Inclusion/exclusion: multiple looks, different meanings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10152

Keywords:

Inclusion/Exclusion. Education. Deficiency.

Abstract

The notion of inclusion won the world, in the XX century and XXI. And schools arrived with the intention of including "everyone" in the educational space. The motto proclaimed by the inclusive discourse is about the acceptance of minorities, exaltation, diversity and education for difference. The present study deepens the debate about the multiple looks and different meanings that surround the binomial inclusion and exclusion. For this, a bibliographic research was conducted on the subject. Among the conclusions of the study, the most relevant ones indicate that the word exclusion is part of neoliberal discourses, associated with minorities, whether they are: people with disabilities, the mentally ill, street children, the elderly, the poor, general. The word "inclusion" is associated with the policies of assistance, aimed at creating measures against exclusion, these measures seek to cover all those who are somehow excluded by society. Regardless of the multiple glances and different meanings that the words inclusion and exclusion may have, they all circulate in our daily lives, producing truths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Cristina Morais Souza, UFPB

CENTRO DE EDUCAÇÃO - UFPB - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO BÁSICA

Mary Rangel, UNIVERSIDADE FEDERAL FUMINENSE - UFF

Professora titular de Didática da Universidade Federal Fluminense e da Área de Ensino-aprendizagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

References

BAUMAN, Z. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CROCHIK, J. L. et al. Inclusão e discriminação na educação escolar. Campinas/SP: Editora Alínea, 2013.

DUSCHATZKY, S.; SKLIAR, C. O nome dos outros. Narrando a alteridade na cultura e na educação. In: LARROSA, J.; SKLIAR, C. (Org.). Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 185-212.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. 17. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2002.

FOUCAULT, M. Ditos e escritos IV. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

GALLO, S. Foucault: (Re) pensar a educação. In: RAGO, M.; VEIGA-NETO, A. (Orgs.). Figuras de Foucault. Autêntica: Belo Horizonte, 2006, p. 253-260.

HATTGE, M. D. A gestão da inclusão na escola: estratégia de controle e risco social. In: LOPES, M. C.; DAL´IGNA, M. C. (Orgs.) In/exclusão: nas tramas da escola. Canoas: Ed. de ULBRA, 2007. p. 189-200.

JODELET, D. Os processos psicossociais da exclusão. In: SAWAIA, B. (Org.) As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 4. ed. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2002, p. 53-66.

KANT, I. Sobre a Pedagogia. Piracicaba: Unimep, 1996.

LOPES, M. C.; LOCKMANN, K.; HATTGE, M. D.; KLAUSS, V. Inclusão e biopolítica. Cadernos IHU Ideias, São Leopoldo, ano 8, n. 144, 2010.

LOPES, M. C. Inclusão escolar, currículo, diferença e identidade. LOPES, M. C.; DAL´IGNA, M. C. (Orgs.) In/exclusão: nas tramas da escola. Canoas: Ed. de ULBRA, 2007, p. 11-34.

LUNARDI, M. L. Inclusão/exclusão: duas faces da mesma moeda. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria, v.2, n.18. p. 27-36, 2000.

MARTINS, J. de S. Exclusão social e a nova desigualdade. São Paulo: Paulus, 1997.

NARODOWSKI, M. Comenius & a Educação. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

ORRÚ, S. E. Autismo, linguagem e educação: interação social no cotidiano escolar. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2009.

RANGEL, M. (Org.). A escola diante da diversidade. Rio de Janeiro: Wak Editora. 2013, p.10-14.

RECH, T. L. A inclusão educacional como estratégia biopolítica. In: FABRIS, E. T. H.; KLEIN, R. R. (Orgs.) Inclusão e biopolítica. Belo Horizonte; Autêntica Editora, 2013, p. 25-44.

REVEL, J. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.

RODRIGUES, D. (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006, p. 09-13.

SAWAIA, Br. Introdução: exclusão ou inclusão perversa? In: SAWAIA, B. (Org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 4. ed. Petropólis: Vozes, 2002, p. 07.

SILVA, T. T. da. O projeto educacional moderno: identidade terminal? In: VEIGA-NETO, A. (Org.) Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995, p.245-260.

SKLIAR, C. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

VEIGA-NETO, A. Michel Foucault e os estudos culturais. In: COSTA, M. V. (Org.). Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema [et al]. 2. ed. Porto Alegre: editora da UFRGS, 2004, p. 37-72.

VEIGA-NETO, A.; LOPES, M. C. Inclusão e Governamentalidade. Revista Educação e Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 947-964, out. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 set. 2016.

WANDERLEY, M. B. Refletindo sobre a noção de exclusão. In: SAWAIA, B. (Org.) As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 4. ed. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2002, p. 16-26.

Published

01/11/2017

How to Cite

SOUZA, S. C. M.; RANGEL, M. Inclusion/exclusion: multiple looks, different meanings. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1063–1075, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10152. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10152. Acesso em: 27 jul. 2024.