Challenges of pedagogical innovation in an interdisciplinary music teacher formation course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13017

Keywords:

Artistic Research, Teacher Formation, Pedagogical Innovation.

Abstract

The offering of higher education programs outside of the capitals of Brazilian states seems to have opened a very intense discussion on the need for new pedagogical approaches closely related to the specific socio-cultural contexts of these places. The Brazilian national political panorama of recent years has generated a set of reformulations on the Education Guidelines and Basis Law – Law n. 9394/96 and, with it, new ordinances and resolutions from CNE – National Chamber of Education. In this direction, the pedagogical projects of Music Teacher Formation Courses have been undergoing curricular reformulation which often exceeds and suppress the actual specific local needs. In this paper, we present and discuss the creation and implementation of an interdisciplinary music teacher formation course at a public university in Maranhão, Brazil, under the demand for innovation. The goal here is to better understand the concept of pedagogical innovation in an interdisciplinary degree aimed at the music teacher's training, to be able to outline the possibilities of pedagogical management for better results and finally to list formative processes in music that could turn to pedagogical strategies that catalyze innovation processes. We seek to understand how the concept is seen in different contexts and situations and confront them with a methodological model of the area of Music, that from Artistic Research. This movement has led us to the unifying principle of methods in Artistic Research, the artistic practice and therefore the creative practices in a broader way, starting a chain of relations that has signaled to us how much Artistic Research and Pedagogical Innovation can contribute to a certain sight flexibility from the part of artistic-educators and educators-artists as something essential for the opening of innovation spaces, including in the very process of seeking for common points in both areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Maria Aristides de Oliveira Molina, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís – MA

Docente Efetiva. Realiza estágio pós-doutoral da Universidade Estadual Paulista - Instituto de Artes - IA/UNESP. Orientadora do Doutorado de Humanidades e Artes na Universidade Nacional de Rosário - UNR/Argentina.

Paulo Oliveira Rios Filho, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís – MA

Docente Efetivo. Doutor em Música/Composição pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9933-5905.

References

CASANOVA, Pablo González. As Novas Ciências e as Humanidades - da academia à política. São Paulo: Boitempo, 2006.

DEWEY, John. Vida e educação. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

DIAS, Belidson e IRWIN, Rita L. (organizadores) Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: Editoraufsm, 2013.

DIAS, Belidson. Preliminares: A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes. Anais do XVII CONFAEB. Congresso da Federação de Arte Educadores do Brasil e IV Colóquio Sobre o Ensino de Arte. Florianópolis - SC.Disponível em : http://aaesc.udesc.br/confaeb/Anais/belidson.pdf. Acessado em 10 de dezembro de 2017.

FINO, Carlos Nogueira. Inovação Pedagógica: significado e campo (de investigação). In Alice Mendonça & António V. Bento (Org). Educação em Tempo de Mudança (p. 277-287). Funchal: Grafimadeira. 2008.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Ciranda de Sons: práticas criativas em Educação Musical. São Paulo: UNESP, 2015.

LEDA, Denise et al. Crise Econômica e Interiorização na UFMA: repercussões sobre o trabalho docente em alguns campi do continente. Anais do XVIV Seminário Nacional UNIVERSITAS/BR. Universidade Estadual de Maringá. 18 a 20 de Maio de 2016. Maringá-PR. Disponível em : http://www.ppe.uem.br/xxivuniversitas/Anais/trabalhos/e_4/4-007_.pdf. Acessado em 01 de maio de 2019.

LUCCA, Kozana. Glyfos: voces trazadas en la arena para transformar creativamente las crisis personales y ecológicas. Córdoba: Brujas, 2006.

MOLINARI, Paula. Etnosonia: em busca do método. In: _______. Música, Educação e Cultura: tecituras e tessituras no nordeste brasileiro. Campo Limpo Paulista: FACCAMP, 2016. Cap. 07, p. 141-163.

PLAYFAIR, Eddie. Entrevista publicada na série Ceux qui Innovent sur le site Ecole Innovante Disponível em: http://www.enseignementsup-recherche.gouv.fr/cid117750/www.enseignementsup-recherche.gouv.fr/cid117750/journees-nationales-de-l-innovation-pedagogique-dans-l-enseignement-superieur.html Acessado em: 12 de fevereiro de 2018.

SCHAFER, R. Murray. A Afinação do Mundo - uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. Trad. Marisa T. Fonterrada. 2a. ed. São Paulo: UNESP, 2011a.

______. O Ouvido Pensante. Trad. Marisa Trench de O. Fonterrada, Magda R. Gomes da Silva, Maria Lúcia Pascoal. 2a. ed. São Paulo: UNESP, 2011b.

SERDYUKOV, Peter. Innovation in education: what works, what doesn’t, and what to do about it?, Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, Vol. 10 Issue: 1, 2017, p .4-33. Disponível em: https://doi.org/10.1108/JRIT-10-2016-0007 Acessado em: 05 de março de 2018.

UTTA, Bergson; RIOS FILHO, Paulo Oliveira; MOLINARI, Paula Maria Aristides de Oliveira. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos/Música. São Bernardo: UFMA, 2017. Disponível em http://portais.ufma.br. Acessado em 01 de maio de 2019.

Published

01/10/2019

How to Cite

MOLINA, P. M. A. de O.; RIOS FILHO, P. O. Challenges of pedagogical innovation in an interdisciplinary music teacher formation course. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. esp.1, p. 798–817, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23iesp.1.13017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13017. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.