Management and autonomy in the curriculum of physical education: pathways for the deconstruction of the physical educators ad “ football players”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13021

Keywords:

Physical Education, Management, Autonomy, Curriculum.

Abstract

In this essay, we performed a bibliographical study on literature that presented our key words together in the academic platforms of Scielo and Eric, as well as an exploratory study on the curriculum of physical education licentiateship course of the Federal University of Rio de Janeiro. The aim was to see if the themes of management and autonomy are included in its grid. We set off from the premise that the presence of these concerns in the initial training of graduates in physical education licentiateship course can contribute to minimize the (negative) image of common sense about physical education teachers as mere "football players". This is so because, depending on the curricular design of initial formation, such prerogatives, when present in the grid, could help train professionals not to worry just with the technical and competitive part of the physical education. It could also train them to see teaching physical education as a field of knowledge in itself that can contribute to the formation of ethical and political professionals, mobilized by the defense of human rights and the common good. The results showed the absence of such themes in the curriculum of the course and a low incidence of articles that bring the key words together, which for us can be an indicator of the reasons why the negative image of these professionals exist in the common sense

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Allana Glauco da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – RJ

Graduanda em Educação Física.

Mônica Pereira dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – RJ

Professora Associada. Departamento de Fundamentos da Educação.

Manoella Senna, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – RJ

Doutoranda em Educação. Orientadora Educacional do Colégio Garriga de Menezes.

References

BOZYIGIT, Elif. Sports Management Education in Turkish Universities, Analysis of Undergraduate Programs. Journal of Sports Science 5 (2017) 345-348 doi: 10.17265/2332-7839/2017.06.007

DIAS, Emerson de Paulo. Conceitos de Gestão a Administração: uma revisão crítica. Revista Eletrônica de Administração. Vol 1, 1 ed. Jul.-dez. 2002. Extraído de http://legacy.unifacef.com.br/rea/edicao01/ed01_art01.pdf. Acesso: 26/08/12.

BETTIA, Mauro & KNIJNIKB, Jorge & VENÂNCIO, Luciana & NETO, L. S. In search of the autonomous and critical individual: a philosophical and pedagogical analysis of the physical education curriculum of São Paulo (Brazil). Physical Education and Sport Pedagogy (2015) Vol. 20, No. 4, 427 –441.

LARA. Michelle & STAREPRAVO, F. A. & MIRANDA, A. C. M. & SOUZA, F. M. QUALIDADE NA EDUCAÇÃO/EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR LATINO- AMERICANA: ENCONTRO DE VOZES NADA DISSONANTES. J. Phys. Educ. v. 29, e2929, 2018.

MITCHELL, Fiona & GRAY, Shirley & INCHLEY, Jo. ‘This choice thing really works ... ’ Changes in experiences and engagement of adolescent girls in physical education classes, during a school-based physical activity programme. Physical Education and Sport Pedagogy, 2015. Vol. 20, No. 6, 593 –611.

NEVES, Rui (1997). Educação Física no 1.o Ciclo Ensino Básico – do Baldio Pedagógico À Construção Curricular. Actas Das III Jornadas Luso-Hispânicas de Educação Física no 1.o Ciclo do Ensino Básico, Seia. DRE – Centro e CAE – Guarda.

NEVES, Rui (1999). “Educação Física no 1.o Ciclo do Ensino Básico – das necessidades de formação à profissionalidade docente”. Actas das V Jornadas Luso-Hispânicas de Educação Física no 1.o CEB (CD-R), Celorico da

Beira, DRE – CENTRO e CAE – Guarda.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996

HARARI, Yuval Noah. Sapiens - uma breve história da humanidade. Porto Alegre: LP&M, 2017.

KILBORN, Michelle & LORUSSO, Jenna & FRANCIS, Nancy. An analysis of Canadian physical education curricula. European Physical Education Review 2016, Vol. 22(1) 23–46 a The Author(s) 2015

KIRSTEN, Petrie. Architectures of practice: constraining or enabling PE in primary schools, Education 3-13, 44:5, 537-546,DOI: 10.1080/03004279.2016.1169484, 2016.

MENEGHETTI, Francis Kanashiro. O que é um ensaio-teórico?. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 2, p. 320-332, 2011.

NOGUEIRA, J. A. D. & BOSI, M. L. M. (2016). Saúde Coletiva e Educação Física: distanciamentos e interfaces. Ciência e Saúde Coletiva, 22 (6) : 1913-1922, 2017.

PARO, V. H. Diretor Escolar: educador ou gerente? São Paulo: Cortez, 2015.

______. Administração Escolar: introdução crítica. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

RÉVILLION, Anya Sartori Piatnicki. A utilização de pesquisas exploratórias na área de marketing. Revista Interdisciplinar de Marketing, v. 2, n. 2, p. 21-37, 2015.

RYAN, R. M. & DECI, E. L. (2000b). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55 (1), 68-78.

SANTOS, Mônica Pereira dos. Dialogando sobre inclusão em educação: contando casos (e descasos). Curitiba: CRV, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da base nacional comum curricular. movimento-revista de educação, n. 4, 2016.

SENNA, Manoella. (Re)visitando culturas, políticas e práticas de inclusão em educação no nível da gestão municipal de educação: a 2ª CRE em ação. Rio de Janeiro, 2017. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

SVENDSEN, A.M & SVENDSEN, J. T. (2016) Teacher or coach? How logics from the field of sports contribute to the construction of knowledge in physical education teacher education pedagogical discourse through educational texts. Sport, Education and Society, 21:5, 796-810, DOI: 10.1080/13573322.2014.956713

UFRJ, 2006. Projeto Pedagógico Licenciatura em Educação Física (Reformulação Curricular). Disponível em: https://www.eefd.ufrj.br/files/Projeto_Pedag%C3%B3gico%202006.pdf. Acesso em: 11 de jun 2019.

Published

01/10/2019

How to Cite

SILVA, A. G. da; SANTOS, M. P. dos; SENNA, M. Management and autonomy in the curriculum of physical education: pathways for the deconstruction of the physical educators ad “ football players”. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. esp.1, p. 936–951, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23iesp.1.13021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13021. Acesso em: 13 may. 2024.