Assistive Technologies and Specific Educational Needs: the offering of software resources to the target audience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.13967

Keywords:

Assistive technologies, Specific educational needs, Inclusive education, Software resources

Abstract

This study investigates which are the main types of Assistive Technologies (ATs) and Specific Educational Needs (SENs) in the educational context. The literature adopted is supported in the area of Inclusive Education and official legislation. In this qualitative research, 42 student records were analyzed to identify the SENs, followed by the cataloging of the ATs through visits to the institution. The study addresses ATs such as help and software resources, especially those of the software type. The result of the data analysis pointed to 41 ATs, being 16 hardware ATs and 25 software ATs, divided into ten different categories. In addition, it was found that there is a greater offer of ATs for students with visual disabilities and not for students with ADHD, SENs that predominates in the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiele Bolson Moro, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul – RS

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Ygor Corrêa, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul – RS

Pós-Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Carla Beatris Valentini, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul – RS

Professora e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Informática na Educação (UFRGS).

Valdinei Marcolla, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC), Videira – SC

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Curso de Pedagogia. Doutorado em Educação (UFPEL).

Eduardo Cardoso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor Adjunto no Departamento de Design e Expressão Gráfica e Professor Colaborador no Programa de Pós-Graduação em Design. Doutorado em Design (UFRGS).

References

BERSCH, R. Introdução a tecnologia assistiva. Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://rb.gy/1bwt1h. Acesso em: 15 fev. 2020.

BEYER, H. O. Da Integração Escolar a Educação Inclusiva: implicações pedagógicas. In: BAPTISTA, C. R. Inclusão e Escolarização: múltiplas perspectivas. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2015. cap. 5. p. 73-81.

BISOL, C. A.; PEGORINI, N. N.; VALENTINI, C. B. Pensar a deficiência a partir dos modelos médico, social e pós-social. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 24, n. 1, p. 87-100, jan. 2017. Disponível em: https://rb.gy/ythu45. Acesso em: 4 mar. 2020.

BRASIL. Palácio do Planalto. Decreto n. 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta as Leis nº 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, 3 dez. 2004. Disponível em: https://rb.gy/x8pwvk. Acesso em: 6 jul. 2019.

BRASIL. Decreto n. 6.571, de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o Atendimento Educacional Especializado, regulamenta o parágrafo único do Art. 60 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto no 6.253, de 13 de novembro de 2007. Brasília, DF, 18 set. 2008a. Disponível em: https://rb.gy/yy0zjf. Acesso em: 19 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, MEC; SEEP, 2008b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf. Acesso em: 15 maio 2020.

BRASIL. Decreto n. 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre s Educação Especial, o Atendimento Educacional Especializado e dá outras Providências. Brasília, DF, 18 dez. 2011. Disponível em: https://rb.gy/3qnldq. Acesso em: 19 mar. 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação (PNE) 2014-2024: Linha de Base. Brasília, DF: INEP, 2015a. Disponível em: https://rb.gy/ob1qn8. Acesso em: 3 dez. 2019.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 06 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa Com Deficiência (estatuto da Pessoa Com Deficiência). Brasília, DF, 7 jul. 2015b. Disponível em: https://rb.gy/vglkkj. Acesso em: 4 mar. 2020.

BRASIL. Lei n. 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Reserva de Vagas Para Pessoas Com Deficiência nos Cursos Técnico de Nível Médio e Superior das Instituições Federais de Ensino. Brasília, DF, 29 dez. 2016. Disponível em: https://rb.gy/ekpok6. Acesso em: 2 jul. 2019.

CARVALHO, R. E. Educação inclusiva: com os pingos nos "is". 11. ed. Porto Alegre: Mediação, 2016. 174 p.

CAT. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas. Tecnologia Assistiva. Brasília: CORDE, 2009.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 295-316.

DINIZ, D.; BARBOSA, L.; SANTOS, W. R. Deficiência, direitos humanos e justiça. Sur. Revista Internacional de Direitos Humanos, São Paulo, v. 6, n. 11, p. 64-77, dez. 2009. Disponível em: https://rb.gy/cmshoz. Acesso em: 5 maio 2020.

GARCIA, M. F. et al. Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 14, n. 1, p. 79-87, fev. 2012. Disponível em: https://rb.gy/hblmko. Acesso em: 21 abr. 2020.

MAIA, C. C. V. As diferenças entre softwares livres e gratuitos. Anais do Congresso Nacional Universidade, Ead e Software Livre, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 1-3, jun. 2011. Disponível em: https://rb.gy/ywxr1n. Acesso em: 21 abr. 2020.

ORLANDO FILHO R. et al. O uso do software comunique como recurso tecnológico no processo de ensino e aprendizagem de aluno(s) com paralisia cerebral. Renote: Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 1-9, dez. 2006. Disponível em: https://rb.gy/cszyrn. Acesso em: 15 abr. 2020.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013. 624 p.

SONZA, A. P. et al. (org.). Acessibilidade e tecnologia assistiva: pensando a inclusão sociodigital de PNEs. Bento Gonçalves: Instituto Federal do Rio Grande do Sul, 2013.

SONZA, A. P.; SALTON, B. P.; STRAPAZZON, J. A. (org.). O uso pedagógico dos recursos de tecnologia assistiva. Porto Alegre: Companhia Rio-grandense de Artes Gráficas, 2015. cap. 4. p. 108-164.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991. 168 p.

Published

01/09/2020

How to Cite

MORO, T. B.; CORRÊA, Y.; VALENTINI, C. B.; MARCOLLA, V.; CARDOSO, E. Assistive Technologies and Specific Educational Needs: the offering of software resources to the target audience. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1242–1256, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.13967. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13967. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos