PSYCHOLOGICAL CARE AND DISCIPLINARY DEMANDS FROM SERVICES IN PRIVATE FACULTIES IN THE NORTH OF THE COUNTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n2.2017.10012

Keywords:

Psychological attention service. Higher education. Brief psychotherapy. Learning difficulty.

Abstract

If, on the one hand, students attending higher education in the country present several demands, especially psychosocial, faculties seek to offer psychological services as part of the institutional arrangements. The purpose of this article is to discuss the psychologist 's possibilities with Higher Education students based on a typology of cases in these services. Methodologically, we used a bibliographical research difficulty of learning of the higher level academics, the complaints of failure in the scope of the schooling process and the associated factors, as well as concepts of brief psychotherapy instrumentalized to this type of care. It is also adopted as vignettes, elements collected from documents of psychological care in 02 institutions of higher education. It can be seen that it is necessary to reduce the tensions and problems present in Higher Education through the academic to the insertion of a psychological perspective, allied to pedagogical practices, once it was observed that the learning difficulties of the studied students were directly related To intrinsic, that is, emotional factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Núbia Roberta Ayres, FACIMED-RO

Especialista em Avaliação Psicológica pelo IPOG, Especialista em Psicologia do Trânsito pelo SETT, Especialista em Didática do Ensino Superior pela Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal- FACIMED, Especialista em Psicoterapia Breve pelo CIAP; Graduada em Pedagogia e em Psicologia UNESC-RO. Docente do curso de Psicologia da FACIMED-RO.

Cleber Lizardo de Assis, FACIMED-RO; USAL-AR

Mestre em Psicologia-PUCMG;

Doutor em Psicologia-USAL-AR;

Pós-Doutorando em Filosofia-FAJE-MG

Docente de Psicologia-Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal-RO;

Pesquisador do Grupo de Pesquisas Práticas de Saúde em Clínica Ampliada na Contemporaneidade/PUCMG;

Autor de "A Clínica e o Sagrado", "Culpa e Desculpa" entre outros

References

ALMEIDA, F. de.; SILVA, M. B. Psicopedagogia para adultos - psicoandragogia: uma proposta de atendimento psicopedagógico para adolescentes e adultos jovens. RUBS, Curitiba, v.1, n.4, sup.1, p.46-48, out./dez. 2005

BORINE, R. C. C.; Considerações gerais sobre dificuldade de aprendizagem: conceitos e fatores de risco. Escola Superior Aberta do Brasil- ESAB; Curso de pós-graduação Lato Sensu em psicopedagogia clínica e institucional. Vila Velha (ES), 2013.

BORTOLANZA, M. L. Insucesso acadêmico na universidade abordagens psicopedagógicas. Erechim/RS: Edifapes, 2002.

BOSSA, N. A. Dificuldades de aprendizagem: O que são? Como tratá-las? Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

BRAIER, E. A. Psicoterapia breve de orientação psicanalítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

BRASIL. LEI no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. D.O.U., de 23 de dezembro de 1996.

CAPELLINI, S. A.; CONRADO, T. L. B. C. Desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem de ensino particular em habilidade fonológica, nomeação rápida,leitura e escrita. Rev CEFAC, v.11, Supl2, p. 183-193, 2009.

CARELLI, M, J, G. ACÁCIA, A, A, S. Condições temporais e pessoais de estudos em universitários. Universidade São Francisco, 1999.

CARVALHO, D. B. de.; SANTANA, J. M.; SANTANA, V. M. de. Humanização e controle social: o psicólogo como ouvidor hospitalar. Psicologia Ciência e Profissão, vol. 29 (1), 172-183, 2009

CASTRO, E. K. de.; BORNHOLDT, E. Psicologia da saúde x Psicologia hospitalar: definições e possibilidades de inserção profissional. Revista Psicologia: Ciência e Profissão. V. 24. N. 3. Brasília: setembro, 2004.

CHALETA, M. E. R. Abordagens ao estudo e estratégias de aprendizagem no ensino superior. Évora: Universidade de Évora - Tese de Doutorado, 2002.

CIASCA, S. M. Diagnóstico dos distúrbios de aprendizagem em crianças: análise de uma prática interdisciplinar. Dissertação (Mestrado em Psicologia) -Universidade de São Paulo, 1999.

CURY, H. N. Estilos de aprendizagem de alunos de engenharia. Anais XXVIII Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia. Ouro Preto, 2000.

FERRAZ, M.; PEREIRA, A. A dinâmica da personalidade e o homesikness (saudades de casa) dos jovens estudantes universitários. Revista Psicologia Saúde e Doenças, p. 149 a 164. 2002.

FIORINI, H. J. Teoria e técnica de psicoterapias. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FONSECA, V. Introdução às dificuldades de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2009.

GENGHINI, E. B. O Ensino Superior no Brasil: Fatores que interferem no rendimento escolar e a visão dos alunos sobre suas dificuldades de aprendizagem. Revista da Educação: Universidade de Guarulhos, p. 18- 30. 2006.

HEGENBERG, M. Psicoterapia breve: clínica psicanalítica. 3 ed. Casa do Psicólogo 2010.

HILGARD, E. F. Teorias da aprendizagem. EPU, São Paulo, 1973.

JOSÉ, E. A.; COELHO, M. T. Problemas de aprendizagem. São Paulo, Ática. 1989.

KNOBEL, M. Psicoterapia breve. Vol 14. Coleção Temas Básicos de Psicologia. 2 ed. São Paulo: EPU, 1986.

MALAN, D.; SELVA, P. C. D. Psicoterapia dinâmica intensiva breve: um método inovador. Porto Alegre, RS: ArtMed, 2008.

PAPALIA, D; OLDS, S. W. Desenvolvimento humano. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

RIBEIRO, V. M. (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2003.

SIMON, Ryad. Psicoterapia breve operacionalizada: teoria e técnica. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.

TAVARES, J. et al. Docência e Aprendizagem no Ensino Superior. In: Investigar em educação. Revista da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, n.º 3, Junho. Lisboa: SPCE, 2008 p. 15 -55.

YOSHIDA, E. M. P. Significância clínica de mudança em processo de psicoterapia psicodinâmica breve. Paideia, São Paulo, vol. 18 (40), p. 305-316. 2008.

ZANOLLA, Silvia Rosa da Silva. O conceito de mediação em Vigotski e Adorno. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 24, n. 1, abr. 2012. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822012000100002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 1 jun. 2014.

Published

07/04/2017

How to Cite

AYRES, N. R.; LIZARDO DE ASSIS, C. PSYCHOLOGICAL CARE AND DISCIPLINARY DEMANDS FROM SERVICES IN PRIVATE FACULTIES IN THE NORTH OF THE COUNTRY. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 383–392, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n2.2017.10012. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10012. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos