The importance of the feedback in distance education

Authors

  • Elaine Marques Cardoso Dose Universidade Federal Flumininense (Uff), Volta Redonda – RJ; Centro Universitário Barra Mansa (Ubm), BarraMansa;

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10973

Keywords:

Feedback. Virtual communication. Interaction. Distance education.

Abstract

This article aims to present the importance of feedback in distance education as an aid in communication and interaction between teachers and students. Some definitions of feedback have been presented, as well as essential details in the teaching-learning process. A bibliographical research was carried out considering the contributions of several authors seeking to highlight the importance of feedback in the communication between teacher and student. Finally, according to the studies, criteria were suggested for the elaboration of adequate feedback with the objective of assisting the teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elaine Marques Cardoso Dose, Universidade Federal Flumininense (Uff), Volta Redonda – RJ; Centro Universitário Barra Mansa (Ubm), BarraMansa;

Mestranda em Tecnologia Ambiental. Professora e Programadora de Internet - AETE - Assessoria EAD e Tecnologias Educacionais

References

ABREU-E-LIMA, D. M. De.; ALVES, M. N. O feedback e sua importância no processo de tutoria a distância. Proposições, Campinas, v. 22, n.2, ago. 2011.

ALMEIDA, M. E. B. de. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.2, p. 327-340, jul./dez. 2003.

DOTTA, S. Desafios para o diálogo em Educação a Distância. Disponível em: http://www.moderna.com.br/moderna/didaticos/sup/artigos/2006/082006-01.htm. Acesso em: 15 Set. 2015.

FRANCO, L. R. H.; BRAGA, D. B. Comunicação virtual. Livro Digital. Curso de Design Instrucional para ead Virtual. Itajubá: UNIFEI, 2007.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a Distância. São Paulo: Thomson Pioneira, 2007.

PAIVA, V. L. M. O. Feedback em Ambiente Virtual. In: LEFFA, V. (Org.) Interação na aprendizagem das línguas. Pelotas: EDUCAT, 2003.

SHUTE, V. J. Focus on formative feedback. Review of Educational Research, Princeton, v.1, n. 78, p. 153-189, 2008.

Published

01/09/2017

How to Cite

DOSE, E. M. C. The importance of the feedback in distance education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1565–1571, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n3.2017.10973. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10973. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos