Active methodologies and continuing training of foreign language teachers

The perceptions of two teacher trainers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v10iesp.1.19036

Keywords:

Active methodologies, Teacher training, Foreign languages

Abstract

The objective of this article is to discuss the importance of integrating active methodologies into the continuing education of foreign language teachers. This approach aims to align learning environments with the demands of the 21st century, engaging teachers in pedagogical practices that contemporary society requires. The work is configured as an experience report prepared based on the use we made of active teaching and learning methodologies in a subject in the Postgraduate Program in Teaching in Basic Education (PPGEEB/CEPAE/UFG), and emphasizes, especially, the way they contribute to the continued training of foreign language teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia de Souza Gonçalves, Universidade Federal de Goiás

Professora de Língua Inglesa no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação, da Universidade Federal de Goiás - UFG e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB/CEPAE/UFG) e do Curso de Especialização em Linguística Aplicada (ELA/CEPAE).

Roberta Carvalho Cruvinel, Universidade Federal de Goiás

Professora de Língua Inglesa no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação, da Universidade Federal de Goiás – CEPAE/UFG E docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica (PPGEEB/CEPAE/UFG) e do Curso de Especialização em Linguística Aplicada (ELA/CEPAE).

References

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. (org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

DEWEY, J. Experiência e educação. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

DOUGHERTY, D. The Maker Mindset, in Design, Make, Play. Massachusetts: MIT Media Lab, 2013.

MATTAR, J. Metodologias ativas para a educação presencial, blended e à distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.

MATTAR, J. Metodologias ativas em educação à distância: revisão de literatura. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e à Distância, [S. l.], 2020.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. (org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. PG: Foca-Proex/UEPG, 2015. v. 2. (Coleção Mídias contemporâneas).

MORAN, J.; BACICH, L. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. A. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo, Moraes, 1982.

PRABHU, N. There is no Best Method – Why? TESOL Quarterly, [S. l.], v. 24, n. 2, jul. – set., 1990, p. 161 – 176.

ROCHA, J. Design Thinking na formação de professores: novos olhares para os desafios da educação. In: MORAN, J.; BACICH, L. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

ROSSEAU, J. J. Emílio ou da Educação. Tradução: Sérgio Milliet. 3 ed. Rio de Janeiro: Berthand Brasil, 1995.

RUFINO, M. I. M. Carl R. Rogers e Paulo Freire: aspectos semelhantes e complementares que favorecem a compreensão da educação de adultos. 1985. 182 f. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 1985.

VALENTE, J. A. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: MORAN, J.; BACICH, L. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 26-44.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. Tradução: J. Cipolla Neto, L. S. M. Barreto, S. C. Afeche. São Paulo, Martins Fontes, 1998.

Published

28/05/2024

How to Cite

GONÇALVES, L. de S.; CRUVINEL, R. C. Active methodologies and continuing training of foreign language teachers: The perceptions of two teacher trainers. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 10, n. esp.1, p. e024015, 2024. DOI: 10.29051/el.v10iesp.1.19036. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/19036. Acesso em: 2 jan. 2025.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.