits through expanding access to these professional qualification opportunities. On the other hand, there were also difficulties in achieving the necessary skills for the use of information and communication technologies as pedagogical tools that effectively serve the training of public servants and, consequently, the improvement of public service for the society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Alcântara Cardoso Mendes, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Professora Substituta na Faculdade de Educação dos Cursos de Graduação. Mestre em Teoria e Pesquisa do Comportamento (UFPA).

Kellcia Rezende Souza, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Professora Adjunta na Faculdade de Educação. Doutorado em Educação Escolar (UNESP).

References

AIRES, R. F. F. et al. Escolas de governo: o panorama brasileiro. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, n. 48, v. 4, p. 1007-1027, jul./ago. 2014.

ALBUQUERQUE, A. C. C. “Atenção, sentido!”: a Educação a Distância está presente na caserna. 2011. 186 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

ARAUJO, E. M. et al. A gestão da inovação na educação a distância. Gestão e produção, São Carlos, v. 20, n. 3, p. 639-651, 2013.

BRASIL. Decreto n. 3.182, de 23 de setembro de 1999. Regulamenta a Lei nº 9.786, de 8 de fevereiro de 1999, que dispõe sobre o ensino no Exército Brasileiro. Brasília, 24 out 1999. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D3182.htm. Access: 10 sep. 2020.

BRASIL. Decreto n. 5.484, de 30 de junho de 2005. Aprova a Política de Defesa Nacional, e dá outras providências. Brasília, 1 jul. 2005. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5484.htm. Access: 10 sep. 2020.

BRASIL. Decreto n. 6.703, de 18 de dezembro de 2008. Aprova a Estratégia Nacional de Defesa, e dá outras providências. Brasília, 19 dez. 2008. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/decreto/d6703.htm. Access: 10 sep. 2020.

BRASIL. Portaria n. 308-EME/2015. Aprova a Diretriz para a Implantação do Centro de Educação a Distância do Exército (EB20D-01.025). Boletim do Exército nº 48/2015. Brasília-DF, 27 nov. 2015.

BRASIL. Portaria n. 236-DECEx, de 31/2018. Aprova as Instruções Reguladoras do Sistema de educação Superior Militar do Exército: Organização e Execução (EB60-IR-57.002). Boletim do Exército nº 47/2018. Brasília-DF, 23 nov. 2018.

GADELHA, R. M. A. F. Educação no Brasil: desafios e crise constitucional. Revista Pesquisa e Debate, São Paulo. v. 28, n. 1 (51), jul. 2017.

MOURÃO, L. Oportunidades de Qualificação Profissional no Brasil: Reflexões a partir de um Panorama Quantitativo. Revista de Administração Contemporânea, v. 13, n 1, p. 136-153, 2009.

PERRENOUD, P. Escola e cidadania: o papel da escola na formação para a democracia. Porto Alegre: Artmed, 2005.

RANZINI, M. S.; BRYAN, N. A. P. Capacitação e formação para o setor público e os modelos de escola de governo no Brasil. Revista do Serviço Público, Brasília, n. 68, v. 2, p. 417-438, abr./jun. 2017.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SOUZA, F. S.; ROCHA, M. L. P. C. Academia Real Militar: primeiros Livros utilizados para o Ensino de Matemática Superior no Brasil. REMATEC, n. 26, p. 144-161, set./dez. 2017.

VERGARA, S. C. Estreitando relacionamentos na educação a distância. Cadernos EBAPE, Rio de Janeiro, v. 5, p. 01-08, jan. 2007.

Published

31/08/2020

How to Cite

MENDES, V. A. C.; SOUZA, K. R. Information and Communication Technologies in Distance Education for the training of public servants. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 442–455, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i2.14242. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/14242. Acesso em: 30 jun. 2024.