Continuing teacher training in early childhood education
Continuing teacher training in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.15371Keywords:
Continuing education, Early childhood education, Educational interventions, Cultural-historical theoryAbstract
In this article, we divulge successful experiences of Continuing Education of Teachers in Early Childhood Education, carried out in municipalities of the State of Paraná between 2002 and 2019, highlighting the contributions of the Cultural-Historical Theory of Vigotski (1896-1934) and collaborators, based on the Historical-Dialectical Materialism, as a theoretical-methodological reference able to guide studies and reflections about the content. Intentional actions and systematized practices with themes of Children's Literature and Art are strategies for the continuous improvement of teachers and children, thus responding to the challenges of the current Early Childhood Education aiming at the integral development of students, with an Early Childhood Education of excellence.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 jan. 2021.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 02 out. 2019.
BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional da Educação e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2001. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 2 jan. 2021.
BRASIL. Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece a lei de diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providencias. Brasília, DF: Presidência da República, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso em: 12 jan. 2021.
BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece a lei de diretrizes e bases da educação nacional, para [...]. Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 20 out. 2021.
CHAVES, M. O papel dos Estados Unidos e da UNESCO na formulação e implementação da proposta pedagógica no estado do Paraná na década de 1960: O caso da educação no jardim de infância. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008. Disponível em: http://www.ppge.ufpr.br/teses/D08_chaves.pdf. Acesso em: 25 jun. 2021.
CHAVES, M. Enlaces da teoria histórico-cultural com a literatura infantil. In: CHAVES, M. (org.). Práticas pedagógicas e literatura infantil. Maringá, PR: EDUEM, 2011.
CHAVES, M. Formação contínua e práticas educativas: Possibilidades humanizadoras. In: CACÃO, M. I.; MELLO, S. A.; SILVA, V. P. (org.). Educação e desenvolvimento humano: Contribuições da abordagem histórico-cultural para a educação escolar. Jundiaí: Paço Editorial, 2014.
CHAVES, M.; LIMA, E. A.; FERRAREZE, S. (org.). Teoria Histórico-Cultural e formação de professores: Estudos e intervenções pedagógicas humanizadoras. Maringá, PR: Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações. Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etno-História, UEM, 2012.
CHAVES, M.; TEIXEIRA, A. P.; FAUSTINO, R. C. (org.). Professores repensando a prática pedagógica: Propostas, objetivos e conquistas coletivas. Maringá: Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações. Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etno-História, UEM, 2008.
CHAVES, M.; FAUSTINO, R. C. (org.). Estudos e práticas educativas para educação infantil: Desafios e conquistas de professores e crianças. Maringá: Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações. Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etno-História, UEM, 2007.
DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. 1. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. RBE: Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 57-70, jan./abr. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v13n37/06.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019.
LIBÂNEO, J. C. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: A Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 5-24, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/ZMN47bVm3XNDsJKyJvVqttx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 maio 2021.
MORAES, M. C. M. Recuo da teoria: Dilemas na pesquisa em educação. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 1, p. 07-25, 2001. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37414102.pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.
MOURA, D. C. R. Teoria Histórico-Cultural e Educação Infantil: A experiência de formação contínua no município de Telêmaco Borba – Paraná. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5850. Acesso em: 24 abr. 2021.
LAMPEDUSA, G. T. D. O leopardo. Tradução: Maurício Santana Dias. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKI, L. S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução: Maria da Pena Villalobos. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.