Brazilian Teachers in the PDPI-USA
A Complex and Transcultural Perspective
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v29i00.20357Keywords:
Interculturality, Transculturality, Complex ParadigmAbstract
This article analyzes the formative impacts of the Professional Development Program for English Teachers (PDPI), promoted by CAPES in partnership with the U.S. Embassy and the Fulbright Commission. Situated in the field of Education, with emphasis on teacher education and additional language teaching, the study investigates how academic and cultural immersion in the United States contributes to the development of intercultural and transcultural awareness among Brazilian public school teachers. The research adopts a qualitative approach, grounded in Bakhtin’s enunciative-discursive theory, Kramsch’s perspective on transculturality, and the complexity paradigm proposed by Larsen-Freeman and Cameron. Data were collected through a questionnaire applied to PDPI 2023 participants and analyzed using content analysis techniques. The findings highlight identity and pedagogical resignifications, revealing the classroom as a complex, dynamic system influenced by multiple cultural interactions.
Downloads
References
Alves, A. C., & Rocha, N. A. (2019). Diálogos (inter)culturais em educação e línguas: conceitos e discussões. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 14(4), 2318–2332. https://doi.org/10.21723/riaee.v14i4.12193
Bakhtin, M. (1986). Speech genres and other late essays (V. W. McGee, Trans.). University of Texas Press.
Bakhtin, M. (2017). Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas (P. Bezerra, Trans. & Ed.). São Paulo: Editora 34.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo (L. A. Reta & A. Pinheiro, Trans.). Lisboa: Edições 70.
Becker, F. D. (2023). Ressignificação do processo de ensino-aprendizagem de língua inglesa: Uma abordagem para a formação da consciência cultural e transculturalidade no primeiro ano do ensino médio [Dissertação de Mestrado, UNIARP]. https://acervo.uniarp.edu.br/
Braga, J. C. F. (2007). Comunidades autônomas de aprendizagem on-line na perspectiva da complexidade [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais].
Brasil. (2024). Portal do MEC. http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/pdpi
Burke, P. (2019). Hibridismo cultural. São Leopoldo, RS: Ed. Unisinos.
Davis, B., & Sumara, D. (2006). Complexity and education: Inquiries into learning, teaching, and research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
De Bot, K., Lowie, W., & Verspoor, M. (2013). Dynamic systems theory as a comprehensive theory of second language development. In M. Mayo, M. Gutiérrez Mangado, & M. Adrián (Eds.), Contemporary approaches to second language acquisition (pp. 199–220). Amsterdam: John Benjamins.
Kramsch, C. (2016). Context and culture in language teaching. Oxford University Press.
Kramsch, C. (2019). Language and culture. Oxford University Press.
Larsen-Freeman, D. (1997). Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, 18(2), 141–165.
Larsen-Freeman, D., & Cameron, L. (2008). Complex systems and applied linguistics. Oxford University Press.
Larsen-Freeman, D. (2011). A complexity theory approach to second language development/acquisition (pp. 49–72).
Larsen-Freeman, D. (2016). Classroom-oriented research from a complex systems perspective. Uniwersytet Adama Mickiewicza, 377–393.
Lima, D. P. (2023). Paradigma da complexidade: ensino híbrido e metodologias ativas nas aulas de língua inglesa em uma escola pública [Dissertação de Mestrado, CEFET-MG]. https://sig.cefetmg.br/sigaa/public/programa/defesas.jsf?lc=pt_BR&id=307
Menezes, R. B., Silva, G. M. M., & Funo, L. A. B. (2022). A formação (trans)cultural no processo de ensino-aprendizagem de Teletandem: uma análise de relato de experiência. https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/download/57200/38871/174702
Miccoli, L., Bambirra, R., & Vianini, C. (2020). Experience research for understanding the complexity of teaching and learning English as a foreign language. Ilha do Desterro, 73(1), 19–42.
Novinger, T. (2001). Intercultural communication: A practical guide. University of Texas Press.
Parreiras, V. A. (2020). Ambiente virtual de aprendizagem e metodologias ativas a partir do ensino fundamental II. In A. E. Ribeiro (Org.), Tecnologias digitais e escola: Reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola Editorial.
Sousa, T. G. (2017). Cultura em ensino-aprendizagem de língua inglesa como língua estrangeira (LE): Desenvolvimento de competência intercultural [Monografia de Graduação, Universidade de Brasília].
Ushioda, E. (2015). Context and complex dynamic systems theory. In Z. Dornyei, D. MacIntyre, & A. Henry (Eds.), Motivational dynamics in language learning (pp. 47–53). Bristol: Multilingual Matters.
Weissmann, L. (2018). Multiculturalidade, transculturalidade, interculturalidade. Construção Psicopedagógica, 26(27), 21–36. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542018000100004
Zakir, M. A. (2016). Culture and discourse: A translinguistic analysis of teletandem interactions. Letras de Hoje, 51(1), 147–156. http://hdl.handle.net/11449/158853
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.


