Perceptions of licensing students about curriculum concept: implications of culture and school culture in education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v23i1.11970Keywords:
Curriculum, Culture, School culture, Bachelor in pedagogy.Abstract
The purpose of this study is to analyze the representations that students of a Bachelor's Degree in Pedagogy of a Federal Institute (IFs) of the State of Santa Catarina possuem em relação a compreensão do conceito de curriculum and suas implicações nas curriculum policies of Basic Education. In this research of qualitative character, we use as a method semi-structured interview with open questions as an instrument of information queue, as well as conducted with 08 undergraduate students of the 7th and 8th semesters of the referred course. The results show that the perceptions of two graduates are based on curriculum comprehension as an instrument of transformation, on two levels of school, planning, curriculum, hidden and evaluated, whether they are represented by students or school culture elements, or by national curricular policy, seja, part of the curriculum, all elements of a curricular development, quais são imbricados pela cultura.Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. de. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, PT: 70, 2009.
BARROSO, J. (Org.). O Estudo da Escola. Porto: Porto Editora, 1996.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Ed. Bertrand Brasil S.A. Rio de Janeiro. 1989, (159p).
BOURDIEU, P. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Textos fundantes de educação. Tradução de Reynaldo Bairão; revisão de Pedro Banjamim Garcia e Ana Maria Baeta. 7ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
CHAUÍ, M. A ideologia da competência. André Rocha (org). Belo Horizonte: Autêntica Editora; São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2014.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação. Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
FORQUIN, J. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução: Guacira Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
GHIRALDELLI Jr., P. História da educação. 4. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2009.
HALL, S. The centrality of culture: notes on the cultural revolutions of our time. In: THOMPSON, Kenneth (ed.). Media and cultural regulation. London, Thousand Oaks, New Delhi: The Open University; SAGE Publications, 1997. (Cap. 5) Publicado em Educação & Realidade com a autorização do autor. Tradução e revisão de Ricardo Uebel, Maria Isabel Bujes e Marisa Vorraber Costa.
LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. 13. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2003.
LIMONTA, S. V. Currículo e formação de professores: um estudo da proposta curricular do curso de pedagogia da universidade estadual de Goiás. 2009. 332 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2009.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Rev. Bras. Educ. [online], n. 23, p. 156-168. 2003. ISSN 1413-2478. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782003000200012. Acesso em: 18 jun. 2017.
MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
PACHECO, José Augusto. Currículo: Teoria e Práxis. 3 ed. Porto: Porto Editora, 2001.
SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SANTOS, J. L. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 2003.
SOUZA, E. M. M. Cultura brasileira – figuras da alteridade. São Paulo: Hucitec, 1996.
VIÑAO-FRAGO, A. El espacio y el tiempo escolares como objeto histórico. In: Warde, M. J. (org). Contemporaneidade e Educação. Temas de História da Educação. Rio de Janeiro: Instituto de Estudos da Cultura da Educação, 2000.
VIÑAO-FRAGO, A. Tiempos Escolares, Tiempos Sociales. Barcelona: Editorial Ariel, 2001.