The interpersonal relationship between teachers from specialized educational teaching and regular teaching rooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10444

Keywords:

Multifunctional resource rooms. Ordinary rooms. Teachers.

Abstract

The aim of this study was to register and analyze the shape and the communication level between teachers and the activities developed in Multifunctional Resource Classrooms (MRRs) and in ordinary classrooms (ORs) as a proposal to revolutionize inclusion of disabled students. In regard of contributing to the process of inclusive education in schools, a transversal quanti-qualitative approach was established. A questionnaire was used as a tool to assess teachers from ordinary rooms as well as teachers from MRRs. Thus, sixteen teachers from ORs and nine teachers from MRRs with disabled students from public schools from two cities in the region of Campinas were assessed. To analyze the content of the questionnaires, the work of Bardin was taken as a reference, in which three fundamental phases are highlighted in the learning process: pre-analysis, material research, and treatment of the results. Thus, it was possible to conclude that: (a) the teachers are aware of the importance of MRRs and their contributions in these rooms, however, this aspect is not clear among teachers from ORs; (b) there is an interpersonal relationship between teachers from MRRs and ORs, even though the time spent has not been enough; (c) in some cases, there is a lack of understanding in teachers from ORs regarding their role in Disability-Inclusive Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hellen Karolinni Rocha Souza, Centro Universitário Adventista de São Paulo - Campus Engenheiro Coelho

Educação

Kelly Vital, Centro Universitário Adventista de São Paulo - Campus Engenheiro Coelho

Educação

Betania Jacob Stange Lopes, Centro Universitário Adventista de São Paulo - Campus Engenheiro Coelho

Educação

References

ARARUNA, M. R. Dos desafios às possibilidades: a prática pedagógica do professor do Atendimento Educacional Especializado com aluno que apresenta deficiência intelectual. 2013, 281f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira). Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza: 2013.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Esplanada dos Ministérios. Nota Técnica – seesp/gab/n.º 11/2010.

BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Básica. Resolução n.º 4, de 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 20 jan. de 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n.º 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Diário oficial da União, Brasília, 18 de nov. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer n.º 17, de 3 de julho de 2001. Dispõe sobre as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário oficial da União, Brasília, 17 de ago. 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB n.º 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. 2011.

BRASIL. Portaria Cenp n. 1/96 L.C. n.º 836/97.

BRASIL. Projeto de lei 5.395/09, disponível em: <http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=438125> Acesso em: 2 de abr. 2017.

BUIATTI, V.P. Atendimento Educacional Especializado: dimensão política, formação docente e concepções dos profissionais. 2013. 320f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de Uberlândia, Uberlândia, 2013.

CHIZZOTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8. ed. São Paulo: Cortez. 2006.

CIA, F.; RODRIGUES, R. K. G. As Relações do Professor de Salas de Recursos Multifuncionais Pré-Escolar: A Escola, O Professor da Classe Comum e as Instituições Especializadas. VIII Encontro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial. Londrina de 05 a 07 de novembro de 2013 – ISSN 2175-960x.

COSTA, L. L.; DANTAS, L. M. A Relação Entre as Práticas Pedagógicas do AEE e da sala de aula comum em uma escola pública regular de Horizonte CE.CINTEDI. Congresso Internacional de Educação Inclusiva. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/Modalidade_1datahora_10_11_2014_18_46_51_idinscrito_3930_8539bf7b96c2e0293b1928242ccf7b31.pdf. Acesso em: 25 abr. 2017.

DELEVATTI, A. C. Atendimento Educacional Especializado: que atendimento é este? As configurações do AEE na perspectiva da rede municipal de ensino de Gravataí/RS. 2012. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

DENARI, F. E. Um (novo) olhar sobre a formação do professor de educação especial: da segregação à inclusão. In: RODRIGUES, D. (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006. p. 35-63;

FALVEY, M. A.; GIVNER, C. C.; KIMM, C. O que eu farei segunda-feira pela manhã? In: S. B. Stainback; W. Stainback. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.

FURLAN S. M. A. Métodos e Tecnicas de Ensino Utilizados na Sala de Recursos Multifuncionais – Atendimento Educacional Especializado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 2014. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4229/1/MD_EDUMTE_2014_2_6.pdf. Acesso em: 1 jun. 2017.

GEHARDTT, T. H., SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre Editora da universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

MANTOAN, M. T. E. SANTOS, M. T. C. T. FIGUEIREDO, R. V. Fascículo da Educação Especial. Ministério da Educação e Cultura – MEC, Brasília, 2011.

MENDES, E. G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 11, n. 33, 2006, p. 387-405.

MINAYO, M. C. S., SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: Oposição ou complementaridade? In: Caderno de Saúde Pública da Escola Nacional de Saúde Pública da Fiocruz. Rio de Janeiro: Fiocruz, jul./set. 1993.

Published

01/11/2017

How to Cite

OLIVEIRA, V. de; SOUZA, H. K. R.; VITAL, K.; LOPES, B. J. S. The interpersonal relationship between teachers from specialized educational teaching and regular teaching rooms. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1048–1062, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10444. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10444. Acesso em: 16 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)