Continuing teacher training in early childhood education

Continuing teacher training in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.15371

Keywords:

Continuing education, Early childhood education, Educational interventions, Cultural-historical theory

Abstract

In this article, we divulge successful experiences of Continuing Education of Teachers in Early Childhood Education, carried out in municipalities of the State of Paraná between 2002 and 2019, highlighting the contributions of the Cultural-Historical Theory of Vigotski (1896-1934) and collaborators, based on the Historical-Dialectical Materialism, as a theoretical-methodological reference able to guide studies and reflections about the content. Intentional actions and systematized practices with themes of Children's Literature and Art are strategies for the continuous improvement of teachers and children, thus responding to the challenges of the current Early Childhood Education aiming at the integral development of students, with an Early Childhood Education of excellence.

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Author Biographies

Eloiza Elena da Silva Martinucci, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá – PR – Brasil

Docente. Grupo/CNPQ: Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil Inclusiva (GEEII). Doutorado em Educação (UEM). 

Marta Chaves, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá – PR – Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1993), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2000), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008) e Pós-Doutorado junto ao Departamento de Psicologia da Educação, na Faculdade de Ciências e Letras do Campus de Araraquara - Unesp (2011). Atualmente é professora associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá e líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil Inclusiva (GEEII), pesquisadora participante do projeto de extensão "Atividades alternativas para pessoas com necessidades especiais". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação infantil, educação, teoria histórico-cultural, literatura infantil, arte e intervenções pedagógicas e mais recentemente inclusão na educação.

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Published

30/09/2022

How to Cite

MARTINUCCI, E. E. da S.; CHAVES, M. Continuing teacher training in early childhood education: Continuing teacher training in early childhood education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022130, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.15371. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15371. Acesso em: 27 jul. 2024.