Planning in brazilian public schools in the perspective of interdependent school management
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10046Keywords:
School management. Organizational planning. Contingency theory.Abstract
This work proposes an analysis of the organizational planning adopted by brazilian public schools, in the face of an interdependent school management construct based on the Contingency Theory's assumptions, intending to offer subsidies to managers and researchers in the area of Administration and School Management. For this purpose, the Direct Money in School Program (PDDE Interativo), a planning tool developed and made available by the Brazilian government in support of management in the public education network, is used as reference. It is considered that the adoption of Interactive PDDE has not provided school management efficiency gains in relation to long-term organizational goals. The guiding question for the study was: How is the methodology of the Interactive PDDE characterized by a school management perspective based on the Contingency Theory? A Case Study Method was used to qualitatively address the object of study. As results, it was identified that (1) the administrative methodologies can be taken as technological variables that influence the organizational structure and, therefore, as contingent factors of the school organization; (2) that the critical points lie in the axis of the organizational environment analysis; (3) and that the drivers for the adjustment of the Interactive PDDE will involve the articulation of the diagnostic dimensions, establishment of objectives and evaluation procedures.
Downloads
References
ABDIAN, Graziela Zambão; OLIVEIRA, Maria Eliza Nogueira; JESUS, Graziela de. Função do Diretor na Escola Pública Paulista: mudanças e permanências. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. 977-998, jul./set. 2013.
BRASIL. Manual do PDDE Interativo. Brasília: Ministério da Educação, 2014. Disponível em: http://pdeinterativo.mec.gov.br/pddeinterativo/manuais/ManualPDDE Interativo2014.pdf. Acesso em: 10 jan. 2016.
BIROCHI, Renê et al. Mapeamento de Abordagens Epistemológicas em Publicações sobre Estratégia Organizacional. Revista eletrônica estratégia e negócios, v. 5, n. 3, p. 259 - 279, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/ index.php/EeN/article/view/1184. Acesso em: 25 jan. 2016.
CASTRO, Ahiram Brunni Cartaxo de et al. O planejamento estratégico como ferramenta para a gestão escolar: um estudo de caso em uma instituição de ensino filantrópica da BAHIA/BA. Revista HOLOS, Ano 31, v. 2, p. 195-211, 2015.
COSTA JUNIOR, Vandir Ribeiro da. Planejamento e gestão escolar: um estudo de caso na cooperativa educacional do Maranhão. 2013. (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias.
CRESWELL, Jhon W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Booking: Artimed, 2010.
FAGUNDES, Jair Antonio et al. gestão do curso de administração considerando o enfoque da teoria da contingência. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ (online), Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 44 - p. 59, set./dez., 2009.
FENNER, Roniere dos Santos; ROSA, Marcelo Prado Amaral; PAULETTI, Fabiana. A Gestão escolar construída sob o olhar da escola. ÁGORA Revista Eletrônica, Ano VIII, n. 16, p. 232–246, jun./2013.
KLEIN, Luciana. A influência dos fatores contingenciais nas práticas gerenciais de indústrias paranaenses. 94f. Dissertação (Mestrado em Contabilidade) Universidade Federal do Paraná, 2014. Disponível em: http://www.ppgcontabilidade.ufpr.br/ sites/default/files/documentos/Dissertacoes/D094.pdf. Acesso em: 25 maio 2015.
MOZZATO, Anelise Rebelato; GRZYBOVSKI, Denize. Análise de Conteúdo como Técnica de Análise de Dados Qualitativos no Campo da Administração: Potencial e Desafios. RAC, v. 15, n. 4, p. 731-747, jul./ago. 2011
PEREIRA, Dany dos Santos; RODRIGUES, Marcos Rogério; GESSI, Nedisson Luis. Teoria contingencial: uma abordagem teórica sobre sua evolução. Disponível em: http://redcidir.org/multimedia/pdf/trabajos_seleccionados/Seleccionados-V-Simposio/Asociativismo-empresas-e-innovaci%C3%B3n/78-TEORIA-CONTINGENCIAL.pdf. Acesso em: 25 maio 2015.
PUNCH, Keith F. Research Methods in Education (reprinted). London: SAGE, 2011.
SIENA, Osmar; OLIVEIRA, Clésia Maria de; BRAGA, Aurineide. Normas para elaboração e apresentação de trabalhos acadêmicos: projeto, monografia, dissertação e artigo. Porto Velho: [s.n.], 2011. 66 p.
TAKAHASHI, Adriana Roseli Wunsch; SARSUR, Amyra Moyzes. A Liderança em Organizações Educacionais: Jogando Luz sobre a Administração em “Empresas do Ensino”. Teoria e Prática em Administração, v. 2, n. 2, p.1-26, 2012.
YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e Métodos. 4 ed. São Paulo: Bookman, 2010.


