Teacher training in perspectives

Teacher´s social representations about Paraná educational Development Program (PDE-PR)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.15917

Keywords:

Teachers, Continuing training, PDE-PR, Social representations

Abstract

This work, the result of a larger research, whose theme is the Paraná Educational Development Program (PDE-PR), has as its first objective to carry out a dialogic interpretive analysis of the social representations of teachers. We have as methodological apparatus studies on the Theory of Social Representations, namely in the considerations of Moscovici (2003, 2012) and Jodelet (2001, 2011), emphasizing the sample that we deal with here is the result of the participation of 50 teachers / pedagogues. As a result, we infer that these participating professors see this program (PDE-PR) as an opportunity for training, learning, knowledge, study and training. Also consider that this offers professional development, through the progression in the teaching career. We analyzed how the PDE-PR contributes to the professional development of teachers, drawing attention to the elements that reveal the character of sociability and rationality

 

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Author Biographies

Marcos Vinícius Messino Godoi, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba – PR – Brasil

Doutorando em Educação. Membro do grupo de pesquisa Políticas, Formação de Professores, Trabalho Docente e Representações Sociais (POFORS/PUCPR). Membro do Corpo Docente do Instituto Caiçara de Ensino Superior.

Romilda Teodora Ens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba – PR – Brasil

Professor Titular (PPGE). Doutorado em Educação-Psicologia da Educação (PUC-SP). Pós-doutorado em Ciência da Educação (UPorto-Portugal). Líder do grupo de pesquisa Políticas, Formação de Professores, Trabalho Docente e Representações Sociais (POFORS/PUCPR). Pesquisadora Associada ao CIERS-ed e à Catedra UNESCO sobre Profissionalização Docente, da Fundação Carlos Chagas (SP-Brasil).

Ana Maria da Silva, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR – Brasil

Doutorado em Estudos Lingüísticos. Membro do Corpo Docente do Instituto Caiçara de Ensino Superior e da Rede Estadual de Ensino do Paraná.

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Published

30/09/2022

How to Cite

GODOI, M. V. M.; ENS, R. T.; SILVA, A. M. da. Teacher training in perspectives: Teacher´s social representations about Paraná educational Development Program (PDE-PR). Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022127, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.15917. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15917. Acesso em: 4 dec. 2024.