The obscurantist neoliberal common sense and its impacts on brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13786

Keywords:

Neoliberalism, Obscurantism, Common sense.

Abstract

Based on Antonio Gramsci’s ideas about common sense, this article presents an analysis of obscurantist neoliberal common sense and its impacts on Brazilian contemporary society and education. Contrary to some interpretations that separate political-cultural obscurantism from neoliberalism, it is argued in this article that they are two sides of the same coin. The neoliberal worldview, connecting the idea of freedom to the assumption that social evolution should be ruled by the free market’s logic, contains a kind of rationality that leads to the most irrational forms of thought and sociability, becoming a fertile ground for the spread of belligerent obscurantism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Newton Duarte, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Professor Titular do Departamento de Psicologia da Educação.

Francisco José Carvalho Mazzeu, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Professor Livre-Docente do Departamento de Educação.

Elaine Cristina Melo Duarte, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar.

References

BAIARDI, Amílcar; SANTOS, Alex Vieira; RODRIGUES, Wellington Gil. Processos Cavilosos, Sentença Vingativa e Abjura Humilhante: o caso Galileu. São Paulo: Cadernos de História. Instituto Butantan, Vol. VIII (2), Jul/Dez 2012, pp. 189-210.

BASTOS, Remo Moreira Brito; ROCHA, Antônia Rosimar Machado. A circularidade do autoreferencial teórico do banco mundial em suas pesquisas educacionais e seus projetos. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 21, n. 2, p. 322–333, 1 ago. 2017.

CARVALHO, Levindo Diniz; RAMALHO, Bárbara; SANTOS, Kildo Adevair. O Mais Educação na América Latina: legados a infâncias e juventudes pobres. Educação & Realidade, v. 44, n. 1, e80711, 2019.

COSTOLA, Andresa.; BORGHI, Raquel Fontes. Os reformadores empresariais e as políticas educacionais: análise do movimento todos pela base nacional comum. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n. esp3, p. 1313–1324, 2 dez. 2018.

DERISSO, José Luis.; DUARTE, Rita de Cássia. Crítica ao ideário neoliberal na educação: precarização e descaracterização da escola pública paulista. Revista HISTEDBR On-line, v. 17, n. 4, p. 1169–1185, dez. 2017.

ENGELS, Friedrich. Anti-Dühring. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, 2ª ed.

FRIEDMAN, Milton. Capitalismo e Liberdade - Milton Friedman.pdf. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/bernardo/BIBLIOGRAFIA DISCIPLINAS POS-GRADUACAO/MILTON FRIEDMAN/Capitalismo e Liberdade - MiltonFriedman.pdf. Acesso em: 14 maio 2020.

GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário Pablo Gentili. In: SILVA, T. T. DA & GENTILI, P. (ORGS. ) (Ed.). . Escola S.A.: quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. 1. ed. Brasília/DF: CNTE, 1996. p. 9–49.

HARVEY, David. Neoliberalismo como destruição criativa. INTERFACEHS – Revista de Gestão Integrada em Saúde do Trabalho e Meio Ambiente, v. 2, n. 4, p. 1–30, 2007.

HAYEK, Friedrich A. The Constitution of Liberty. Chicago: The University of Chicago Press, 2011.

KLAUS, Viviane; LEANDRO, João Abel Pasini. Diálogos entre neoliberalismo, política e Educação: docência em pauta na América Latina. Conjectura filosofia e educação, v. 25, n. dossie, p. 240–257, 1 abr. 2020.

KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LUKÁCS, Georg. The Destruction of Reason. Londres: The Merlin Press, 1981.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Volume 1. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política. Livro III. O processo de produção capitalista. São Paulo: Boitempo, 2017.

NETTO, João Paulo. Pequena História da Ditadura Brasileira (1964-1985). São Paulo: Cortez, 2014

SALAZAR, Diego Pizano. Algunos Creadores del Pensamiento Económico Contemporáneo. México: Fondo de Cultura Económica, 1980.

SAVIANI, Dermeval. Educação e questões da atualidade. 1. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

SILVA, Janine Felix; SOARES, Gleidenira Lima. A influência do neoliberalismo na educação: reflexo na formação docente. Professare, v. 7, n. 1, p. 26–40, 2018.

SILVEIRA, Evanildo. Quem foi Giordano Bruno, o místico ‘visionário’ queimado na fogueira há 418 anos. BBC News Brasil. 16/02/2018. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-43081130. Acesso em 11 maio 2020.

WHEELAHAN, Leesa. Why Knowledge Matters in Curriculum. A social realist argument. Londres: Routledge, 2010.

Published

06/07/2020

How to Cite

DUARTE, N.; MAZZEU, F. J. C.; DUARTE, E. C. M. The obscurantist neoliberal common sense and its impacts on brazilian education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp1, p. 715–736, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp1.13786. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13786. Acesso em: 31 aug. 2024.