The mediation of conflicts in education in a dialectic perspective and the practice of the educational advisor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i3.12483

Keywords:

Educational orientation, Mediation of conflicts, Educative practice.

Abstract

The article presents a theoretical review that has the purpose of reflecting on the mediation of conflicts at the practice of Educational Orientation. The main focus is on the meaning of the mediation, highlighting the dialectic mediation, theoretical perspective that, as we believe, offer broad possibilities of developing the skills and social abilities and also transformations on the educative practices of the professionals that work on this field. The theoretical review is justified by the extremely small availability of productions that approaches the subject, both regarding articles as well as dissertations and theses. From the long experience of one of the article’s authors, we initially seek to analyze the meaning of the concepts of mediation and conflict, highlighting historical aspects and main conceptions, to then discuss the role of these professionals on the management and mediation of conflicts.

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Author Biographies

Adriana Janice Lenz, Escola Municipal de Ensino Fundamental Professor José Ferrugem Grupo de Pesquisa Educação, Trabalho e Emancipação (UNISC)

Graduada em Pedagogia, Habilitação Orientação Educacional e mestre em Educação pela Universidade de Santa Cruz do Sul. Pós-Graduada em Psicopedagogia Institucional e em Transtornos do Desenvolvimento na Infância e na Adolescência. Integrante do grupo de pesquisa Educação, Trabalho e Emancipação (UNISC). Atualmente é Orientadora Educacional da Escola Municipal de Ensino Fundamental Professor José Ferrugem. Atua nos seguintes temas: Orientação Educacional, Educação Sexual, Resolução de Conflitos e Violência Escolar, Planejamento e Projeto Político-Pedagógico.

Moacir Fernando Viegas, Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc) Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado

Graduado em Pedagogia - Séries Iniciais, mestre e doutor em Educação pela pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pós-doutor em Psicologia do Trabalho pela Universidad Autónoma de Barcelona. Professor Adjunto da Universidade de Santa Cruz do Sul, atuando na graduação e na pós-graduação stricto sensu, fazendo parte, nessa última, da linha de pesquisa Educação, Trabalho e Emancipação, do mestrado e doutorado em Educação. Os projetos de pesquisa em curso centram-se nas áreas de educação e trabalho, educação e saúde e trabalho docente.

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Published

15/08/2019

How to Cite

LENZ, A. J.; VIEGAS, M. F. The mediation of conflicts in education in a dialectic perspective and the practice of the educational advisor. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 3, p. 561–575, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i3.12483. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12483. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos