Pedagogical coordinators: trajectory, skills and responsabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.13983

Keywords:

Coordinator, Teachers, School

Abstract

This article of bibliographic nature aims to analyze how the work of the pedagogical coordinator in the school happens, since its emergence until today. It can be noticed from the research that being a pedagogical coordinator requires, in addition to academic formation, a series of other attributes, such as being a mediator, encourager, the one who questions, collaborator, among others. It is important that the coordinator plans and prioritizes his actions as an educator and articulator of the school's political-pedagogical project so as not to get lost along the way, being only at the service of the school's urgencies and emergencies. The establishment of a trusting relationship with teachers is also essential for the pedagogical work to flow in the best possible way, which can result in quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angelica Annunciação da Silva, Secretaria Municipal de Educação (SME), São Paulo – SP

Coordenadora Pedagógica na Prefeitura Municipal de São Paulo. Mestrado em Ciências da Educação (UCP) – Paraguai.

References

ALMEIDA, L. R. Um dia na vida de um coordenador pedagógico de escola pública. In: PLACCO, V. N. S.; ALMEIDA, L. R. (Org.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. 9. ed. São Paulo: Loyola, 2012.

ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (Org.). O coordenador pedagógico e as questões da contemporaneidade. São Paulo: Loyola, 2006.

ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (Org.). O coordenador pedagógico e o espaço da mudança. 6. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (Org.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

AMADO, C; GOUVEIA B. Coordenador pedagógico: função, rotina e prática. Palmeiras, BA: Instituto Chapada de Educação e Pesquisa, 2012.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em: 15 nov. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2. versão. Disponível em: basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 11 dez. 2017.

FERNANDES, M. J. S. O professor coordenador pedagógico e a fragilidade da carreira docente. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 20, p. 411-424, 2009. DOI: https://doi.org/10.18222/eae204420092037

LIMA, P. G; SANTOS, S. M. O coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas. Educere ET Educare, Cascavel, v. 2, n. 4, p. 77-90, jul./dez. 2007. Disponível em: www.ufgd.edu.br/faed/nefope/publicacoes/ocoordenador-pedagogico-naeducacao-basica-desafios-e-perspectivas. Acesso em: 15 jun. 2020.

ORSOLON, L. A. M. O coordenador/ formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (Org.). O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2006.

SILVA, M. A. Intervenção e consentimento: a política educacional do Banco Mundial. Campinas, SP: Fapesp, 2002.

SILVA, M. A. Do projeto político do Banco Mundial ao projeto político-pedagógico da escola pública brasileira. Cadernos CEDES, Campinas, v. 23, n. 61, p. 283-301, dez. 2003. Acesso em: 01 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622003006100003

VASCONCELLOS, C. S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto políticopedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2007.

VENAS, R. F. A transformação da coordenação pedagógica ao longo das décadas de 1980 e 1990. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 6., 2012, São Cristóvão. Anais eletrônicos […]. São Cristóvão, SE: EDUCON, set. 2012. Disponível em: educonse.com.br/2012/eixo_17/PDF/47.pdf. Acesso em: 25 jun. 2020.

Published

02/01/2021

How to Cite

SILVA, A. A. da. Pedagogical coordinators: trajectory, skills and responsabilities. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 38–51, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.13983. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13983. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos