The management reform on the estate network of goias and rio de janeiro under the support of the new public management
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10789Keywords:
New Public Management. Educational Pact. Professional School Management. Goias. Rio de Janeiro.Abstract
This article intents to reflect on two educational reforms that were carriedout since 2011 in the states of Goias and Rio de Janeiro, respectively known as "Education Pact All for Education: a Better Future Requires Change" and "Professional School Management". The focus of the analysis was the management proposed by these reforms and their development in the school organization. The analysis was based on the documents that established the reforms in the two states. It allowed us to conclude that, in Goias and in Rio de Janeiro, the principles of efficiency and effectiveness, based on measurable results, have influenced the State public education, the teaching work through evaluation, the system of accountability and the bonus. From the adherence of the governments, the arguments of the new public management are intensified in favor of changes in the State-Society relationship and consequently, in the School.
Downloads
References
AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação: para uma sociologia das práticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2000.
BRASIL. Plano de Gestão do PPA 2012-2015, Brasília: 2011.
BRASIL. Plano de Gestão do PPA 2008-2011, Brasilia: 2007.
BRASIL. Plano de Gestão do PPA 2004-2007, Brasilia: 2004.
BRASIL. Plano Diretor Plano Diretor da Reforma da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, 1995.
ARNOY, M. Mundialização e reforma da educação: o que os planejadores devem saber. Brasília: UNESCO, 2002.
CURY, R. J. C. A educação básica no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 80, setembro, 2002
DOURADO, L. F. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 921-946, out. 2007.
GOIÁS, Estado de. Secretaria Estadual de Educação. Pacto pela educação: um futuro melhor exige mudanças. Disponível em: http://www.seduc.go.gov.br/especiais/pactopelaeducacao/default.asp. Acesso: 13 out. 2017.
HOOD, C. A public management for all seasons? Public Adinistration, v. 69, Spring, 1991, p. 3-19. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/47906982/A-Public-Management-for-All-Seasons. Acesso em: 25 maio 2017.
MONS, N. Effets théoriques etréels des politiques d’évaluation standardisée. Revue française de pédagogie, 169 octobre-décembre, 2009.
OLIVEIRA, D. A. Nova gestão pública e governos democrático-populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 132, p. 743-758, jul./set., 2015.
REZENDE, F. C. Desafios gerenciais para a reconfiguração da administração burocrática brasileira. Sociologias, Porto Alegre, ano 11, nº 21, jan./jun., 2009, p. 344-365.
RIO DE JANEIRO, Relatório de Gestão e Políticas Públicas, 2014.
ROBERTSON, S.; VERGER, A. A Origem das Parcerias Público Privada na Governança Global da Educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 121, p. 1133-1156, out./dez., 2012.
VERGER, A; NORMAND, D. Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de Reforma Educativa Global. Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 132, p. 743-758, jul./set., 2015.