The concept of language in use when developing activities for teaching Portuguese to foreigners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v7iesp.6.15408

Keywords:

Language in use, Portuguese for Speakers of Other Languages, Development of Teaching Materials

Abstract

A demand of teachers of Portuguese as a foreign language, when developing or adapting activities and teaching materials that suit the concept of language as a social practice, is to materialize the theoretical principles that underlie this language perspective in teaching activities, so that it can meet learning expectations and provide the students with meaningful language uses. That said, this article aims to illustrate and explain how the concept of language in use can be transposed in the production/adaptation of teaching activities or in teaching materials, through comparisons drawn from a Master's thesis that aimed at developing teaching material of Portuguese for foreigners in a university context. As a result, it will be presented a checklist with the main characteristics to be observed in this process, which can contribute to the teacher’s training and practice, as well as to those who want to understand how to materialize this concept in teaching activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dener Martins de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR – Brasil

 

     

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Manual do Examinando do Exame Celpe-Bras. Brasília, DF, 2011.

CLARK, H. Language use. In: CLARK, H. (org.). Using language. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, p. 3-25.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Comum Europeu De Referência Para Idiomas: Aprendizagem, Ensino e Avaliação. Lisboa, Portugal: ASA Editores, 2001.

GERALDI, J. W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras, 2002.

MAIOR, R. C. S.; SOUZA, M. V. O ensino de português para estrangeiros numa perspectiva dialógica e as construções de ethos neste contexto. Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, v. 17, n. 2, dez. 2018, p. 23-38.

MENDES, E. A Perspectiva Intercultural no Ensino de Línguas: uma relação “entreculturas”. In: ALVAREZ, M. L. O.; SILVA, K.A. da (org.). Linguística Aplicada: múltiplos olhares. Campinas, SP: Pontes, 2007. p. 119-154.

MENDES, E. Por que ensinar língua como cultura? In: SANTOS, P.; ALVAREZ, M. L. O. Língua e cultura no contexto de Português Língua Estrangeira. Campinas, SP: Pontes, 2010, p. 53-77.

MENDES, E. Vidas em Português: perspectiva culturais e identitárias em contexto de português língua de herança (PLH). Revista do Instituto Internacional da Língua Portuguesa, Cabo Verde, IILP, 2012.

MENDES, E.; FURTOSO, V. B. Orientações do PPPLE para a produção de materiais e recursos didáticos: uma perspectiva plural para aprender, avaliar e ensinar em PLE/PLNM. Revista Platô, v. 4, n. 7, p. 20-29, 2018.

PPLE. Portal do Professor de Português Língua Estrangeira. Conversa com o Professor. s/a. Disponível em: http://ppple.org/conversa. Acesso em: 21 jun. 2021.

REIS, L. M. Através do espelho: o portal do professor de português língua estrangeira/ língua não materna (PPPLE) sob uma ótica pluricêntrica e intercultural. 2015. 121 f. Dissertação (Mestrado em Língua e Cultura) – Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

SCARAMUCCI, M. V. R. Proficiência em LE: considerações terminológicas e conceituais. Trabalhos em Lingüística Aplicada, Campinas, v. 36, p. 11-22, 2000.

Published

28/12/2021

How to Cite

OLIVEIRA, D. M. de. The concept of language in use when developing activities for teaching Portuguese to foreigners. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 7, n. esp.6, p. e021142, 2021. DOI: 10.29051/el.v7iesp.6.15408. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15408. Acesso em: 18 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.