The childhood place in fashion editorials: an analysis on the adultization of children in the consumer society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp3.14361

Keywords:

Education, Children, Fashion, Adultization, Consumption

Abstract

This study had the purpose of critically analyzing the conceptions of children in the fashion editorials, as well as assessing whether they can contribute to the early development of “adultization” of the infant consumer. It is believed that the discourse of children's fashion editorials dictates standards of beauty and behaviors similar to the adult world, especially in relation to clothing, accessories, aesthetic standards and means of consumption. In addition, the advertising industry does not always consider children's particularities when selling its products, thus contributing to the process of adultization of children. The methodology used was bibliographic research and documentary research in the light of the foundations of Critical Theory and of authors who dialogue with this theoretical perspective. The results of the research indicate that the major brands, especially those aimed at children, induce children into environments and situations of adult domain, as well as the means of consumption. Therefore, the importance of the family and the school as spaces for reflection and combat in the cultural industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Regina Furlan de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR

Docente no Programa de Pós-graduação em Educação. Pós-doutorado em Educação (UNESP) – Marília/SP. Doutora em Educação (UEM).

Larissa Delgado Bueno da Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR

Graduanda no Curso de Design em Moda. Estudante de Iniciação Científica com bolsa – Fundação Araucária.

Jaqueline Delgado Paschoal, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR

Docente no Programa de Pós-graduação em Educação. Pós-doutorado em Educação (UNESP) – Assis/SP. Doutora em Educação (UEM).

References

ADORNO, T. L.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido A. de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1991.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BORGES, E. M. Corpo, espetáculo e consumo: novas configurações midiáticas para a infância. Revista, Media & Jornalismo, v. 11, p. 91-103, 2007.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 13563, 16 jul. 1990.

FILHO, G. G.; ORLANDI, R. G. Publicidade de moda e a tipologia adultizada da criança. Comunicação & Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 35, n. 1, p. 131-151, jul./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v35n1p131-151

GNT. Fofo ou inapropriado? 'Vogue' francesa publica editorial polêmico com crianças. Moda e Beleza, 5 jan. 2011. Disponível em: https://gnt.globo.com/moda-e-beleza/noticia/fofo-ou-inapropriado-vogue-francesa-publica-editorial-polemico-com-criancas.ghtml#galeria_1853=2. Acesso em: 9 out. 2020.

GOMES, L. O. O cotidiano, as crianças, suas infâncias e a mídia: imagens concatenadas. Pro-Posições, Campinas, v. 19, n. 3, p. 175-193, set./dez., 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072008000300009

GUIZZO, B. S. Infância contemporânea, consumo e moda. TEXTURA - Revista de Educação e Letras, Canoas, v. 11, n. 19-20. p. 96-112, 2009. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1004/780. Acesso em: 3 mar. 2020.

LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7. ed. São Paulo: Atlas: 2011.

NEON. Comportamento: Vogue Kids promove triste adeus à inocência. 13 set. 2014. Disponível em: http://www.emneon.com.br/2014/09/comportamento-vogue-kids-promove-triste.html. Acesso em: 9 out. 2020.

NETTO, C. F. S.; BREI, V. A.; PEREIRA, M. T. F. O fim da infância? as ações de marketing e a “adultização” do consumidor infantil. RAM, Rev. Adm. Mackenzie, São Paulo, v. 11, n. 5, p. 129-150. São Paulo. Set./out. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712010000500007

RIBEIRO, P. R. M.; MONTEIRO, S. A. S. Avanços e retrocessos da educação sexual no Brasil: apontamentos a partir da eleição presidencial de 2018. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 1254-1264, jun., 2019. ISSN 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12701

ZARA. 2020. Disponível em: https://www.zara.com/br/pt/kids-girl-new-in-l391.html. Acesso em: 9 out. 2020.

Published

28/12/2020

How to Cite

OLIVEIRA, M. R. F. de; SILVA, L. D. B. da; PASCHOAL, J. D. The childhood place in fashion editorials: an analysis on the adultization of children in the consumer society. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp3, p. 1856–1872, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp3.14361. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14361. Acesso em: 17 jul. 2024.