Specialized educational assistance and regular education: teaching of interlocuciones with a view to the inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.12651

Keywords:

Inserción, Professor, Specialized educational software.

Abstract

The central theme of this text is the inclusion in the school space of a stigmatized minority. The objective is to reflect how the interlocution between teachers in the specialized Educational Service Room (ESA) and the regular classroom in the perspective of the inclusion of people with disabilities occurs. This is a descriptive study with a qualitative approach performed in schools of the municipal public system of Sobral-CE, having as participants 10 teachers using the questionnaire to collect the data. The results show that the teachers of the common teaching room and the AEE room must be in constant harmony, so that the goals are achieved, so that the work is interdisciplinary and collaborative. It is necessary to equip the school institutions for this care and, to invest in the training of teachers in the common teaching room and the specialized educational attendance room, which should promote the reception and inclusion of these children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilani Marques Souto Araújo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

[1]Mestranda em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Docente do Curso de Pedagogia do Centro Universitário INTA - UNINTA e Professora Formadora II da Universidade Estadual Vale do Acaraú pelo Programa Nacional de Formação de Professores (PARFOR). Especialista em Atendimento Educacional Especializado-AEE pelo Centro Universitário INTA-UNINTA, Especialista em Psicopedagogia Clínica pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada - INTA e em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA com habilitação em Biologia.

Liliane Luz Alves, Centro universitário INTA-UNINTA

Jornalista, especialista em teoria da Comunicação e da Imagem pela UFC, mestre em comunicação e semiótica pela PUC-SP. Docente do Curso de Jornalismo do Centro universitário INTA-UNINTA

Francisco Ricardo Miranda Pinto, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Doutorando e mestre em Saúde Coletiva pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Docente do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), do Centro Universitário INTA (UNINTA) e do Curso de Direito da Faculdade Alencarina de Sobral (FAL). Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social e em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade IEDUCARE. Bacharel em Enfermagem pelo Centro Universitário INTA (UNINTA). Licenciado em Letras pela Universidade Paulista (UNIP). Licenciado em Pedagogia/ pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Ilaneide Marques Souto Bezerra, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Psicopedagogia (INTA). Gestão Escolar (Conselho Estadual do Ceará) e Atendimento Educacional Especializado - AEE (INTA). Coordenadora Pedagógica na Rede Municipal de Itapipoca e Docente Formadora II da Universidade Estadual Vale do Acaraú, pelo Programa Nacional de Formação de Professores (PARFOR).

References

BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192. Acesso em 24 de maio de 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Marcos Político-Legais da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: Secretaria de Educação Especial, 2010.

BAZON, F. V. M. et al. Formação de formadores e suas significações para a educação inclusiva. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, 2018. Acesso em: 30 abr. 2019.

CAMARGO, E. P. Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciênc. educ., Bauru, v. 23, n. 1, p. 1-6, mar., 2017. Acesso em: 30 abril 2019.

GREGUOL, M.; MALAGODI, B. M.; CARRARO, A. Inclusão de Alunos com Deficiência nas Aulas de Educação Física: Atitudes de Professores nas Escolas Regulares. Rev. bras. educ. espec., Bauru, v. 24, n. 1, p. 33-44, mar., 2018. Acesso em: 30 abril 2019.

MARQUES DE OLIVEIRA, N. D. M.; CORDEIRO, A. F. M. O que pensam as equipes diretivas escolares sobre o Atendimento Educacional Especializado (AEE). Educ. rev.[online], v. 34, 2018. Acesso em: 20 abril 2019

MAZZOTTA, M.J.S; D’ANTINO, M.E.F. Inclusão social de pessoas com deficiências e necessidades especiais: cultura, educação e lazer. Saúde e Sociedade. São Paulo, v.20, n.2, p. 377-389, 2011.

MONICO, P. A.; MORGADO, L. A. S; ORLANDO, R. M. Formação inicial de professores na perspectiva inclusiva: levantamento de produções. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 22, n. esp., p. 41-48, 2018. Acesso em: 30 abr. 2019.

MOUSINHO, R; SCHMID, E; MESQUITA, F; PEREIRA, J; MENDES, L; SHOLL, R.; NÓBREGA, V. Mediação Escolar e inclusão: revisão, dicas e reflexões. Revista de Psicopedagogia, São Paulo, v. 27, n. 82, p. 02-08, 2010. Acesso em: 22 nov. 2017.

PELOSI, M. B.; NUNES, L. O. P. Caracterização dos professores itinerantes, suas ações na área de tecnologia assistiva e seu papel como agente de inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.15, n.1, p. 141-154, 2009. Acesso em: 28 jul. 2018.

Published

09/06/2019

How to Cite

ARAÚJO, I. M. S.; ALVES, L. L.; PINTO, F. R. M.; BEZERRA, I. M. S. Specialized educational assistance and regular education: teaching of interlocuciones with a view to the inclusion. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 441–452, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.12651. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12651. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier

Most read articles by the same author(s)