EDUCOPEDIA, A TOOL TO TEACH GEOGRAPHY

Authors

  • Renata Bernardo Andrade
  • Ana Claudia Sacramento

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10450

Keywords:

Educopédia. Geographic education. ICT

Abstract

The present work proposal had as objective to analyze how the Educopedia platform referring to the Geography discipline, created in 2010, by the Municipal Department of Education of the City of Rio de Janeiro, can contribute to carry out a geographic education of the elementary school students. The platform is online, contains digital classes in which students and teachers can access self-explanatory activities from anywhere and anytime. The use of new Information and Communication Technologies (ICTs) is growing and can help students develop their cognitive ability to think about concepts, contents and geographic phenomena. As a qualitative research methodology, the content analysis was used, in which the analysis of the page was developed, as well as the general geography contents described. As a result of the preliminary analysis, it is possible to verify the importance of using the platform, as soon as the teacher develops other practices and learning activities during Geography classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liberlivro, 2013.

BEHAR, P. A.; PASSERINO, L.; BERNARDI, M. Modelos pedagógicos para educação a distância: pressupostos teóricos para a construção de objetos de aprendizagem. RENOTE, v. 5, p. 25-38, 2007.

BELLONI, M. L. O que é mídia e educação. 2 ed. Campinas, v.29. n. 104.

BIZELLI, J. L. Inovação: limites e possibilidades para aprender na era do conhecimento. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp/Cultura Acadêmica, 2013.

BIZELLI, J. L.; HEREDERO, E. S. Educação e inovação: o desafio da Escola Brasileira. Revista Tendéncias Pedagogicas (Universidad Autónoma de Madrid), v. 28, p. 55-66, 2016.

CASTELLAR, S. VILHENA, J. Um breve referencial teórico e a educação geográfica. In: Ensino de Geografia. 1ª ed. São Paulo, editora Cengage Learning, p.1-22, 2010.

CALADO, F. M. O ensino de geografia e o uso dos recursos didáticos e tecnológicos. Geo. Fort., v. 3, n. 5, p.12-20, jan-jun/2012.

DARIDO DA CUNHA, M.; BIZELLI, J. L. Caminhos para TIC em sala de aula sob a perspectiva dos professores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v.20, n.2, p. 282-300, 2016.

GALVÃO, M. C. A; LEITE, L. S. Educopédia: uma experiência em construção. ABED, RJ – maio, 2011.

KENSKI, V. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. São Paulo, 2ª edição, 2007.

KENSKI, V. Novos processos de interação e comunicação no ensino mediado pelas tecnologias. In: Cadernos Pedagogia Universitária, USP, São Paulo: Pró-Reitora de Graduação, p. 1-22, 2008.

LEVY, P. A conexão planetária: o mercado, o ciberespaço, a consciência. São Paulo: Editora 34, 2004.

LIMA, L. G. R.; VELASQUEZ, F.; CORDEIRO, G. C. Contribuições da Educopédia para o processo de Ensino Aprendizagem. Art. Rio, v. 1, 2015, p. 1-12.

LORENZETTI, J; TRINDADE, L. L; PIRES, D. E. P; RAMOS, F. R. S. Tecnologia, inovação tecnológica e saúde: uma reflexão necessária. Texto contexto - enferm. [online]. 2012, vol.21, n.2 [cited 2016-06-15], p.432-439.

LUCENA, C.; FUKS, H. Professores e aprendizes na web: a educação na era da internet. In: SANTOS, N. (org) Rio de Janeiro: Clube do Futuro, 2000. Disponível em: http://groupware.les.inf.pucrio.br/public/papers/2001. Acesso em: 27 mar. 2015.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

MUNHOZ, G. B. A aprendizagem da Geografia por meio da Informática Educativa. Dissertação defendida na Faculdade de Educação da USP. São Paulo: FEUSP, 2006.

NOGUEIRA, F. S.; SAMPAIO, F. F. Plataforma Educopédia: uma análise crítica do uso pedagógico de mídias digitais em seu ambiente. In: Anais do 18o. Workshop de Informática na Escola (WIE). Rio de Janeiro: NCE - UFRJ, s/p, 2012.

SANTOS, M. A Natureza do espaço – técnica e tempo, razão e emoção. SP, HUCITEC, 1996.

SANCHO, J. A tecnologia: um modo de transformar o mundo carregado de ambivalência. In: SANCHO, J. M. (Org.). Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 22-49.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO RJ; SECRETARIA DE NOVAS TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS. Manual de metodologias digitais da Educopédia.

Published

04/10/2017

How to Cite

ANDRADE, R. B.; SACRAMENTO, A. C. EDUCOPEDIA, A TOOL TO TEACH GEOGRAPHY. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 720–740, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10450. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10450. Acesso em: 17 jul. 2024.