Learning styles of endodontics students at a private university in southern Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i2.14698

Keywords:

Learning , Endodontics , Teaching

Abstract

The learning styles of Endodontics students from an undergraduate Dentistry course were evaluated using the Felder-Soloman Learning Styles Index. 144 students participated, from the morning and night shifts, between May and June 2016. Of these, 80.6% were female and 68.5% of the morning shift. The average age was 22.94 years and the median grade in the discipline was 6.52. The predominant styles were sensory, visual, active and sequential, respectively. The correlation between age and shift, and the intensity of each learning style had no statistically significant difference (p ˃ 0.05). Women were more sensory and men more visual (p = 0.010). In the correlation between the annual average and the styles, there was a significant difference for the sensory and the intuitive (p <0.001). Most had a mixed preference between learning styles, regardless of the shift.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Prescila Mota de Oliveira Kublitski, Universidade Positivo (UP), Curitiba – PR

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Odontologia.

Paulo Henrique Tomazinho, Meta Aprendizagem Treinamento e Editora Ltda., Curitiba – PR

Fundador da Meta Aprendizagem. Membro do Grupo Técnico de Inovação do Ensino Superior do SEMESP e Grupo de Inovação do SINEPE. Doutorado em Odontologia (UP).

Flávia Sens Fagundes Tomazinho, Universidade Positivo (UP), Curitiba – PR

Professora no Programa de Pós-Graduação em Odontologia. Doutorado em Odontologia (UNAERP).

João Armando Brancher, Universidade Positivo (UP), Curitiba – PR

Professor no Programa de Pós-Graduação em Odontologia. Doutorado em Ciências da Saúde (PUCPR).

Denise Piotto Leonardi, Universidade Positivo (UP), Curitiba – PR

Especialização em Especialização em Ortodontia (UP). Doutorado em Endodontia (UNESP).

Marilisa Carneiro Leão Gabardo, Universidade Positivo (UP), Curitiba – PR

Professora no Programa de Pós-Graduação em Odontologia. Doutorado em Odontologia (PUCPR).

References

ALMEIDA, K. R. Descrição e análise de diferentes estilos de aprendizagem. Revista Interlocução, Belo Horizonte (MG), v. 3, n. 3, p. 38-49, 2010.

ALONSO, C.; GALLEGO, D.; HONEY, P. Los estilos de aprendizage: procedimientos de diagnóstico y mejora. 4. ed. Bilbao, Espanha: Ediciones Mensajero, 1999.

BECKER, P. Caracterização dos estilos e estratégias de aprendizagem dos estudantes do curso de farmácia da UFS. 2013. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) – Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, 2013. Disponível em: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/3674. Acesso em: 20 maio 2020.

BIRRER, J. A.; MINELLO, I. F. Mapeamento dos estilos de aprendizagem de residentes de um programa multiprofissional da saúde. Imagens Da Educação, Maringá (PR), v. 6, n. 2, p. 19-28, 2016. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/28186. Acesso em: 03 jun. 2020.

CARMO, B. B. T.; BARROSO, S. H. A.; ALBERTIN, M. R. Aprendizagem discente e estratégia docente: metodologias para maximizar o aprendizado no curso de engenharia de produção. Revista Produção Online, Piracicaba (SP), v. 10, n. 4, p. 779-817, 2010. Disponível em: https://producaoonline.org.br/rpo/article/view/474. Acesso em: 03 jun. 2020.

CARVALHO, L. M. C. et al. Estilos de aprendizagem de estudantes universitários portugueses: uma proposta para visualização dos estilos predominantes. Revista Pensamento & Realidade, São Paulo (SP), v. 34, n. 3, p. 3-20, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/pensamentorealidade/article/view/46140. Acesso em: 17 jun. 2020.

CURY, H. N. Estilos de aprendizagem de alunos de engenharia. Páginas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 27., 2000, Ouro Preto. Anais [...]. Ouro Preto, MG, 2000. Disponível em: https://faculdadebarretos.com.br/wp-content/uploads/2015/11/ESTILOS-DE-APRENDIZAGEM-ALUNOS-ENG.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.

DA SILVA, D. M. O impacto dos estilos de aprendizagem no ensino de contabilidade da FEA-RP/ USP. 2006. 169 f. Dissertação (Mestrado em Controladoria e Contabilidade) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2006. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96133/tde-24012007-152550/pt-br.php. Acesso em: 15 jun. 2020.

DE JESUS, E. M. S. et al. Metodologias de ensino e os estilos de aprendizagem na graduação em farmácia: um estudo piloto. Revista on Line de Política e Gestão Educacional, Araraquara (SP), v. 21, n. esp. 1, p. 621-639, 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9921. Acesso em: 20 maio 2020.

DE SOUZA L. M.; AVELINO, B. C.; TAKAMATSU, R. T. Estilos de aprendizagem e influência no processo de ensino-aprendizagem: análise empírica na visão de estudantes de Contabilidade. Revista Ambiente Contábil, Natal (PA), v. 9. n. 2, p. 379-400, 2017. Disponível em: https://ojs.ccsa.ufrn.br/index.php/contabil/article/view/829. Acesso em: 25 fev. 2020.

FELDER, R. M.; FELDER, G. N.; DIETZ, E. J. The effects of personality type on engineering student performance and attitudes. Journal of Engeneering Education, v. 91, n. 1, p. 3-17, 2002. Disponível em: https://www.engr.ncsu.edu/wp-content/uploads/drive/1QuEhY83i7u_3nZQmXOh3lBoXOHnjLFa0/2002-longmbti.pdf. Acesso em: 30 maio 2020.

FELDER, R. M.; SILVERMAN, L. K. Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education, v. 78, n. 7, p. 674-681, 1988. Disponível em: https://www.engr.ncsu.edu/wp-content/uploads/drive/1QP6kBI1iQmpQbTXL-08HSl0PwJ5BYnZW/1988-LS-plus-note.pdf. Acesso em: 05 dez. 2019.

FELDER, R. M.; SOLOMAN, B. A. Index of Learning Styles (ILS). 1991. Disponível em: http://www.ncsu.edu/felder-public/ILSpage.html. Acesso em: 30 maio 2020.

FELDER, R. M.; SPURLIN, J. Applications, reliability and validity of the index of learning styles. International Journal of Engineering Education, v. 21, n. 1, p. 103-112, 2005. Disponível em: https://www.engr.ncsu.edu/wp-content/uploads/drive/1ZbL_vMB7JmHGABSgr-xCCP2z-xiS_bBp/2005-ILS_Validation(IJEE).pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.

FRITSCH, E. F.; FLORES, C.; GIRAFFA, L. M. M. Estratégias de ensino. 2008. Disponível em: http://penta.ufrgs.br/~julio/tutores/estrateg.htm. Acesso em: 19 maio 2019.

GUIMARÃES, S. E. R.; BORUCHOVITCH, E. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: uma perspectiva da teoria da autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre (RS), v. 17, n. 2, p. 143-150, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/DwSBb6xK4RknMzkf5qqpZ6Q/?lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2019.

HISFORD, C. C.; SIDERS, W. A. Felder-Soloman's index of learning styles: internal consistency, temporal stability, and factor structure. Teaching and Learning in Medicine, v. 22, n. 4, p. 298-303, 2010. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20936578/. Acesso em: 12 jul. 2019.

HUGHES, J. M. et al. Learning styles of orthodontic residents. Journal of Dental Education, v. 73, n. 3, p. 319-327, 2009.

KU, D. T.; SHEN, C. Y. Reliability, validity, and investigation of the index of learning styles in a Chinese language version for late adolescents of Taiwanese. Adolescence, v. 44, n. 176, p. 827-850, 2009.

KURI, N. P. Tipos de personalidade e estilos de aprendizagem: proposições para o ensino de engenharia. 2004. 337 f. Tese (Doutorado em Ciências Exatas e da Terra) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3332?show=full. Acesso em: 20 abr. 2019.

LIMA, A. I. A. O. Estilos de aprendizagem segundo os postulados de David Kolb: uma experiência no curso de odontologia da Unoeste. 2007. 91 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Umiversidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2007. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/handle/tede/845. Acesso em: 27 set. 2019.

LOPES, W. M. G. ILS: Inventário de estilos de aprendizagem de Felder-Soloman: identificação de sua validade em estudantes universitários de Belo Horizonte. 2002. 85 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Florianópolis, 2002. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/82278. Acesso em: 20 maio 2019.

MENDES DA SILVA, D.; DUTRA DE OLIVEIRA NETO, J. O impacto dos estilos de aprendizagem no ensino de contabilidade. Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte (MG), v. 21, n. 4, p. 123-156, 2010. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/810. Acesso em: 20 mai. 2019.

MURTA, S. G. Aplicações do treinamento em habilidades sociais: análise da produção nacional. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre (RS), v. 18, n. 2, p. 283-291, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18818217. Acesso em: 03 jul. 2019.

OMAR, E. Perceptions of teaching methods for preclinical oral surgery: a comparison with learning styles. The Open Dentistry Journal, v. 11, p. 109-119, 2017. Disponível em: https://opendentistryjournal.com/VOLUME/11/PAGE/109/. Acesso em: 03 jul. 2019.

SADLER-SMITH, E. Learning styles: framework and instruments. Educational Psychology, v. 17, p. 51-63, 1997.

SCHMITT, C. S.; DOMINGUES, M. J. C. S. Estilos de aprendizagem: um estudo comparativo. Avaliação, Campinas (SP), v. 21, n. 2, p. 361-386, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/CgyjHL3TRXbgwRdWphLbcks/?lang=pt. Acesso em: 30 maio 2020.

SILVA, A. B. et al. Dimensões de um sistema de aprendizagem em ação para o ensino em Gestão. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro (RJ), v. 13, n. 1, p. 11-46, 2012. Disponível em: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/97. Acesso em: 07 jul. 2019.

VIOLA, S. et al. Analysis of felder-silverman index of learning styles by a data-driven statistical approach. In: IEEE INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON MULTIMEDIA (ISM'06), 8., 2006, San Diego. Proceedings […]. San Diego, Estados Unidos da América, 2006. p. 959-964. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/4061286. Acesso em: 15 jun. 2020.

WOOD, J. T. Gendered lives: communication, gender, and culture. 1995. Disponível em: http://www.gbv.de/dms/ilmenau/toc/346407346.PDF. Acesso em: 15 jun. 2020.

Published

01/08/2021

How to Cite

KUBLITSKI, P. M. de O.; TOMAZINHO, P. H.; TOMAZINHO, F. S. F.; BRANCHER, J. A.; LEONARDI, D. P. .; GABARDO, M. C. L. Learning styles of endodontics students at a private university in southern Brazil. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 2, p. 1544–1557, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i2.14698. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14698. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos